Acum două zile, Guvernul Romȃniei a dispus o serie de măsuri ce vizează reducerea birocrației, simplificarea și digitalizarea procedurii de obținere a unor documente. În termen de 30 de zile, instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale au obligația de a publica, din oficiu, informații și modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe website-ul propriu, cât și pe punctul de contact unic electronic www.edirect.e-guvernare.ro, în varianta actualizată și într-un format tehnic care să permită descărcarea și editarea lor, în scopul completării pe calculator de către beneficiar. Instituțiile vor primi copii scanate ale actelor de identitate, nu vor mai percepe taxe extrajudicare de timbru, iar amenzile se vor putea achita electronic.
În 30 de zile, toate instituțiile publice vor accepta și copii electronice (scanate) ale cărților de identitate, prin furnizarea unei adrese de poștă electronică, atât pe pagina proprie de internet, cât și pe punctul de contact unic electronic. În cazul copiilor legalizate, solicitate de către instituții în furnizarea serviciilor publice, acestea vor fi înlocuite cu verificarea de către funcționar, la ghișeu, a conformității cu originalul. Potrivit ultimelor reglementări guvernamentale, nu se vor mai percepe taxe extrajudiciare de timbru pentru eliberarea cărții de identitate, eliberarea și prelungirea valabilității actelor de identitate pentru cetățenii străini și a cazierului judiciar. Această măsură a fost luată având în vedere că plata acestei taxe, deși de valoare mică, presupune deplasări la Poștă și la Poliție.
Nu se va mai sta la coadă pentru cazierul judiciar
Autoritățile și instituțiile publice, altele decât cele din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, vor putea obține certificatul de cazier judiciar în mod direct de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), scutind cetățeanul de obținerea acestuia, caz în care taxa de eliberare și taxa extrajudiciară de timbru vor fi eliminate. Astfel, orice altă instituție publică, cu excepția celor prevăzute deja în lege, va solicita electronic unităților specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, în baza consimțământului scris al solicitantului, copie de pe cazierul judiciar al persoanei pentru care se efectuează verificări specifice. Unitățile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne vor furniza electronic copiile solicitate într-un termen de 24 de ore de la primirea solicitării, iar persoana pentru care se efectuează verificări specifice este scutită de plata serviciului. În vederea simplificării plății taxelor pentru pașaport, au fost comasate cele două taxe, astfel încât acestea se vor putea achita într-un cont unic, facilitându-se astfel și plata lor online.
Amenzile se vor putea achita de pe card
O altă măsură are în vedere obligativitatea instituțiilor publice de a oferi metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, a amenzilor contravenționale și a taxelor și impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemelor electronice de plată, fie prin intermediul altor sisteme de plată. În cazul plății amenzii rutiere, dificultatea semnalată de un număr semnificativ de cetățeni este reprezentată de obligativitatea de a transmite dovada plății amenzii la unitatea de poliție. În sensul eliminării acestei proceduri, actul normativ introduce posibilitatea transmiterii dovezii de plată și prin poștă electronică, respectiv eliminarea acestei obligativități atunci când plata se realizează prin mijloace electronice. În cazul procedurii de înmatriculare auto, se introduce posibilitatea plății într-un cont unic a tarifelor aferente confecționării și valorificării plăcilor cu numere de înmatriculare permanentă, de probă, temporare și provizorii, atribuirii unui număr de înmatriculare preferențial, păstrării combinației numărului de înmatriculare, precum și contravaloarea certificatelor de înmatriculare, a autorizațiilor provizorii și a permiselor de conducere. Prin Memorandumul care însoțește Ordonanța de simplificare au fost introduse principiile necesare acestor simplificări în rândul instituțiilor publice. O prevedere importantă din Memorandum este aceea că amenzile de circulație se pot plăti online, prin Ghiseul.ro.
Examenele pentru permisul de conducere vor fi înregistrate audio și video
Pentru a reduce riscurile de corupție în obținerea permisului auto, Guvernul va implementa un sistem de monitorizare și verificare a desfășurării examenului pentru obținerea permiselor auto. Proba teoretică (sala) se va înregistra video, iar cea practică (traseul), audio și video.
Foto: buletin