Recent, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat o serie de informații privind un proiect de modificare a Codului Rutier care vizează interzicerea parcării pe trotuare. Pe șoferii din municipiul Vaslui noile restricții nu îi va afecta cu nimic, căci chiar dacă se va aproba proiectul, nu va avea cine să îi sancționeze. Polițiștii comunitari din Vaslui sunt prea puțini și prea ocupați pentru a impune legea.
Este cunoscut că polițiștii de circulație din cadrul Poliției Locale a municipiului Vaslui se plâng de faptul că au echipe reduse pe schimb, de 2-3 oameni, iar polițiștii Serviciului de Poliție Rutieră din cadrul Inspectoratului de Poliție al Județului (IPJ) Vaslui au sarcini cu mult mai complexe ca administrarea de sancțiuni contravenționale. Noile planuri ale MAI vor complica și mai mult existența polițiștilor comunitari vasluieni, care în prezent nu sunt în stare să gestioneze eficient problema sutelor de parcări neregulamentare făcute pe drumurile publice, la câțiva metri de trecerile de pietoni.
“Noi avem și alte misiuni, nu stăm doar pe această categorie de prevederi regulamentare. Agenții de poliție au și alte activități. Oamenii acționează zilnic și acolo unde se impune, se dau contravenții. Afirm că se dau amenzi la toți cei care încalcă legea, dar niciodată, în niciun oraș din România nu veți vedea că la trecerile de pietoni nu sunt mașini parcate. Luați statistica de la Circulație (IPJ Vaslui, n.r.) și vedeți câte accidente s-au produs din cauza mașinilor parcate neregulamentar, în apropierea trecerilor de pietoni. Pe municipiu nu sunt creșteri alarmante la accidente de circulație. Noi nu putem realiza un plan de amenzi, însă an de an sunt creșteri semnificative a numărului de sancțiuni aplicate pe segmentul circulație. Ar fi un abuz dacă polițiștii ar veni în fiecare zi cu 20 de amenzi, pentru că așa vor ziariștii. Dacă ne-am ocupa doar de opririle în trafic ar fi altceva, însă avem și alte misiuni. Trebuie luată în calcul și eficiența acestor amenzi, căci dacă ele se dau și nu sunt plătite, vă dați seama că îi doare la bască. Se dau amenzi și acestea nu sunt plătite. Deocamdată, la Vaslui nu este un fenomen grav. Ca să înțelegeți fenomenul, pentru că din birou este ușor să critici sistemul, veniți la sediul Poliției Locale și veți putea însoți un echipaj de la circulație ca să vedeți ce fac acești oameni în opt ore. Încercăm ca, progresiv, să controlăm situația. Nu am angajat acum 30 de polițiști, avem în teren doar 11 polițiști locali, iar în general la schimbul unu avem 2-3 polițiști, iar la schimbul doi avem doi polițiști. Nu vreau să fi cârcotaș, dar și Poliția Națională are atribuții în acest domeniu și aș fi curios să văd câte amenzi au dat ei într-un an de zile pe acest gen de contravenții și o să rămâneți foarte surprins”, declara la mijlocul lunii acestea, pentru Est News, comisarul-șef Sorinel Catană, șeful Poliției Locale Vaslui.
Totuși, dacă se va aproba modificarea Ordonanței 195/2002 (Codul Rutier), ce instituie regula interzicerii parcării pe trotuar, șoferii vor putea opri/staționa legal pe trotuare, doar în anumite situații. Dacă Primăria Muncipiului Vaslui o va permite, în baza unor avize de la IPJ, oprirea sau staționarea vehiculelor va fi permisă doar pe anumite zone ale trotuarelor. Însă aceste zone vor trebui neapărat marcate și semnalizate corespunzător. Din moment ce la nivelul municipiului Vaslui nu există suficiente spații de parcare, Primăria va fi obligată să le asigure riveranilor posibilitatea de-și parca autoturismele pe spațiile destinate pietonilor. În acest sens, pentru a se conforma atât prevederilor legale, cât și nevoii de spații de parcare, Primăria Vaslui va trebui să facă cheltuieli semnificative cu marcarea și semnalizarea zonelor de pe trotuarele pe care pot parca șoferii. (Bogdan RUSU)