de Dănuț CIOBANU
Certificarea de către camerele de comerț a competențelor administratorilor va consolida circuitul unor afaceri oneste și predictibile și va aduce valoare adăugată atât pentru stat, cât și pentru antreprenori, în relațiile de afaceri pe care aceștia le dezvoltă. Conducerea Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Vaslui susține că emiterea unui certificat de competență va echivala cu deținerea unui pașaport de încredere, cu valabilitate pe plan global, în mediul fizic și în cel online.
Scopul introducerii certificatului de competență, ca act obligatoriu necesar pentru desfășurarea activității urmare înființării unui nou profesionist, este acela de a crește calitatea actului comercial, de a responsabiliza agenții economici și de a contribui la îmbunătățirea și dinamizarea activității economice.
Astfel, încă de la înființarea unei societăți, cu răspundere limitată sau pe acțiuni, reprezentantul legal – cel care va conduce activitatea administrativă, economică și, respectiv, juridică, și care va reprezenta profesionistul în relațiile cu terții, precum și în justiție, va fi informat, va avea createabilități de administrare, de management al afacerilor, i se vor oferi informații fiscale și financiare, va conștientiza importanța activității pe care o va desfășura, va fi informat cu privire la instituțiile cu care va colabora, fie că este vorba de administrarea fiscală a afacerii sau de obținerea unei autorizații sau a unui brevet.
Dacă la nivelul marilor companii se vorbește despre o bună guvernanță corporativă, este util și necesar ca la orice nivel să se încerce creșterea calității activității de administrare și profesionalizarea acesteia.
„Pentru obținerea certificatului de competență de către reprezentantul persoană fizică a profesionistului, alături de dovedirea absolvirii unui curs de instruire în domeniul administrării sau managementului afacerilor, sunt prevăzute condiții cumulative pe care trebuie să le îndeplinească persoana desemnată să reprezinte firma, printre care avizul psihologic, cazierul judiciar și fiscal, precum și îndeplinirea condițiilor de onorabilitate evidențiate prin lipsa condamnărilor specifice, ca elemente inadecvate exercitării cu bună credință a activităților economice și de afaceri”, se arată în expunerea de motive la proiectul de lege.
Potrivit proiectului, este de competența Guvernului să stabilească cursurile de instruire care sunt avute în vedere pentru eliberarea certificatului, elementele pe care trebuie să le conțină acest certificat, precum și nivelul tarifelor pe care le vor încasa camerele județene, ca instituții abilitate cu acordarea certificatului de competență.