Est News

Halucinant! O patiserie din Bârlad, colcăind de șoareci și mizerie, amendată și închisă temporar. Patronul, acuzat că elibera șoarecii, după ce îi prindea, pentru că-i era milă!

Inspectorii sanitari veterinari au rămas uimiți de ceea ce au găsit miercuri, în urma unui control inopinat la laboratorul patiseriei Leoslo din Bârlad, situat în zona Gura Leului din Bârlad.

Echipa Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Vaslui a ajuns în control în urma mai multor sesizări, inclusiv la redacția Est News, din partea unor cetățeni care susțin că au avut de suferit după ce au consumat prăjituri produse în laboratorul patiseriei menționate, laborator care funcționa în condiții improprii.

„Pot să vă informez că cele relatate s-au confirmat în mare parte. Colegii care au fost în control la patiseria respectivă au constatat că nu erau întrunite condițiile de igienă ce ar trebui să existe într-un laborator al unei patiserii. Au fost recoltate probe din produsul finit și din materia primă, rezultatul analizelor urmând să fie cunoscut în zilele următoare. Societatea a fost amendată cu 1.400 lei (700 de lei dacă este plătită în 15 zile) și a fost emisă ordonanță de suspendare a activității laboratorului până la remedierea deficiențelor existente”, ne-a declarat Nelu Munteanu, directorul adjunct al DSVSA Vaslui.

O clientă, sfătuită chiar din interiorul firmei, să nu mai cumpere de acolo

Deși, de ani de zile, mulți clienți ai patiseriei au constatat că s-au simțit rău după ce au consumat prăjituri preparate în acest laborator, niciunul nu a făcut sesizare la autoritățile competente. Printre cei care au suferit toxiinfecții sau indigestii, mai mult sau puțin severe, se numără și unii bârlădeni care locuiesc în apropierea patiseriei din zona Gura Leului, dar probleme ar fi avut și unii copii de la grădinițele cărora patiseria Leoslo le-a furnizat produse.

Patronul a primit mai multe plângeri din partea clienților și chiar a mamelor copiilor de la grădiniță, dar condițiile di laborator nu s-au schimbat.

Cu siguranță, nici astăzi nu ar fi ieșit la iveală mizeria ascunsă de ochii autorităților dacă o bârlădeancă nu ne-ar fi sesizat cu privire la calitatea îndoielnică a produselor. Femeia cumpăra din când în când prăjituri de la patiseria de lângă blocul său și uneori se simțea rău după ce le consuma, având grețuri, amețeli și stare generală proastă. Nu s-a gândit nicio clipă că de vină erau prăjiturile, ci credea că alte alimente i-ar fi provocat neplăcerile digestive. Acum două săptămâni, însă, s-a convins că prăjiturile erau cauza problemelor sale digestive.

„În urmă cu două săptămâni a venit la mine în vizită o prietenă din Huși. Am cumpărat patru prăjituri de două feluri pe care le-am consumate. Seara, când a ajuns acasă, m-a sunat și printre altele mi-a spus că se simte cam rău. Și eu aveam aceleași simptome pe care mi le-a descris ea. Atunci am realizat cu certitudine că prăjiturile mi-au provocat starea de rău. M-am doftoricit băbește și în trei zile m-am pus pe picioare. A doua zi, am mers și am discutat cu cineva de la patiserie, o angajată pe care o cunoșteam mai bine, căreia i-am spus ce pățisem. M-a sfătuit să nu mai cumpăr de acolo”, a declarat pentru Est News pensionara care a avut de suferit din cauza prăjiturilor. Acesta ne-a mai spus că a aflat că și alți vecini de-ai ei au pățit la fel, ba unul dintre ei a zărit într-o zi un șoarece în cofetărie, dar vânzătoarea i-a spus că are vedenii.

Excremente de șoarece în făină și ciocolată

Reporterul Est News a aflat din surse credibile că în laboratorul cofetăriei Leoslo neregulile privind igiena sunt de ani de zile și sunt tolerate chiar de către patronul unității.

„E o mizerie îngrozitoare. Detergentul pentru vase este un lux, nu există un prosop curat, un prosop adevărat de bucătărie, toate cârpele folosite sunt, de fapt, cearșafuri vechi sau alte bucăți de materiale textile de culoare închisă. Șoarecii umblă ca pe câmp. În două zile, s-au prins 14 șoareci în laborator. Patronului i-a fost milă de ei și le-a dat drumul. Evident că șoarecii s-au întors înapoi. Capcanele pentru aceste rozătoare sunt chiar sub frigiderul cu prăjituri. Uneori, șoarecii sunt prinși în capcană, iar patronul îi lasă morți acolo pentru a atrage alți șoareci. Miroase îngrozitor câteodată, dar asta este situația acolo. Am lucrat și cu șoareci printre picioare, iar urina și excrementele lor ajungeau de multe ori în ciocolata pe care o foloseam la topit și în făină. Se folosesc alune mucegăite și măcinate, ceea ce este un lucru impardonabil. Deși ouăle trebuie dezinfectate cu cloramină, acest lucru nu se întâmplă acolo. Cât am fost angajată, nu mi s-a luat nici un exudat, nicio analiză, dar bănuiesc că, de vreme ce nu a primit nicio amendă, figuram cu analizele la zi. Acesta este purul adevăr”, ne-a declarat o fostă angajată a cofetăriei, sub protecția anonimatului.

O angajată care a ajuns la spital, pusă să declare că nu a mâncat prăjituri de la serviciu

Patronului patiseriei Leoslo îi era milă de șoareci, dar nu și de clienții care plăteau ca să se îmbolnăvească. De fapt, nici de angajați nu îi era milă, după cum afirmă unii care au lucrat acolo. Sursele noastre au declarat că, în urmă cu ceva timp, o angajată în postul de patiser a ajuns la spital după ce, într-o dimineață, a gustat de poftă dintr-o prăjitură. La scurt timp i s-a făcut rău. Avea grețuri, amețeli și îi apăruseră bubițe roșii pe corp, care îi provocau mâncărimi.

Angajata a fost dusă la spital și învățată să spună nu că nu a mâncat o prăjitură la serviciu, ci că a mâncat un pateu acasă. Aceasta a stat două săptămâni internată în spital, iar la scurt timp s-a hotărât să-și caute alt loc de muncă. La fel ca ea au făcut și alte angajate, care pe lângă remunerația modestă, trebuiau să închidă ochii și la tot felul de nereguli care atentau la sănătatea publică. Femeile au spus multor cunoștințe, mai direct sau mai pe ocolite, să nu mai cumpere prăjituri de la acea patiserie, dar nu au avut curajul să sesizeze autoritățile.

Controalele DSVSA erau anunțate în prealabil

Nelu Munteanu, directorul adjunct al DSVSA Vaslui a declarat reporterului Est News că ultimul control efectuat de inspectorii sanitar-veterinari a avut loc în luna iulie și totul ieșit bine. Cum este posibil, totuși, ca DSVSA și DSP să nu fi observat în atâția ani condițiile jalnice de preparare a produselor de la laboratorul patiseriei Leoslo? Răspunsul franc vine chiar din rândul angajaților cofetăriei.

„De fiecare dată, controalele erau anunțate în prealabil de către cineva de la DSVSA. Acel cineva îl informa pe patron că a doua zi urma să fie control, așa că tot personalul rămânea până la miezul nopții să facă șmotru. Marfa proastă era dusă în mașina patronului, iar după plecarea inspectorilor era adusă înapoi. La câtă curățenie făceam, nu ieșea nimic rău la analize. Acesta este motivul pentru care niciodată cofetăria nu a fost închisă pentru nereguli privind igiena sau calitatea produselor”, ne-a declarat o angajată, sub protecția anonimatului.

Torturi congelate pentru viitoare comenzi?

Nu de puține ori, nemulțumirile clienților patiseriei în cauză au fost postate pe rețelele de socializare. În luna martie, de exemplu, doi tineri și-au manifestat nemulțumirea față de surpriza neplăcută pe care cofetăria cu pricina le-a făcut-o chiar în ziua logodnei. În momentul în care au tăiat tortul pregătit la Leoslo, a țâșnit apă din acesta, stricând petrecerea și pofta de a mai fi consumat.

Tinerii în cauză nu știau atunci când au comandat tortul că, de fapt, cumpăraseră un preparat care stătuse la congelator mult timp și nu unul proaspăt, produs în urmă cu o zi. Practica, potrivit declarațiilor fostelor angajate, era ca foile de blat să fie unse cu cremă și păstrate în congelator până când venea o comandă. Chiar și câte trei luni.

După primirea comenzii, prăjiturii i se adăuga ciocolata sau frișca și era livrată clientului. Între timp, conținutul se dezgheța încet, iar la eveniment tortul devenea surpriza neplăcută care strica petrecerea. Una dintre familiile care au pățit acest lucru a venit la cofetărie și a făcut un mare scandal patronului, dar se pare că acesta nu a învățat nimic din cele întâmplate. Totul, se pare, sub protecția autorităților, care erau cadorisite, spun sursele noastre, printre altele și cu prăjituri, dar nu de la cofetăria Leoslo, ci de la o cofetărie cu ștaif din Bârlad.

Patronul neagă tot și, deși inspectorii DSV susțin că au închis patiseria, acesta vindea la tejgea

Reporterul Est News a vorbit cu patronul patiseriei, pe care l-a găsit, culmea, chiar în patiserie, vânzând prăjituri, cu toate că cei de la DSVSA ne-au asigurat că a fost suspendată activitatea până la remedierea deficiențelor.

„Am aflat că cei de la DSVSA au venit în control, dar eu nu eram în localitate. Vom avea închis luni și marți pentru curățenie. Controlul a descoperit unele nereguli pentru că eu nu am fost în localitate iar practicantele din laborator nu au știut ce să facă cu exactitate”, ne-a declarat Liviu Șuletea, managerul cofetăriei Leoslo. Acesta nu a recunoscut nimic din cele semnalate de clienți și foști angajați. A negat că ar exista șoareci în unitate, că ciocolata brută era plină de excremente de rozătoare, că nu se fac analizele periodice și că blaturile cu cremă sunt congelate săptămâni și luni. Mai mult de atât, managerul societății a spus că angajata care s-a internat în spital nu a ajuns acolo din cauza unei prăjituri pe care a consumat-o de la serviciu, ci pentru că a mâncat niște chipsuri de la un supermarket și i-a venit rău de la colorantul din ele.

Cu alte cuvinte, nimic din cele semnalate nu a fost recunoscut de Liviu Șuletea. Nici măcar faptul că DSVSA a emis ordonanță de suspendare a activității laboratorului până la remedierea deficiențelor găsite.

„Nu am primit nimic în scris de la DSVSA, noi vindem în continuare până luni, când închidem patiseria pentru igienizare”, ne-a mai declarat Liviu Șuletea.

Cine minte? Clienții, foștii angajați, patronul sau DSVSA? Este o întrebare la care poate vom afla răspunsul chiar și cu ajutorul Direcției de Sănătate Publică Vaslui. Această instituție pare să nu fi descoperit până acum această unitate de alimentație publică, ori, dacă a făcut-o, rezultatul controalelor este chiar ușa deschisă a patiseriei, de unde lumea cumpără fără a ști nimic de condițiile în care sunt preparate ”bunătățile”. (Mihaela NICULESCU)

Exit mobile version