Est News

Nervi și supărare din cauza facturilor la apă!

de Răzvan CĂLIN

Mai mulți bârlădeni care locuiesc în blocul A4, scara E, acuză AQUAVAS că a ”umflat” facturile la apă în mod nejustificat. La ultima factură emisă, fiecărui apartament i-a revenit câte șase metri cubi de aplă în plus față de consumul înregistrat de apometrele individuale. AQUAVAS se apără susținând că totul este legal.

Facturarea consumului lunar de apă continuă să rămână la Bârlad (la fel ca în multe alte localități din țară) una dintre cele mai spinoase probleme. Recent, jurnaliștii de la Est News au fost contactați de un grup de bârlădeni care locuiesc în blocul A4, scara E, de pe strada Carpați. Este vorba despre o mică comunitate de oameni care numără 19 apartamente, mare parte dintre ei fiind oameni trecuți de vârsta mijlocie.

Sunt oameni simpli, la fel ca mulți alții din oraș, cu venituri modeste și pentru care fiecare leu cheltuit atârnă greu în bugetul familiei. Tocmai de asta și sunt foarte atenți și devin extrem de irascibili atunci când primesc facturile lunare la diferite servicii, inclusiv cele care vizează consumul de apă. Acesta din urmă a început să le dea serioase bătăi de cap în ultimele patru luni, când au constatat că, treptat, de la o lună la alta, le sunt facturați în plus tot mai mulți metri cubi de apă. La început, au cam înghițit ”gălușca”, însă ulterior, văzând că gluma se îngroașă, nu au mai putut să digere atât de ușor. Intrigați, dar mai ales revoltați, oamenii ne-au contactat la redacție și au ținut să ne povestească întreaga tărășenie.

”Eu știu că mi-am pus apometru ca să plătesc atât cât consum”!

Problemele au apărut din momentul în care în luna octombrie a anului trecut cei de la AQUAVAS au schimbat contorul de branșament. Au spus că cel vechi nu mai era bun și, în consecință, au montat altul nou. Locatari susțin că ei n-au fost înștiințați din timp de această manevră, iar asociația de proprietari ar fi fost anunțată de AQUAVAS Bârlad abia după câteva zile de la schimbarea contorului de scară. Oricum ar fi, imediat după această operațiune, oamenii care locuiesc în scara cu pricina au început să sesizeze că de la o lună la alta primesc facturi tot mai costisitoare.

”Eu știu că mi-am pus apometru individual, în locuință, ca să plătesc atât cât consum! Eu cu apa pe care mi-o furnizează ei mă spăl și atât. Pentru mâncare și băut îmi aduc apă de la cișmea. Automat, eu nici nu am un consum lunar de apă foarte mare. Dar, în ultimul timp m-am trezit cu facturi la apă din ce în ce mai umflate, că altfel nu pot să le zic. La început, după ce au schimbat contorul de branșament de la scara blocului, ne-au încărcat cu valori mai mici, un metru cub sau maxim doi metru cubi de apă în plus față de consumul real. N-am zis nimic la început, am înghiți-o și pe asta zicând că n-o fi un capăt de țară. Dar ei (AQUAVAS Bârlad, n.r.) au tot ținut-o așa lună de lună și cu valori din ce în ce mai mari. Ne-am trezit că pentru luna ianuarie avem de plătit câte șase metri cubi de apă, în plus față de consumul curent înregistrat de apometrele din casele noastre. Adică, de fiecare apartament trebuie să se plătească câte șase metri cubi de apă în plus, în afară de cantitatea pe care a consumat-o fiecare. Spre exemplu, în cazul meu, eu am consumat patru metri cubi de apă în luna ianuarie 2016, dar va trebui să plătesc 10 metri cubi de apă. Mi se pare absurd și prea mult!”, ne-a declarat Viorel Ațigăncii, locatar în blocul A4.

Cei de la AQUAVAS Bârlad susțin că ei sunt în legalitate!

Cum era și de așteptat, toți cei care locuiesc în această scară de bloc sunt extrem de iritați pentru această situație. Oamenii susțin că diferența dintre valoarea înregistrată de contorul de branșament și suma apometrelor individuale este prea mare și nejustificată. Ei ne-au mai spus că pierderi nu au în rețea pentru că s-au efectuat reparații inclusiv la rețeaua de la subsolul blocului. În condițiile date, oamenii se întreabă dacă nu cumva această diferență apare din cauza unei defecțiuni la contorul de branșament.

Teorie cu care cei de la AQUAVAS Bârlad nu prea sunt de acord, deși directorul executiv Vasile Ungureanu s-a arătat dispus ca respectivul contor să fie supus unei expertize metrologice oricând: ”Legea le permite oamenilor să verifice contorul de branșament or de câte ori doresc ei. Dacă verificarea metrologică dovedește că e defect, noi suportăm costurile expertizei, iar în cazul în care este OK, atunci costurile sunt achitate de locatari. Așa spune legea, nu eu!”.

Pe de altă parte, Ungureanu susține că odată cu factura aferentă lunii decembrie 2015, fiecare abonat a primit și o înștiințare cu noua modalitate de facturare aplicată cu începere de la 1 ianuarie 2016. Iar această modificare a fost aplicată conform prevederilor Legii nr. 224/2015 care a vizat modificarea și completarea Legii nr. 241/2006 privind serviciul de alimentare cu apă și de canalizare.

”Acolo spune clar că diferența dintre consumul înregistrat de contorul montat la branșamentul de condominiu și suma consumului contorilor individuali (fiecare apometru din locuințele oamenilor, n.r.) va fi repartizată în mod egal pe fiecare unitate imobiliară și se facturează individual. Cât privește explicațiile pentru care apar aceste diferențe între contorul de branșament și suma contorilor individuali, aici pot fi mai mulți factori care pot ține de modul cum este administrat imobilul. Pot fi pierderi în instalația blocului, pot să fie apometrele defecte, nu le-au verificat metrologic etc. Oricum, eu îi aștept pe fiecare dintre cetățeni să vină să discutăm fiecare caz în parte și vom găsi cu siguranță un răspuns și o rezolvare pe măsură”, ne-a mai declarat Ungureanu.

Cu toate acestea, oamenii sunt deciși să-și caute dreptatea și în alte părți și intenționează să se adreseze și celor de la Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorului. Principala lor dorință este să fie supus unui expertizări metrologice contorul de branșament.

Exit mobile version