de Răzvan CĂLIN
Așa cum s-au obișnuit, în fiecare an electoral, bârlădenii au ocazia să mai urmărească un episod din penibila telenovelă a șoselei de centură. Recent, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA a anunțat că, în cele din urmă, s-a optat pentru traseul final al centurii ocolitoare a Bârladului.
”Acesta se va desprinde din DN24 la km 65+240 (intersecția cu drumul național DN 11A) și va ieși din girație prin partea vestică printr-un aliniament, apoi traversează calea ferată București – Iași/Galați – Bârlad și o cale ferată industrială, printr-un pasaj. Va traversa râul Bârlad și va intersecta la nivel drumul național DN 24D la km 2+294 al Variantei Ocolitoare și km 3+175 al drumului național DN24D. De asemenea, va intersecta un drum comunal la km 6+800, care face legătura între Bârlad și satul Dealul Mare. Va traversa calea ferată printr-un pasaj superior și pentru a doua oară râul Bârlad și pârâul Simila, ca apoi să intersecteze drumul național DN 24 A, suprapunându-se cu acesta aproximativ 200 m. În final, va intra prin intersecția giratorie deja amenajată în DN 24”, se arată într-un comunicat emis de curând de CNAIR SA.
Primarul Bârladului, avocatul Dumitru Boroș, a declarat pentru Est News că în cursul zilei de marți, 22 noiembrie, la Bârlad a sosit o delegație de experți ai CNAIR care au efectuat un ultim set de măsurători în teren: ”La insistențele noastre, ieri (marți, 22 noiembrie, n.r.) a venit o delegație de la Regionala Iași a CNAIR, formată din patru ingineri, care au mai făcut niște verificări și măsurători în teren. Aveau la ei tot felul de aparate, au mers în teren, pe traseul viitoarei centuri și au făcut câteva măsurători. Tot în ideea ca atunci când se va da drumul la lucrare să nu mai fie nici un fel de problemă”.
Cât privește data la care vor începe efectiv lucrările de construcție a șoselei de centură, cei de la CNAIR susțin că vor demara în 2017. Cum în fiecare an electoral, promisiunea a sunat la fel, iar de făcut nu s-a făcut nimic, asta e altă poveste. De fiecare dată când bârlădenii au fost chemați la vot, toți politicienii (indiferent de culoarea politica) au fâlfâit prin fața ochilor visători ai electorilor promisiunea șoselei de centură. Iar anunțurile au fost făcute cu tot fastul, cu surle și trâmbițe, cu documente, hărți și schițe ale traseului centurii ocolitoare purtate și fluturate pe sub nasul bârlădenilor mai ceva ca pe sfintele moaște. De fiecare dată, ”gulerele scrobite” au promis solemn că, gata, acum încep lucrările la șoseaua de centură, așa că și-au luat voturile frumușel care i-au repus în fotoliile călduțe, în timp ce în urmă au rămas, ca de obicei, cu buzele umflate bârlădenii. Asta în timp ce orașul e măcinat (la propriu), încet, dar sigur, de traficul autor greu care tranzitează urbea necontenit zi și noapte.
De altfel, și primarul Boroș s-a arătat oarecum circumspect față de perspectiva lui 2017 ca an de începere a lucrărilor la acest vital proiect pentru comunitatea bârlădeană: ”Cei de la companie sunt, cel puțin, bine intenționați. Asta am văzut clar. Dar, anumite lucruri vor fi influiențate și de rezultatul alegerilor parlamentare. Dar dacă va fi așa, măcar să fie o influiență pozitivă!”.
Prin urmare, un singur lucru e cert: încă e prematur ca bârlădeni să se bucure că vor avea prea curând și o șosea de centură!
Până atunci, mai spunem că, potrivit proiectului, acest ultim traseu al centurii ocolitoare a Bârladului va traversa patru cursuri de apă și linia de cale ferată în două puncte. Șoseaua va mai cuprinde patru poduri și trei pasaje, iar pentru descărcarea apelor la emisari (preluarea apelor meteorice) au fost prevăzute 32 de podețe. Centura Bârladului va avea o lungime de 11,281 de kilometri, iar finanțarea va fi asigurată prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).