Reacția uluitoare a șefului Poliției Locale Vaslui, în legătură cu parcările neregulamentare: ”Ar fi un abuz dacă polițiștii ar veni în fiecare zi cu 20 de amenzi, pentru că așa vor ziariștii”
Tehno Redactor
de Bogdan RUSU
Reacție incredibilă a lui Sorinel Catană, șeful Poliției Locale Vaslui, față de ziariștii Est News, care au avut tupeul nemăsurat să-l întrebe pe domnia sa una-alta despre parcările neregulamentare care se petrec zilnic sub nasul îngăduitor al instituției pe care o conduce. Pe 13 iunie, semnalam în cotidianul Est News faptul că oamenii legii nu îi sancționează pe toți șoferii care parchează neregulamentar în apropierea trecerilor de pietoni de pe raza municipiului Vaslui. Situația este neschimbată, autoritățile declarându-se depășite.
Sorinel Catană ne-a declarat că oamenii pe care îi are în subordine nu pot stopa aceste încălcări ale Codului Rutier deoarece pe fiecare schimb nu lucrează decât echipe de câte 2 oameni. În același timp, Catană arată cu degetul spre Inspectoratului de Poliție al Județului (IPJ) Vaslui, în legătură cu numărul de amenzi administrate de polițiștii de la circulație.
“Noi avem și alte misiuni, nu stăm doar pe această categorie de prevederi regulamentare. Agenții de poliție au și alte activități. Oamenii acționează zilnic și acolo unde se impune, se dau amenzi contravenționale. Afirm că se dau amenzi la toți cei care încalcă legea, dar niciodată, în niciun oraș din România nu veți vedea că la trecerile de pietoni nu sunt mașini parcate. Luați statistica de la Circulație (IPJ Vaslui, n.r.) și vedeți câte accidente s-au produs din cauza mașinilor parcate neregulamentar, în apropierea trecerilor de pietoni. Pe municipiu nu sunt creșteri alarmante la accidente de circulație. Noi nu putem realiza un plan de amenzi, însă an de an sunt creșteri semnificative a numărului de sancțiuni aplicate pe segmentul circulație. Ar fi un abuz dacă polițiștii ar veni în fiecare zi cu 20 de amenzi, pentru că așa vor ziariștii. Dacă ne-am ocupa doar de opririle în trafic ar fi altceva, însă avem și alte misiuni. Trebuie luată în calcul și eficiența acestor amenzi, căci dacă ele se dau și nu sunt plătite, vă dați seama că îi doare la bască. Se dau amenzi și acestea nu sunt plătite. Deocamdată, la Vaslui nu este un fenomen grav. Ca să înțelegeți fenomenul, pentru că din birou este ușor să critici sistemul, veniți la sediul Poliției Locale și veți putea însoți un echipaj de la circulație ca să vedeți ce fac acești oameni în opt ore. Încercăm ca, progresiv, să controlăm situația. Nu am angajat acum 30 de agenți, avem în teren doar 11 polițiști locali, iar în general la schimbul unu avem 2-3 polițiști, iar la schimbul doi avem doi polițiști. Nu vreau să fi cârcotaș, dar și Poliția Națională are atribuții în acest domeniu și aș fi curios să văd câte amenzi au dat ei într-un an de zile pe acest gen de contravenții și o să rămâneți foarte surprins”, a declarat comisarul șef Catană.
În timp ce Catană s-a ofuscat și nu a fost în stare să dea un răspuns concret în legătură cu maniera în care instituția pe care o conduce se achită de responsabilitățile pentru care sunt plătiți generos din banul public, reprezentanții IPJ Vaslui au înțeles să dea explicații în mod civilizat. Am aflat, așadar, că la nivelul întregului județ, de la începutul anului 2016, a fost sancționat un număr de 675 de șoferi care au oprit/stațonat ilegal, media zilnică fiind de patru amenzi.
N-or fi făcut nici ei gaură în cer, dar măcar nu se plâng că muncesc prea mult. Spre deosebire de Catană care se simte excedat de câte are pe cap, trebuie spus că polițiștii de la circulație, au la rândul lor, și alte responsabilități: intervin și anchetează modul de producere a accidentelor, întocmesc doare penale, verifică vitezele de deplasare a autovehiculelor, îi însoțesc pe șoferi la spitale pentru recoltarea de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei etc. Și asta, în condițiile în care nici numărul agenților de de circulație al IPJ nu este mare. Mai mult decât atât, ideea înființării poliței comunitare a fost implementată, tocmai pentru a ușura activitatea polițiștilor de circulație sau de la ordine publică. În timp ce oamenii IPJ rețin permise de conducere pentru abateri grave sau întocmesc dosare penale și îi trimit în judecată pe șoferii vinovați, agenților comunitari nu le rămâne, pe linie de circulație, decât să aplice amenzi în cazurile mai puțin grave cum ar fi opririle neregulamentare.
Reamintim că, potrivit legii, conducătorilor auto le este interzis să parcheze cu 25 de metri înainte și după trecerile de pietoni, iar amenzile pentru cei care încalcă această prevedere sunt între 480 și 600 de lei. Dacă șeful Poliției Locale Vaslui ar înțelege că menirea lui este de a acționa în spiritul legii, și nu în ciuda ziariștilor, poate că pe străzile Vasluiului s-ar putea circula în deplină siguranță.