de Marian Mocanu
Creșterea numărului de ore și introducerea de noi discipline începând chiar cu clasa a V-a, sunt principalele noutăți ale programei școlare pentru anul școlar 2017 – 2018. Atât părinții, dar și mulți dintre profesori, se tem că această modificări ar putea obosi excesiv elevii.
Ca de fiecare dată după instalarea unui guvern nou, cei care preiau frâiele Ministerului Educației se grăbesc să aducă noi modificări la nivel de management, potrivit opticii lor. Așa se face că nici Adrian Curaj, noul ministru al învățământului românesc, nu a făcut excepție, acesta anunțând pe 4 aprilie noul plan-cadru pentru clasele V-VIII, care va fi pus în aplicare începând cu anul școlar 2017-2018.
Din păcate, modificările ce urmează a fi operate în sistemul românesc de învățământ, nu sunt privite cu ochi buni de mulți dintre părinții și chiar dascălii elevilor. Și asta pentru că, la fel ca și în alte dăți, ideile emanate de la București nu prea bat mai deloc cu realitatea din teren și, de cele mai multe ori, au creat mai mult neplăceri, decât să eficientizeze activitatea din acest domeniu vital de activitate. Una dintre noutăți este că elevii de gimnaziu vor avea 34 de ore de studiu pe săptămână, în loc de 30 cât sunt în prezent. De asemeni, va fi eliminată o oră de Limba și literatura română la clasa a V-a, Limba Latină se va studia din clasa a VII-a, iar elevii din anul terminal de gimnaziu vor face ore separate de studiu la Muzică și Arte Plastice. Va crește numărul orelor alocate studiului matematicii, istoriei sau științelor naturii. Unele materii au fost redenumite, cum este cazul Limbii latine, care se va numi “Elemente de Limbă latină și de cultură romanică”. Numărul orelor de studiu la materiile opționale va crește la trei ore pe săptămână pentru clasa a VII-a și la patru ore pe săptămână în clasa a VIII-a. Doar la clasele a V-a și a VI-a materiile opționale vor fi studiate la fel ca și până acum, adică pe parcursul unei ore săptămânal.
Elevii de clasa a V-a vor avea și ei o oră de informatică pe săptămână, disciplină denumită ”Informatică și Tehnologia Informațiilor și a Comunicațiilor” (TIC) și introdusă în locul celei de limba română. Se va introduce ca materie obligatorie Educația socială. La clasa a V-a această disciplină va fi denumită „Studiul gândirii critice în contextul drepturilor și responsabilităților”, la clasa a VI-a – ”Educația interculturală”, la clasa a VII-a – ”Educația pentru cetățenie democratică, și elemente de educație juridică”, în timp ce elevii de clasa a VIII-a o vor studia sub numele ”Educația financiar-economică și antreprenoriatul”. Elevii din ultimul an de gimnaziu vor avea în plus o nouă disciplină, ”Consiliere și dezvoltare personală”, care va fi separată de ora de dirigenție. Orele de ”Educație tehnologică” vor fi păstrate pe durata celor patru ani, dar va fi pus accentul mai mult pe latura aplicativă, practică, asta în ciuda faptului că multe dintre școli, în special din mediul rural, nu au laboratoare de informatică. Orele de religie rămân nemodificate: câte o oră pe săptămână.
Toate aceste schimbări neliniștesc atât pe părinți, cât și pe unii dintre profesori. „Creșterea numărului de ore și apariția de noi materii nu vor face decât să obosească și mai mult elevii, care astfel vor ajunge să urască școala. Copiii nu vor mai avea timp să se joace, dar nici poate să-și facă bine temele. Nu mai spun că se dau tot mai multe examene, teze, simulări, care obosesc și mai mult copiii, și se mai vrea ca aceștia să participe și la olimpiade, pentru care se face pregătire separată”, este de părere o mămică.
„Sunt cadru didactic, și nu sunt de acord cu schimbările atât de dese în programa școlară. Am fata care termină clasa a VIII-a, și care nu a parcurs materii pe care băiatul meu, care va intra în clasa a V-a, urmează să le facă. În plus, nu sunt de acord cu scoaterea unei ore de limba română ca să pui în loc informatică pe care elevul de clasa a V-a nu o va înțelege. Sunt de acord cu creșterea numărului de ore de matematică, științe ale naturii sau istorie. Consider însă că orele de Educație socială ar trebui incluse în rândul celor opționale, și în loc să inventăm noi materii, ar trebui să le asigurăm copiilor o educație solidă la materiile de bază. Ulterior, în liceu sau facultate, elevii pot aprofunda anumite lucruri. Altfel, vor ajunge să știe tot și nimic!”, consideră un părinte care este și cadru didactic în Vaslui. În ceea ce privește reacția inspectorilor școlari, aceștia n-au făcut altceva decât să-și arate clasica obediență grație căreia reușesc să se mențină pe posturile călduțe: „Aceasta este noua programă și va trebui s-o respectăm”!