Digitalizarea nu poate ocoli sectorul construcțiilor, în special, în contextul actual modelat de pandemia de Covid 19, criza acută a materialelor de construcții și nevoia de trecere progresivă de la paradigma manuală la cea automată, specifică instrumentelor digitale.
Digitalizarea va spori atât ritmul existent pe șantiere cât și timpii de cele mai multe ori morți în relația cu terți, beneficiar, consultanți, ingineri și alte autorități ale statului.
Pe lângă această profundă schimbare de tip comunicațional, se va accelera procesul de transparentizare, care va avea un dublu rol, cel de management eficient prin circuitul informației (spre exemplu: stocarea, colectarea și updatarea informației incloud, prevăzută cu accces direct) precum și cel de generare a încrederii din partea cetățenilor.
Între tehnologie și infrastructură există o corelație directă care generează progres
Toate aceste aspecte vor stimula dorința cetățenilor de a avea pe agenda publică o serie de proiecte de infrastructură care la rândul lor vor spori în rândul decidenților voința de a le implementa. Bineînțeles, acest proces este longeviv și presupune o activitate constantă în spațiul public de promovare a proiectelor de infrastructură.
Din acest considerent, GPI promovează diferite soluții pentru implementarea corectă și eficientă a proiectelor de infrastructură, și managementul pe șantiere este un subiect insuficient abordat în prezent.
Este de la sine înțeles că între tehnologie si infrastructură există o corelația directă care generează progres. După cum prea bine știm, calcului nu se mai face cu echerul și compasul ca pe vremea lui Anghel Saligny sau Elie Radu. Avem nevoie de aplicații pentru informările și raportările zilnice, pentru monitorizările necesare proiectelor, pentru planificări, drone etc.
Soluția
Pe șantiere se folosesc deja o serie de instrumente digitale, utilizarea acestora crescând în ultimii ani pe fondul schimbărilor impuse de Covid (distanțare socială, comunicare și monitorizare online etc.). Ar fi bine ca această tendință să se impună ca mod de lucru pe șantiere.
Pentru a atinge acest obiectiv major, care va genera eficiență în implementarea proiectelor, statul, prin instituțiile sale specializate, poate adopta o soluție simplă, relativ ușor de realizat.
Pentru a evita achiziții publice interminabile pentru crearea acestor tipuri de aplicații destinate managementului șantierelor, statul ar fi bine să invite antreprenorii/freelancerii/comunitățile din IT să vină cu aplicații dezvoltate în regim propriu.
Statul se poate alinia unei direcții europene și internaționale în domeniul transporturilor
Astfel, se va evita un întreg demers birocratic care ar frâna dezvoltarea unor astfel de aplicații. În schimb antreprenorii pot câstiga direct din mentenanță prin contracte, nemaifiind necesară demararea unor proceduri anevoioase specifice achizițiilor publice.
Printr-o astfel de soluție, statul ar arăta că e dispus să se alinieaze unei direcții europene și internaționale în domeniul transporturilor.
Implementarea unei astfel de soluții va contribui la dezvoltarea accentuată a proiectelor de infrastructură și la crearea unei relații între instituțiile statului și comunități, care astăzi nu fac parte din sectorul construcțiilor. Practic, o astfel de soluție va aduce doar beneficii. Bineînțeles, e nevoie de voință.