Transportul de persoane este unul dintre cele mai afectate sectoare de epidemia de coronavirus, alături de restaurante, turism și zborurile aeriene. Comenzile au scăzut cu 90%, iar mulți taximetriști spun că nu se mai justifică riscul de a sta pe stradă. Libertatea a vorbit cu mai mulți taximetriști și proprietari de firme de taximetre.
Forțat să iasă pe stradă
Un taximetrist povestește cum este forțat să se expună riscului de infectare zilnic și este trimis și acum în stradă, pentru că patronul refuză să-l trimită în șomaj tehnic.
Cei ca el se găsesc la granița dintre angajat și antreprenor independent. În acte apar ca angajați, dar operatorii și statul nu le oferă nici o protecție socială reală.
Ar lucra ca independent, dacă ar avea licență, pentru că are mașină proprie. Dar licențele au fost câștigate de operatori mari la licitațiile trecute și nu are încotro. Dacă ar vrea să cumpere una, prețul pe piața neagră este de 10.000 de euro.
Trimis acasă fără
salariu, apoi pus să lucreze part-time
Neavând licență pe numele său, taximetristul spune că e obligat să lucreze pentru operatorii care au.
“Sunt taximetrist, lucrez cu carte de muncă de 18 ani. La început, când a apărut problema asta, patronul a zis să stăm acasă în concediu fără salariu. Acum a venit cu o soluție: ne-a dat posibilitatea să lucrăm la două ore, ca să putem să plătim taxele către stat”.
Teoretic, având carte de muncă, operatorul îl poate trimite acasă în șomaj tehnic, cu 75% din salariu, conform măsurilor anunțate de Guvern.
Dar dacă ar face asta, patronul nu ar mai câștiga bani. Nu mai face planul.
“Ar trebui să avem și noi o protecție socială, să ieșim într-un șomaj tehnic. Angajatorul are posibilitatea de a ne desface cărțile de muncă. Acum s-a găsit posibilitatea să lucrăm la două ore. Nu am ce să fac, mă expun. Nu mai câștig mai nimic. E o comandă la o oră – o oră jumătate. Să zicem că renunț la telefon, cablu, că nu sunt necesități. Dar am 63 de ani, am nevoie de medicamente”, spune el cătrănit.
Soluția: să nu
mai fie limitat numărul de licențe
Taximetristul spune că are și soluția: primăriile să acorde licențe de taxi tuturor celor care le solicită și îndeplinesc condițiile legale.
“Eu aș vrea să se ia în considerare munca noastră și să ni se faciliteze munca. Cei care au mașini personale să nu mai fie obligați să facă activități de taxi prin astfel de operatori.
Eu nu înțeleg de ce primăria acceptă să dăm bani operatorilor și nu să dăm la primărie, exact cum sunt cârciumile.
Cine îndeplinește condițiile ar trebui să primească automat licențe. Dacă ai atestat, casă de marcat și mașină galbenă, de ce să nu poți să-ți faci activitatea?”, se întreabă retoric.
Mafia licențelor
În anul 2018, Digi24 publica o investigație despre vânzarea de licențe pe internet. Prețurile variau atunci între 7.000 și 16.000 de euro.
Problema autorizațiilor de taximetrie a apărut de mai multe ori în ultimii ani, în special în contextul apariției companiilor de ridesharing.
“De o lună sunt retras la țară”
Cristian Chiran este taximetrist independent. Acesta spune că de o lună, de când a apărut problema coronavirusului, s-a retras la țară, în satul Vărăști, comuna Dorobanțu, din județul Călărași, unde are o plantație de nuci.
Spune că nu merită riscul și din punct de vedere financiar ieși în pagubă.
“Am avut comenzi și pentru Chișinău, Brăila etc., dar nu știi pe cine iei în mașină. E un risc prea mare. Pe aplicații sunt doar 5-6 comenzi pe oră. Să stai pe stradă în condițiile astea nu faci nici cheltuiala. Din punct de vedere financiar ieși în pierdere. Nu poți să vii cu borcanul de ciorbă după tine, trebuie să îți iei de mâncare, o cafea, un pachet de țigări”, a declarat Cristian Chiran, pentru Libertatea.
COTAR: 90% dintre taxiuri, trase pe dreapta
Contactat de Libertatea, Vasile Ștefănescu – președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) – spune că 90% din cele 70.000 de taxiuri la nivel național sunt trase pe dreapta.
Acesta spune că nu crede că există patroni care “trimit cu japca” oamenii la muncă.
“Cei care au vrut să lucreze au lucrat. Unul dintre motive pentru care i-am trimis acasă este că nu am putut procura măști. Pe mine m-ar costa 350 de lei o cutie de măști pentru doi șoferi pe săptămână”, a spus el.
Neîncredere în Guvern
În privința șomajului tehnic, Ștefănescu a spus că nici un patron nu a știut ce să facă în privința șomajului tehnic până în urmă cu câteva zile, din cauza bâlbâielilor Guvernului.
“Cererile se depun de pe 1 aprilie, iar banii pot fi primiți până pe 15. Dar de pe 1 până pe 15 oamenii ce mănâncă?”
Vasile Ștefănescu:
Licențe limitate la taxi, nelimitat la ridesharing
Cât despre licențe, șeful COTAR este, la rândul său, nemulțumit, dar din alt motiv: în timp ce autorizațiile de taxi sunt limitate la 4 la mia de locuitori, cel mai mare procent din Europa, pentru firmele din transportul alternativ numărul este nelimitat.
Cu toate acestea, el spune că este normal ca numărul să fie finit, pentru că altfel se aglomerează orașele sau devin poluate, așa cum este cazul Capitalei în ultimele luni.
Și Ciprian Porumb, directorul general adjunct și acționarul majoritar al Cristaxi, susține că ar trebui limitat numărul de licențe și la ridesharing.
Acesta spune că există discriminări legale între cele două activități, deși practic fac același lucru: în timp ce la taxi vechimea maximă a mașinii poate fi de 10 ani, la ridesharing este de 15.
“Oamenii vor ajunge să iasă în stradă”
Șeful Cristaxi nu este foarte optimist și spune că o treime din toate firmele din România vor fi închise din cauza coronavirusului.
Suntem din 1993 pe piață. Criza din 2008 nu ne-a închis, am șchiopătat, dar am trecut. Acum, în două săptămâni s-a ales praful. Eu cred că 30% dintre societățile din România nu își vor mai reveni”
Ciprian Porumb, directorul și acționarul majoritar al Cristaxi:
Mai mult, acesta crede că oamenii vor ajunge să iasă în stradă.
“Sper să dea bani Guvernul la oamenii ăștia, ca să aibă cu ce trăi. Este tragic. Eu cred că la sfârșitul lui aprilie vor ieși oamenii pe stradă. Acum mai are fiecare câte o ceapă, un kil de cartofi acasă. Nu cred că în aprilie-mai se va rezolva situația coronavirusului. În iunie poate apărea alt caz. Și atunci ce facem? Stăm iar în casă?”, se întreabă el retoric.
George Vezureanu – manager general la Taxi Total – spune că, din moment ce statul a decretat stare de urgență, tot statul ar trebui să anunțe și când se poate relua activitatea.