Est News

Primăria Bârlad a deschis campania de strângere de semnături pentru șoseaua de centură

de Simona MIHĂILĂ

Toți cetățenii municipiului Bârlad, precum și locuitorii comunelor vecine care sunt deranjați de mașinile de mare tonaj ce tranzitează zonele de locuințe sunt așteptați să semneze pentru construirea unei șosele de centură ocolitoare.

În cadrul unei conferințe de presă organizată, ieri, la sediul PNL, primarul Bârladului, Dumitru Boroș, a anunțat că, din această săptămână începe campania de strângere de semnături pentru devierea traficului greu și amenajarea unui drum special circulației camioanelor și TIR-urilor.

”Punem la dispoziția populației formulare speciale ce vor putea fi găsite la sediul Primăriei Bârlad, la sediul partidelor politice care doresc să se implice în acest demers, la asociațiile de proprietari, firme etc. Ne bazăm și pe sprijinul societății civile”, a declarat primarul Dumitru Boroă.

Edilul-șef al Bârladului a precizat că vor exista două tipuri de tabele: unul pentru locuitorii Bârladului și unul pentru cei care consideră că la Bârlad este necesarâ devierea traficului greu, aici fiind incluși chiar și șoferii autovehiculelor care tranzitează orașul și care sunt, la rândul lor, nemulțumiîi de restricțiile de viteză de pe străduțele pe care sunt obligați să circule și unde fac slalom printre pietoni și mașini parcate aiurea.

”Toate formularele cu semnături vor fi îndosariate și trimise decidenților de la București.

”Am găsit foarte puține documente despre șoseala de centură, la primărie. Om lăsa câte un set de semnături la toate instituții cu putere de decizie”, a adăugat Boroș.

Cine să vă mai creadă?!

Anul acesta se împlinesc 16 ani de când autoritâîile Bârladului le vorbesc cetâțenilor despre șoseaua de centură. Toate partidele politice care s-au perindat la conducerea orașului sau a țării le-au promis bârlădenilor centură ocolitoare. În fiece campanie electorală, că au fost alegeri locale, parlamentare sau prezidențiale, actorii politici au jucat, la Bârlad, cartea șoselei de centură. Și au câștigat. Un fotoliu călduț, o leafă frumoasă, o funcție ochioasă și multiple avantaje de care proștii care au votat nu trebuie să știe.

Studii peste studii de fezabilitate, proiecte peste proiecte, adrese, hârtii, corespondențe. Gogoși! Au trecut prin orașul nostru fel de fel de miniătri, de la Ion Mitre, prin 2001, până la Iulian Matache, anul trecut. Toîi au dat marea veste: începe construirea șoselei de centură. Votați-ne, deci!!!

Prin 2007, ca un preludiu al campaniei electorale pentru alegerile locale, la primărie a fost primită o scrisoare care abunda în expresii de genul “avem plăcerea să” și în care Compania de Drumuri Naționale îi asigura pe cetățeni că “urmărește cu strictețe rezolvarea problemelor legate de decongestionarea traficului”.
Compania anunța cu emfază, în termeni care nu lăsau loc de interpretări asupra grijii sale nemărginite pentru această problemă a Bârladului, că “sub comada” sa (după cum s-au exprimat “specialiștii”) va fi realizat … un alt studiu. De fezabilitate, de data asta.
Alți bani, alte avize, alte semnături, alte documente. Păi, cum să construiești ceva în țara asta doar pe baza unui singur dosar de hârtii, în doar șase ani? Mai trebuia o hârtie!

Speranțe sincere și rânjete mincinoase

Și iarăși, ste și sute de familii cu creierii ferfeniță de huruitul camioanelor s-au umplut de speranță. Mai ales că, doar cu o jumătate de an înainte de alegerile locale, aleșii de la centru le-au aruncat o altă ciozvârtă pe care oamenii s-o roadă în liniște până or trece alegerile: o hotărâre de Guvern prin care Ministerul Transporturilor va finanța construirea șoselei de centură, de la un capăt la altul. Acum, în preajma alegerilor, s-au găsit bani!

Alte studii, alți bani

Din acest moment, părea că nimic nu mai putea sta în calea „inevitabilului”. În așteptarea minunii, oamenii strângeau tare din dinți, de fiecare dată când blocul se clătina și își impuneau răbdare. Speranța că în curând vor scăpa le dădea putere să îndure.
La finalul lui 2008, orașul primește o lovitură frontală: la primărie vine o scrisoare prin care Ministerul Transporturilor anunță că nu mai finanțează investiția, dar că a pus-o pe lista de așteptare a unui program european.
În schimb, alte cerințe cu iz de matrapazlâc birocratic: cică “în perioada imediat următoare” va fi organizată licitație pentru “elaborarea studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic și a detaliilor tehnice de execuție”. Altul? Alt proiect? Alte detalii? Alți bani?!

Iar vin banii!

Anul următor, cu doar câteva luni înainte de alegerile prezidențiale, o altă scrisoare îi face pe bârlădeni să-și mai vină în fire după palma luată peste ochi la finele lui 2008. Erau anunțați că, gata, totul e rezolvat: finanțarea șoselei de centură a fost aprobată. Alte pregătiri, alte discursuri sforăitoare din partea politicienilor locali care se agățau și ei de ceva „negru pe alb”, în timp ce îndemnau electoratul să voteze cu încredere. Mai ales că, de data asta, în scrisoare se promitea solemn (cum altfel?) că va avea loc „o întâlnire cu reprezentanții dumneavoastră pentru a stabili de comun acord traseul acestei variante de ocolire”.
Iarăși forfotă. Serul injectat își făcea efectul: toată lumea se pregătea pentru marea schimbare, pentru noua viață. Aceea în care somnul de noapte va începe la 22 și se va termina dimineața la o ră rezonabilă, fără ca oamenii să sară drepți de câte ori trec convoaiele de camioane; în care odihna după-amiezii nu va fi tulburată de zdrăngănitul sticlăriei de prin dulapuri și a vitrinelor mobilierului; în care care nu vor mai număra săptămânal noile fisuri apărute pe pereți și în câte locuri a mai căzut tencuiala.

Mai serviți o bombonică!

Oamenii au fost menținuți în aceeași stare de minunată plutire și în 2010, când guvernarea PDL le-a dat indicații slujbașilor din teritoriu

Cu arătătorul în mână, fostul senator Vasile Pintilie le-a explicat ziariștilor pe unde va trece șoseaua de centură. Cică va intra prin sud, va trece prin est și va ieși prin nord. Și ca treaba să pară serioasă de tot, s-a spus că guvernul a și pregătit purcoiul de bani (1,2 milioane de euro) pentru exproprierile ce urmau pentru a face loc șoselei.
Odată ciocnită cupa de șampanie, toată lumea s-a pus pe așteptat. Lunile treceau și nu se mișca nimic. Între timp, locuitorii străzilor pe care mașinile de tonaj greu forfoteau ca pe autostradă, vor fi reluat vârtos consumul de calmante pentru a nu ajunge, totuși, la balamuc.

Lovitură …la centură

După încă un an, de la Primăria Bârlad a plecat către București o adresă prin care autoritățile locale cereau vești. Din răspunsul vag oferit de instituțiile statului, s-a desprins o singură idee: că hârtiile sunt plimbate cu succes dintr-un birou în altul.
La finalul lui 2011, aceleași instituții răspund din nou, altor adrese trimise între timp de edilii orașului. Într-un dispreț profund pentru speranțele sutelor de bârlădeni care și-au ruinat locuințele și s-au îmbolnăvit de nervi așteptând ca politicienii să-și onoreze promisiunile, călcând în picioare miile de voturi de încredere venite din partea localnicilor, Ministerul Transporturilor, condus în acel moment de Anca Boagiu, i-a dat Bârladului suprema lovitură: șoseaua de centură va fi construită undeva între anii 2014 – 2020.
Anul trecut, la primărie ne-am trezit cu Iulian Matache, ministrul Transporturilor și senatoarea de Vaslui Ana Birchall care ne-au aruncat alt set de promisiuni. Totul e aranjat, totul e pus la punct. Va fi minunat! Deci, votați-ne!!!

Exit mobile version