Est News

Premiera in judetul Vaslui! Investitori, poftiți la Bârlad pentru că beneficiați de scutiri de taxe si impozite

Răzvan CĂLIN si Simona MIHAILA

După aproape trei decenii în care mediul local de afaceri nu a fost stimulat în nici un fel, Bârladul are toate șansele de a se transforma într-o comunitate cât se poate de atractivă pentru orice investitor serios. Ieri, la propunerea primarului Dumitru Boros, consilierii municipali bârlădeni au aprobat, in cadrul unei sedinte extraordinare, un proiect de hotărâre privind acordarea ajutorului de minimis, o schema de ajutorare a antreprenorilor care creaza locuri de munca.

”Este o schemă de ajutor pentru toți investitorii care vor veni la Bârlad. Suntem prima primărie din județul Vaslui care pune în practică acest lucru. S-a lucrat la acest proiect de hotărâre vreme de două luni, după care am obținut avizele Prefecturii și Consiliului Județean Vaslui. Iar de pe 10 octombrie, proiectul a stat la Consiliul Concurenței, la București. În tot acest timp, am stat cu mari emoții pentru că nu știam dacă proiectul nostru va trece. Iată că a primit undă verde și de acolo! Subliniez că este un proiect liberal 100% și vine să dezmorțească activitatea economică din municipiul Bârlad. Este o schemă care se va derula in perioada 2017 – 2020. Suma maximă de ajutorare pe care am vizat-o este de 500.000 de euro și, în funcție de investiția făcută, investitorul primește o scutire la taxe și impozite locale pe teren, clădiri etc. Obligația lui este de a păstra investiția cel puțin cinci ani și de a angaja cel puțin 10 oameni. Este un proiect la care țin foarte mult și care sper că mă va ajuta în mandatul meu să aduc locuri de muncă la Bârlad, așa cum a promis”, a declarat avocatul Dumitru Boroș, primarul Bârladului, într-o conferință de presă susținută ieri, 8 decembrie.

Reguli stricte, dar corecte, pentru ca investitorii să poată beneficia de ajutorul de minimis!

Potențialii investitori vor fi atrași la Bârlad printr-o schemă de scutiri sau reduceri la plata impozitului pe teren și/sau clădiri, pe o perioadă de până la patru ani. Însă, pentru a beneficia de așa ceva, valoarea investiției trebuie să fie de minimum 200.000 de euro. Conform proiectului, valoarea totală estimată a ajutorului de minimis este de 500.000 de euro, defalcată astfel: 2017 – 70.000 de euro; 2018 – 100.000 de euro; 2019 – 130.000 de euro; 2020 – 200.000 de euro. Pentru moment, edilii au fixat la 10 numărul estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis, însă acesta poate crește pe viitor în limita bugetului aprobat.

Concret, ajutorul de minimis reprezintă diferența dintre impozitul rezultat din aplicarea cotei de impunere (stabilită prin hotărârea Consiliului Local privind impozitele și taxele locale) și impozitul de plată redus/scutit în urma acordării facilităților fiscale prevăzute în această schemă.

Iată care vor fi facilitățile fiscale ce vor fi oferite investitorilor persoane juridice: reducerea/scutirea impozitului pe clădiri pe o perioadă de până la 5 ani; scutirea de la plata impozitului pe terenul aferent investițiilor de peste 200.000 de euro pe o perioadă de până la cinci ani; scutirea de la plata impozitului pe clădiri pentru investiții de natura locuințelor, până la vânzarea lor, dar nu mai mult de trei ani.

Cât privește criteriile de acordare a ajutorului de minimis, principalul este cel al valorii investiției. De asemenea, se va mai ține cont de numărul mediu al angajaților cu contract de muncă, amplasamentul viitoarei investiții și profilul de activitate.

În cazul în care nu va respecta setul de condiții impus de municipalitate, investitorul nu numai că va pierde aceste facilități, dar riscă să fie pus să returneze ajutorul de minimis acordat, inclusiv majorările, penalitățile și dobânzile prevăzute de legislația în vigoare. Se poate ajunge la o măsură atât de drastică în cazul în care investiția nu se finalizează în perioada de valabilitate a autorizației de construire; valoarea recepționată a investiției este sub limita de 200.000 de euro; terenul se înstrăinează înaintea finalizării investiției, dar și pe o perioadă de până la cinci ani de la finalizarea investiției.

Așa cum reiese și din expunerea de motive ce a fundamentat acest proiect de hotărâre, rata crescută a șomajului în Bârlad a fost unul dintre principalele motive care l-a împins pe Boroș să acorde această facilitate celor ce vor să investească în ”orașul rulmenților”. Practic, în ultimii ani, nivelul investițiilor în Bârlad a fost extrem de scăzut, aproape imperceptibil. Nu doar că bugetul local nu a înregistrat noi contribuabili, ba chiar au fost multe cazuri când investitorii au preferat să migreze către comunele învecinate, acolo unde edilii le-au oferit un pachet atractiv de facilități pentru a-și dezvolta afacerile. În acest fel se poate explica cum de rata șomajului din Bârlad este net superioară celei la nivel național. Cu alte cuvinte, cel puțin până în momentul de față, Bârladului nu a reprezentat o atracție pentru posibilii investitori. Iar cei care au intenționat, totuși, să investească în Bârlad (fie că vorbim de producători sau retailer-i), nu le-a luat prea mult timp până să realizeze că pe lângă infrastructura deplorabilă, Bârladul nici nu le oferă vreo facilitate care să-i susțină în dezvoltarea afacerilor. Așa că cei mai mulți au plecat exact așa cum au venit, preferând să-și extindă afacerile pe meleaguri mai prietenoase.

 

Exit mobile version