Est News

Până în 2023, prețul cafelei va fi în continuă creștere

Bucuria de savura o ceașcă de cafea ne va costa din ce în ce mai mult în următoarea perioadă. Prețurile cafelei au atins cel mai ridicat nivel din ultimul deceniu, iar analiștii pieței se așteaptă ca tendința să continue până în 2023.

Contractele futures pe cafea la Bursa Intercontinentală din New York au ajuns la 2,46 dolari livra (453,5 grame), marcând cel mai mare preț din 2011. Între timp, prețul de referință al Asociației Internaționale a Cafelei a fost de 2,07 USD vineri, în creștere cu 85% față de anul trecut.

Ole Hansen, șeful strategiei de mărfuri la Saxo Bank, a declarat pentru CNBC că în ultimele 12 luni, „o furtună perfectă de evenimente a alimentat creșterea prețului cafelei”.

De ce se va scumpi cafeaua?

În primul rând, culturile din Brazilia, cel mai mare producător, au fost afectate în acest an din cauza unui val de frig și secetă, considerat cel mai grav din 1994, care a lăsat recolta din 2022 și chiar din 2023 „într-o stare precară”, explică Hansen.

Pe lângă vremea rea, constrângerile globale de aprovizionare au avut un impact substanțial asupra pieței cafelei. De asemenea, efectul scumpirilor provine și din alte țări producătoare, cum ar fi Etiopia – aflată în pragul unui război civil – și Vietnamul, care înregistrează o creștere a cazurilor și restricțiilor Covid-19, afectând companiile din industria cafelei.

„În ultimii ani, aprovizionarea globală a fost concentrată pe cei doi mari furnizori- Brazilia și Vietnam. Dacă aceste țări înregistrează pagube, piața se dezechilibrează dintr-o dată și intră într-o cursă uriașă a prețurilor. Asta se întâmplă acum”, a spus Maximillian Copestake, director executiv al diviziei de  vânzări europene de cafea la compania de tranzacționare Marex. El estimează că piața cafelei are nevoie de “cel puțin doi ani să reacționeze la o schimbare a prețurilor”.

Brazilia rămâne principalul furnizor de cafea verde, cu 29,3% din exporturile globale. Urmează Vietnam (17,2%), Columbia (10,3%), Honduras (5,2%) și Indonezia (3,4%).

Exit mobile version