Deputatul liberal Daniel Olteanu i-a adresat, la începutul acestei săptămȃni, o interpelare prim-ministrului Romȃniei, Sorin Grindeanu, în care vorbește despre ʺRomȃnia cu două vitezeʺ, ca rezultat al ʺpoliticii premeditate de izolare, de la nivel central, a celei mai sărace regiuni a țării, Moldovaʺ. Parlamentarul îi atrage atenția șefului Executivului că, în contextul apropierii Centenarului Marii Uniri, capitala Unirii din 1918, Alba – Iulia, este mai apropiată, ca timp de parcurgere, de Budapesta decȃt de Bȃrlad, deși distanța dintre cele două orașe este mai mică.
ʺDezbaterea publică referitoare la tema „Europa cu două viteze” trebuie să ne determine la o discuție în profunzime, pe un subiect cel puțin la fel de apăsător: „România cu două viteze”. Proiectul de buget pe care l-a propus Guvernul actual a prevăzut, prin fișele de obiectiv ale bugetului Ministerului Transporturilor, ZERO lei pentru execuția investițiilor în infrastructură în județul Vaslui. Inclusiv un obiectiv care, prin organizare, putea fi abordat în acest an, Varianta Ocolitoare Bârlad, a fost împins, ca termen de finalizare, până cel mai devreme în vara anului 2019, declarațiile publice ale responsabililor din cadrul DRDP Iași amintind doar de documentații. Această situație nu este o excepție la nivelul județelor din Moldova, regiune în care trăiește aproape un sfert din populația României.ʺ, notează deputatul Daniel Olteanu, care subliniază că a încercat, în Parlament, ʺcorectarea politicii premeditate de izolare, de la nivel central, a celei mai sărace regiuni a țăriiʺ, prin amendamentele pe care le-a depus la Legea bugetului, care însă au fost respinse de către majoritatea condusă de PSD.
Parlamentarul liberal denunță lipsa de interes a Executivului pentru scoaterea Moldovei din izolare și susține că lipsa marilor investiții ale statului în Regiunea de Nord-Est nu poate fi justificată prin fondurile disponibile în cadrul Programului Operațional Regional (POR), destinate proiectelor autorităților locale. ʺAm luat act de preocuparea dumneavoastră, ca prim-ministru, în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii, în condițiile în care v-ați referit, recent, la demararea proiectului Autostrăzii Timișoara – Belgrad, la sediul Consiliului Județean Timiș, instituție al cărei președinte ați fost. Pe de altă parte, doamna Ministru Sevil Shhaideh spune că «nu putem vorbi de o izolare a Moldovei», care ar avea disponibile fonduri de aproximativ 1 miliard de euro prin POR. Îmi doresc să cred că nu v-ați propus să transmiteți acest mesaj, că există fonduri alocate drumurilor județene sau spitalelor locale, iar acești bani suplinesc lipsa investițiilor în infrastructura feroviară și în autostrăzi, sau reabilitarea și modernizarea drumurilor naționale și europene. Domnule Prim-Ministru, înainte de a vorbi despre „Europa cu două viteze” vorbim, din păcate, din cauza modului în care ați abordat investițiile în infrastructură, de „România cu două viteze”. O Românie în care șantierele de autostrăzi, metrou, de modernizare a căilor ferate sunt o realitate și o Românie în care autoritățile locale sunt în competiție pe proiecte de drumuri comunale și județene.ʺ, scrie deputatul Daniel Olteanu.
Acesta îi cere premierului Sorin Grindeanu lămuriri în legătură cu strategia Guvernului actual în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii în Regiunea de Nord-Est, situația marilor investiții derulate în această zonă și posibilitatea de recuperare a minusurilor istorice pe care le-a acumulat Moldova la capitolul infrastructură. ʺDomnule Prim-Ministru, vă rog să precizați un calendar pentru anii 2016 – 2020 al marilor investiții în infrastructură (autostrăzi, drumuri naționale, drumuri europene, căi ferate, aeroporturi), indiferent de sursa de finanțare, la nivelul județelor Bacău, Botoșani, Buzău, Galați, Iași, Neamț, Vaslui, Vrancea. De asemenea, vă rog să comunicați strategia punctuală pe care o are Guvernul condus de dumneavoastră, prin măsuri specifice, la nivelul Regiunii Nord-Est, de a recupera decalajul față de media națională, în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii, în condițiile în care doar la nivelul județului Vaslui, având în vedere populația și bugetul total al Ministerului Transporturilor, ar fi trebuit să existe, în 2017, lucrări în execuție de 100 milioane euro (zero, în realitate).ʺ
În același timp, deputatul Daniel Olteanu, ca membru al Comisiei pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională, îi atrage atenția prim-ministrului că ʺaceastă abordare, de a abandona Moldova în ceea ce privește marile lucrări de infrastructură, este o vulnerabilitate la adresa securității naționale, transformându-ne într-o Românie „cu două viteze”. În contextul centenarului Marii Uniri, în 2018, vă rog să precizați când (anul, luna) considerați că distanța Bârlad – Alba Iulia (485 km, 6 h și 14 minute, estimarea din prezent) va fi parcursă într-un timp mai scurt decât distanța Alba Iulia – Budapesta (507 km, 5 h și 14 minute, estimarea din prezent)?ʺ.