Est News

CJPC îi informează pe vasluieni despre comerțul online, de ziua mondială a drepturilor consumatorilor.

Astăzi, 15 martie, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Vaslui atrage atenția asupra comerțului online, o temă de interes pentru consumatorii vasluieni având în vedere dezvoltarea accelerată a acestuia. Este tema aleasă la nivel național de ANPC, de Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor.

CJPC Vaslui recomandă vasluienilor să fie atenți când oferă detaliile cardului de credit sau debit pe internet și să verifice întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https://). Este mai sigur să folosiți un card de debit dedicat tranzacțiilor on-line pe care să îl încărcați numai cu suma necesară achiziției.

Este preferabil să cumpărați de la companii cunoscute sau cu care ați mai avut contacte comerciale înainte sau despre care nu există comentarii negative ale altor clienți pe forumuri sau pe site-urile de evaluare a serviciilor. Evitați operatorii economici care nu afișează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscal etc.) și care se rezumă la o adresă de e-mail. Comparați ofertele de preț, condițiile de livrare și garanție ale mai multor comercianți înainte de a lua o decizie. Dacă bunurile sunt expediate din străinătate, fiți atenți la taxele poștale și alte costuri pe care comerciantul nu le afișează/calculează, cum ar fi taxe vamale sau TVA. Rețineți că bunurile care sunt expediate din străinătate ajung la destinație într-un timp mai lung. Verificați timpul de livrare pentru fiecare tip de serviciu de expediere acceptat de comerciant, dacă se asigură urmărirea coletului pe durata transportului și dacă se poate garanta o data limită de livrare. Pentru bunurile comandate în străinătate, verificați pe site-ul vânzătorului condițiile de returnare a bunurilor.
Dacă aveți probleme la achiziționarea de produse din afara țării, reclamația dumneavoastră va trebui soluționată de o entitate străină. Pentru probleme legate de bunurile cumpărate trebuie să vă adresați vânzătorului sau unei autorități din țara de origine a vânzătorului. Pentru probleme de livrare și transport răspunderea aparține operatorului de servicii de curierat. Pentru problemele legate de garanție, sunt situații în care veți fi nevoit să expediați produsul înapoi la vânzător sau la un service din zona în care operează acesta – luați în calcul și aceste costuri sau căutați produse a căror garanție poate fi asigurată în România.
Achiziționați produse foarte scumpe de la companiile din afara României doar dacă puteți verifica reputația lor și satisfacția clienților – există site-uri independente care evaluează calitatea serviciilor și au „liste negre” cu companiile care înșală clienții. Verificați cu mare atenție ofertele care par prea bune pentru a fi adevărate. Este important să tipăriți la imprimantă comanda dumneavoastră și clauzele și condițiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situația în care, ulterior, aveți de rezolvat o dispută cu comerciantul.

Operatorii economici sunt avertizați și ei, în legătură cu modul în care trebuiesc respectate drepturile unui potențial cumpărător. Profesionistul trebuie să informeze consumatorii, într-un mod clar și inteligibil înainte de semnarea unui contract la distanță, cel puțin cu privire la următoarele aspecte:

– principalele caracteristici ale produselor și serviciilor;

– identitatea profesionistului, inclusiv denumirea și adresa sa;

– prețul total al produselor cu toate taxele incluse și modalitățile de plată, livrare, executare, data până la care profesionistul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile, eventual modalitatea de soluționare a reclamațiilor;

– condițiile, termenele și procedurile de exercitare a dreptului de retragere, în cazul în care este prevăzut acest drept, obligația consumatorului de a achita taxele de returnare în caz de retragere, precum și formularul tipizat de retragere;

– în cazul în care dreptul de retragere nu este prevăzut, informația conform căreia consumatorul nu va beneficia de un drept de retragere sau circumstanțele în care își pierde dreptul de retragere;

– acolo unde este cazul, orice interoperabilitate relevantă a conținutului digital cu componentele hardware și software de care profesionistul are cunoștință;

– mențiuni cu privire la garanțiile legale;

– durata de valabilitate a contractului;

– condițiile de încetare a contractului;

– eventuale proceduri de prelungire automată.

Contractul se consideră încheiat în momentul în care profesionistul a transmis consumatorului, pe un suport durabil, confirmarea comenzii transmisă de consumator.
În cazul contractelor încheiate la distanță, operatorul economic / profesionistul este obligat să asigure consumatorului
dreptul de retragere care poate fi exercitat într-un interval de 14 zile.
Exercitarea dreptului de retragere trebuie să fie exprimat neechivoc de către consumator, cu informarea profesionistului. Profesionistul pune la dispozi
ția consumatorului (în format electronic) opțiunile corespunzătoare: formular de retragere sau orice altă declarație neechivocă în care consumatorul își exprimă decizia de retragere din contract. Sarcina probei privind exercitarea dreptului de retragere dintr-un contract revine consumatorului.

În situația exercitării dreptului de retragere, profesionistul are obligația de a rambursa consumatorului toate sumele primite, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat cu privire la decizia de retragere. (G.P)

Exit mobile version