Est News

Cum ar putea ASF sa controleze preturile politelor RCA, in conditiile unei piete liberalizate. Ce modificari face Guvernul in legislatia privind asigurarile auto

Autoritatile ar putea introduce un sistem national general de control al preturilor in cazul RCA pentru a se putea interveni asupra nivelului primei, conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule, citat de Agerpres.

Cu toate ca piata asigurarilor este liberalizata, directiva 2009/138/CE a acordat statelor membre, in anumite conditii restrictive, posibilitatea de a exercita un control asupra preturilor. In acest context, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) poate solicita asiguratorilor sa notifice in prealabil majorarea primelor sau poate solicita aprobarea majorarii acestora, ca parte a unui sistem general de control al preturilor. Introducerea in proiectul de act normativ a acestei prevederi va oferi posibilitatea legala de a se putea interveni asupra nivelului primei, ca o actiune de ultima instanta, in contextul introducerii unui sistem general de control al preturilor”, se spune in nota de fundamentare a proiectului.
Potrivit documentului, transpunerea prevederilor europene in legislatia nationala largeste posibilitatea de actiune si interventie cu privire la stabilirea nivelului primelor de catre asiguratori in conditiile introducerii unui sistem national general de control al preturilor. In absenta acestei prevederi nu exista vreo situatie in care sa se poata interveni asupra primelor.
Tot in document se precizeaza ca „piata asigurarilor este liberalizata complet din punct de vedere al stabilirii preturilor, respectiv primelor de asigurare, ASF neputand interveni asupra conditiilor de asigurare decat in masura in care acestea pot fi dovedite ca fiind abuzive in relatia cu asiguratii”.
Potrivit Ordonantei RCA, soferii vor avea posibilitatea de a incheia polite o perioada de la o luna la 12 luni, multiplu de o luna, in functie de optiunea asiguratului.
De asemenea, contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a incheiat un contract RCA pe perioada suspendarii dreptului de circulatie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizarii vehiculului.
„Persoana prejudiciata are dreptul sa inainteze cererea de despagubire catre asiguratorul RCA sau catre propriul asigurator RCA in cazul compensarii directe, in cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau catre Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR), in cazul producerii unui risc acoperit de acesta in conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta„, se mai arata in document.
Transportatori: Preturile au crescut cu pana la 256%
Transportatorii rutieri au protestat in repetate randuri, de la inceputul anului, din cauza scumpirii excesive a politelor RCA. Potrivit unui protocol incheiat de transportatorii auto cu reprezentantii ASF si cei ai companiilor de asigurari, la finalul anului trecut, tarifele pentru RCA pot creste cu cel mult 50% fata de cele practicate in iunie 2015.
Raportul investigatiei privind sectorul asigurarilor auto din Romania realizat de Consiliul Concurentei arata ca tarifele politelor de raspundere civila auto (RCA) pentru transportatori au inregistrat cresteri de pana la 256%, din iunie 2015 pana in ianuarie 2016, in cazul transportului rutier de calatori.
Pentru transportul rutier de marfuri, datele Consiliului Concurentei arata ca PT a urcat, in ianuarie 2016 fata de iunie 2015, cu mai mult de 50% in cazul a sapte companii, din cele noua autorizate se vanda RCA, la doua dintre ele majorarile fiind de de 131%, respectiv 183%.
Asiguratori: Majorarile au fost de maximum 50%
In replica, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) a explicat ca majorarea cu 50% a primei medii pentru transportatori este motivata de intrarea in faliment a doua companii de asigurare care acopereau aproape jumatate din piata RCA, de Solvency II, dar si de faptul ca dauna medie totala a atins nivelul maxim de pana acum, se arata intr-un comunicat al.
Plecand de la cazuri izolate, transportatorii acuza zilnic cresteri masive de preturi ale politei RCA, chiar si de 300%. Conform datelor oficiale prezentate de ASF, prima medie RCA pentru transportatori a crescut cu 52,3% in ultimele 12 luni. Aceasta crestere de 50% a primei medii pentru transportatori este motivata de: intrarea in faliment a doua companii de asigurare care acopereau aproape 50% din piata RCA. Precizam ca firmele ramase in piata au preluat nu doar clientii, ci si riscurile aferente; in trimestrul al doilea al anului 2016, dauna medie totala a atins nivelul maxim de pana acum; incepand cu 1 ianuarie 2016 a intrat in vigoare Directiva Europeana Solvabilitate II. Aceasta a introdus reguli mult mai stricte pentru asiguratori, in special in ceea ce priveste capitalul de solvabilitate„, precizeaza UNSAR.
Potrivit UNSAR, reducerea riscurilor in trafic ar trebui sa fie principala preocupare a transportatorilor. „Cifrele spun ca 1 din 6 camioane produce in fiecare an un accident. Accidente care, de cele mai multe ori, au ca finalitate pierderi de vieti. Numai in ultimul sfarsit de saptamana au avut loc mai multe accidente grave, produse de soferii unor firme de transport, soldate cu numeroase victime, explica asiguratorii.
Conform UNSAR, contrar informatiilor furnizate de transportatori, companiile de asigurare care vand polite RCA sunt cele care pierd bani, in timp ce afacerile transportatorilor sunt in crestere. Conform datelor raportate de ASF pentru 2015, pentru fiecare 100 de lei incasati pentru polita RCA, companiile de asigurari au cheltuit circa 120 de lei. Pe de alta parte, cele mai mari zece companii de transport au inregistrat o dublare a castigului net, fara a lua in calcul companiile pe pierdere.
Sursa: incont.stirileprotv.ro
Exit mobile version