Prețurile alimentelor și băuturilor non-alcoolice au crescut în primul an cu TVA de 9% cu circa 4% în magazinele online Carrefour și Cora, astfel că retailerii au „mâncat“ circa o treime din reducerea de aproximativ 13% care trebuia să se vadă în prețuri, arată indexul alimentar ZF, o cercetare jurnalistică menită să surprindă evoluția prețurilor la raft.
ZF a luat în calcul un coș cu 20 de produse din magazinele online ale Carrefour, Cora și eMag, care are un supermarket online în parteneriat cu Mega Image. Analiza arată că imediat după reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% începând din 1 iunie retailerii au scăzut prețurile cu 10%-13%, iar ulterior la raft prețurile unor produse precum laptele, zahărul, uleiul sau condimentele au început să crească. Cea mai vizibilă creștere a prețurilor în ultimul an a fost în cazul magazinelor online ale Carrefour și Cora, în timp ce, la un coș similar, în supermarketul eMag creșterea a fost mai puțin vizibilă.
Indexul ZF nu are pretenția de a fi un indicator statistic, este o cercetare simplă realizată lunar cu mijloace jurnalistice și are la bază doar informații disponibile pe site-urile magazinelor care vând și online. Indexul nu ia în considerare promoțiile sau fluctuațiile de preț pentru anumite alimente. De asemenea, indexul cuprinde o mică parte din produsele alimentare.
Într-o perioadă în care inflația și dobânzile au fost pe o pantă descendentă, prețul combustibililor au fost la un nivel scăzut, iar TVA a fost de 9%, unele produse alimentare au cunoscut creșteri ale prețului chiar și de 15% sau 50%, așa cum este cazul laptelui, respectiv zahărului. De exemplu, în Carrefour Online o sticlă de lapte Zuzu avea ieri un preț de 3,98 lei (un litru), în creștere cu aproape 15% față de începutul lunii iunie anul trecut, conform indexului ZF. În aceeași perioadă, un kilogram de piept de pui dezosat Coco Rico a avut o creștere a prețului de circa 20% în magazinul online eMag de 20%.
Sursa: money.ro