de Dănuț CIOBANU
Campania de controale declanșată de Ministerul Muncii pentru evaluarea ajutoarelor sociale nu a avut în județul Vaslui efectul scontat. Unul din obiectivele acțiunii a fost identificarea de soluții pentru creșterea gradului de ocupare în rândul beneficiarilor de ajutor social care pot munci. Însă, la nivelul județului nostru, numărul beneficiarilor de venit minim garantat a crescut cu 252 de familii și persoane singure.
Pandemia de coronavirus a determinat tot mai mulți vasluieni să apeleze la venitul minim garantat. Membrii familiilor au rămas fără locuri de muncă și s-au văzut nevoiți să meargă la primării să ceară ajutor social pentru a putea supraviețui.
Astfel, dacă în martie 2020 numărul asistaților social din județul Vaslui era de 7.532 beneficiari, numărul acestora a crescut în martie 2021 la 7.784 beneficiari. Practic, în ultimul an, numărul beneficiarilor asistați de stat a crescut cu 252 de familii și persoane singure.
”Doar în jumătate de an am avut 15 solicitări pentru ajutorul social. Acest număr de solicitări este mai mare decât cel înregistrat în ultimii doi ani. Sunt familii tinere care se află într-o situație grea, fără loc de muncă, respinși de angajatori și nu avem altă soluție decât să îi punem pe ajutor social. Din cauza pandemiei mulți nu mai au locuri de muncă și o parte din cei întroși din străinătate acum nu mai luccrează”, a spus Ionuț Ghiur, primarul comunei Vinderei.
În perioada 1 februarie 2021 – 26 februarie 2021, în județul Vaslui s-a desfășurat „Campania națională de verificare a stabilirii și acordării ajutorului social și pentru identificarea măsurilor de creștere a ocupării persoanelor apte de muncă”. La nivelul UAT-urilor din fiecare județ, campania națională s-a derulat cu echipe mixte ale Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Vaslui și Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Social (AJPIS) Vaslui.
Potrivit raportului întocmit la finalul campaniei, în județul Vaslui au fost verificate 38 de UAT-uri, 3.165 de titulari de venit minim garantat și 7.405 beneficiari. Mai exact, au fost verificate administativ (în afara utilizării proceselor de control electronic) 657 titulari de ajutor social și 2.174 beneficiari.
Urmare a neregulilor identificate cu ocazia verificărilor au fost dispuse 81 de măsuri, din care 73 măsuri aplicate UAT-urilor pentru îmbunătățirea activității privind modul de acordare a beneficiilor de asistență socială și 9 recomandări/măsuri de sprijin pentru persoane vulnerabile.
Cele mai multe măsuri impuse UAT-urilor vizează anexarea documentelor care lipsesc sau, după caz, nu sunt actualizate potrivit legii (acte stare cuvilă, adeverință ANAF, cupon pensie, adeverință școlară, certificat medical, certificat persoană cu handicap etc.); efectuarea anchetei sociale; îndeplinirea condițiilor de formă privind stabilirea și plata beneficiului de asistență socială (semnătură funcționari, aprobări ale conducerii entității, viză compartiment juridic etc.).