Cele două probe ale examenului pentru obținerea permisului auto, teoretică și practică, sunt înregistrate video, ca măsură în plus pentru asigurarea legalității și corectitudinii testelor, potrivit unei modificări a Codului rutier care a intrat în vigoare de astăzi.
Dacă unii cursanți ai școlilor auto erau, pȃnă acum, nemulțumiți de evaluarea făcută de examinatori la testul pentru obținerea permisului de conducere, noile prevederi ale Codului rutier, introduse de Guvern anul trecut, prin Ordonanță de Urgență, elimină orice urmă de îndoială. Astfel, de astăzi, 30 iunie, proba
Există, însă, și cȃteva excepții. Este vorba despre anumite categorii de vehicule, pentru care examenul auto se desfășoară, în continuare, fără dispozitive de înregistrare꞉ M, A1, A2 și A. Categoria AM cuprinde mopedele, iar categoria A – motocicletele cu sau fără ataș și triciclurile cu motor cu puterea de peste 15 kW. Categoria A1 include motocicletele cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, dar și triciclurile cu motor cu puterea maximă de 15 kW, iar categoria A2 – motocicletele cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depășește 0,2 kW/kg și care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale.
Deși elimină orice fel de suspiciune cu privire la corectitudinea desfășurării și evaluării probei practice a examenului de conducere auto, introducerea noului echipament de monitorizare audio – video ar putea aduce noi emoții pentru o parte dintre viitorii șoferi, în special pentru cei care nu reușesc să își coordoneze atenția simultan, atȃt la manevrele de conducere, cȃt și la trafic și semnele de circulație. Instructorii auto îi sfătuiesc pe toți cei care urmează să susțină proba practică să ignore, pur și simplu, camerele de monitorizare instalate pe mașina de școală, și să se concentreze la ceea ce au învățat în timpul orelor de legislație rutieră și a celor de condus. Astfel, vor reuși să elimine factorul de stres cauzat de supravegherea audio – video și își vor spori șansele de a efectua un traseu bun, fără multe greșeli, care le dă garanția obținerii permisului auto pentru care s-au pregătit.
ʺDacă, așa cum prevede Codul rutier, proba practică are menirea de a verifica aptitudinile și comportamentul viitorilor șoferi, atunci o înregistrare audio-video are menirea de a ne arăta și cum se comportă examinatorii în timpul unui traseu. Am avut cazuri de cursanți care, din cauza emoțiilor, au făcut greșeli pe care nici nu și le mai aminteau la finalul traseului și nu înțelegeau de ce au picat examenul, dar și cazuri în care evaluarea unui examinator a fost contestată pe motiv că acesta nu avea o zi bună. Cui să împarți dreptatea, fără dovezi? De acum, fiecare parte poate să vină cu dovada!ʺ, susține un instructor auto din Bȃrlad.
Vestea bună pentru cei care, cu tot cu proaspătul echipament de monitorizare audio – video instalat pe mașinile de examen auto, nu trec proba practică este că aceasta poate fi susținută de mai multe ori, fără a mai fi nevoie de retestarea teoretică, așa cum se întȃmpla anterior anului 2015. (Mara GRIGORIU)