Est News

Firmele din județ, sfătuite de ITM să ia măsuri speciale pentru angajați pe perioada stării de urgență generată de coronavirus

DCF 1.0

Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Vaslui face apel la agenții economici din județ să ia o serie de măsuri speciale pentru angajați care să fie atât în folosul acestora cât și al firmelor, prin stabilirea unor programe individualizate de muncă, la solicitarea salariatului, cum ar fi munca la domiciliu, intitulată telemunca. De asemenea, oamenii de afaceri sunt avertizați că au o serie de obligații în ceea ce privește protecția angajaților pe perioada stării de urgență generată de coronavirus.

Angajatorii din județul nostru pot lua în această perioadă o serie de măsuri pentru salariați, în contextul existenței, la locul de muncă, a riscului de contaminare cu Coronavirus. Astfel, firmele pot stabili programe individualizate de muncă, cu acordul sau la solicitarea salariatului în cauză, în conformitate cu prevederile art. 118 din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de muncă. De asemenea, firmele pot modifica unilateral contractul individual de muncă, până la încetarea stării de urgență prevăzută de Decretul nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, în condițiile stabilite prin art. 33 din Decret:
“Instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, autoritățile
administrative autonome, regiile autonome, societățile și companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate administrativ teritorială este acționar unic sau majoritar, societățile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada stării de urgență, munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, prin act unilateral al angajatorului”.
În cazul în care se optează pentru munca la domiciliu, decizia de
modificare a contractului individual de muncă va conține, în conformitate cu prevederile art. 109 din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe lângă prevederile generale și următoarele elemente:

Cum și în ce condiții se acordă zile libere pentru supravegherea copiilor pe perioada suspendării cursurilor

Legea nr. 19/2020 din 14.03.2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, prevede că “se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme decretate astfel de către autoritățile
competente cu atribuții în domeniu”. Pentru a beneficia de zile libere pe perioada suspendării cursurilor din unitățile și instituțiile de învățământ, trebuie îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:

În ce condiții se poate face suspendarea contractelor de muncă sau concedierile în caz de forță majoră

Decizia suspendării contractelor individuale de muncă din inițiativa angajatorului poate fi luată doar în condițiile prevăzute de art. 52 și art. 53din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Suspendarea de drept a contractului individual de muncă în temeiul art. 50 lit. f) din Codul muncii, pe motiv de forță majoră, poate fi aplicată doar în situația intervenirii unui eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil, astfel cum este definit la art. 1351 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 – Codul civil, republicată și nu ca măsură preventivă.
Decizia concedierii individuale sau colective pentru motive care nu țin de salariați poate fi luată de către angajator doar în condițiile prevăzute de art. 65 – 77 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu aplicarea interdicțiilor prevăzute de art. 59 și art. 60 din același act normativ.
Informații utile pentru angajatori și lucrători, în scopul prevenirii apariției cazurilor de infectare cu virusul COVID 19 la toate locurile de muncă.

Obligații ale angajatorilor pentru protejarea salariaților

În condițiile Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă, angajatorul are obligația de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă și trebuie să ia măsurile necesare pentru:
a) asigurarea securității și protecția sănătății lucrătorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea și instruirea lucrătorilor;
d) acordarea echipamentului de protecție (măști, mănuși de protecție etc.)

Exit mobile version