de Dănuț CIOBANU
Primarii din județul Vaslui au primit de la Guvernul României 18,6 milioane de lei. Sumă este o gură de oxigen pentru UAT-uri, care pot utiliza fondurile pentru pentru salarii, plata facturilor, cheltuielile cu asistenţa socială sau diferite proiecte pe care le au în derulare. După plățile făcute pentru proiectele din PNDL și calamități, aceasta este a treia tranșă de bani pe care guvernanții o alocă județului Vaslui.
Guvernul României a alocat peste 1 miliard de lei din Fondul de rezervă pentru proiectele locale. O parte din sumă va acoperi costurile privind serviciile de asistență socială și de protecție a copiilor, plătite de consiliile județene. Suma totală primită de județul Vaslui se ridică la 18.647.000 de lei. Din această sumă, Consiliul Județean Vaslui a primit pentru asigurarea cheltuielilor de asistență socială și protecția copilului, respectiv pentru alte cheltuieli urgente suma de 4.766.000 de lei. Prefectura Vaslui a transmis la sfârșitul lunii septembrie 2021 la Guvernul României lista cu fondurile solicitate de primari pentru salarii, plata facturilor, cheltuielile cu asistenţa socială sau diferite proiecte pe care le au în derulare şi pentru care nu au fonduri. În total, suma cerută de edilii vasluieni a fost de 258.086.000 lei.
„Am trimis la Prefectura Vaslui necesarul de finanțare până la finalul anului. UAT-urile nu au bani pentru funcționare, unele nu au pentru cofinanțarea proiectelor europene și pentru PNDL 2. Mai sunt proiecte neterminate prin PNDL 1”, a spus Neculai Moraru, primarul comunei Fălciu și președintele Asociației Comunelor din România – Filiala Vaslui.
Un număr de 2.756 de administrații locale din România (aproape toate cele care au depus cereri în acest sens), indiferent de culoarea politică a primarilor, au primit finanțare în valoare totală de 1.010.966.000 lei, incluzând cele 41 de județe ale țării.
Astfel, 2.514 comune din România au primit o finanțare în valoare totală de 614.873.000 lei, 194 orașe – 95.588.000 lei, iar 123.346.000 lei au fost alocați pentru 48 de municipii. Fondurile acoperă necesarul de finanțare a autorităților publice locale, în funcție de execuția bugetară a acestora și de necesități. Fondurile sunt necesare pentru finalizarea investițiilor publice finanțate de stat sau din fonduri UE, precum și pentru cheltuieli urgente ale autorităților publice locale.