Est News

Atenție la codul UFI de pe etichetele produselor cu substanțe chimice!

Consumatorii care au fost expuși în mod accidental la un produs care conține substanțe chimice nocive, în cele mai multe dintre cazuri,se îndreaptă către centrul de informare toxicolgică  ori unitatea medicală de urgență.

Conform Agenției Europene pentru Produse Chimice ( ECHA), în anii precendenți, centrele de informare toxicologică au estimat că în 40% dintre apelurile primite s-au confruntat cu dificultăți în identificarea rapidă și corectă a produselor implicate. Astfel, aceștia au fost nevoiți să recomande un tratament excesiv de precaut.

Ținând cont de aceste situații, începând cu anul 2021, în momentul solicitării sfaturilor medicale pe teritoriul Uniunii Europene, consumatorilor le poate fi solicitat codul UFI regăsit pe eticheta anumitor produse chimice folosite în ordinea de zi cu zi.

Ce este UFI?

UFI este un cod reprezentat prin 16 caractere, având o formulă unică și prin intermediul căruia sunt reunite informații despre:

-Produs;

-Utilizări;

-Ingrediente;

Astfel, prin solicitarea codului UFI, le este facilitată munca operatorilor din centrele de informare toxicologică de a identifica produsul pentru a oferi sfaturi cu privire la tratamentul corect, dacă este cazul.

Care sunt produsele care au codul UFI pe eticheta?

Codul UFI este regăsit pe produsele care sunt claficate ca fiind periculoase pentru sănătate sau din punct de vedere fizic, în conformitate cu Regulamentul UE privind clasificarea, etichetarea și ambalarea produselor.

Aceste produse sunt cele care afișează o pictogramă și care pot fi dăunătoare pentru sănătatea consumatorilor, dacă nu sunt utilizate corect.

Care sunt tipurile de produse pe care poate fi regăsit codul UFI?

Adezivi (de exemplu sticuri de lipici obișnuit sau adezivi mai specializați pentru tapet sau pardoseală);

Produse de tratare a aerului (de la deodorante pentru încăperi la lumânări parfumate);

Materiale pentru artă și lucru manual, inclusiv vopsele pentru degete sau pentru hobby;

Produse de curățare și întreținereatât pentru interior, de exemplu bucătărie sau baie, cât și pentru exterior, de exemplu terase sau alei pietruite.

Produse de curățare specializate, inclusiv cele destinate curățării mașinilor sau a încălțămintei;

Detergențipentru spălat rufe, agenți de îngrijire pentru mașini de spălat rufe sau vase, precum și emolienți pentru țesături;

Amestecuri pentru țigarete electronice;

Produse chimice pentru grădină (de exemplu îngrășăminte și pesticide);

Produse pentru construcția de locuințe, (precum betonul si mortarul);

Vopsele și straturi de acoperire;

Combustibili (de exemplu lichide de aprins focul pentru grătar și combustibil lampant);

Cerneluriși tonere pentru imprimante.

În cazul în care codul UFI nu este inscripționat pe produs, atunci acest lucru poate fi corelat cu faptul că întreprinderile au posibilitatea de a-l adăuga pe etichetele produselor până la începutul anului 2025, dacă produsul este deja pe piață înainte de 2021.

De asemenea, acest cod nu va fi inscripționat pe produsele cosmetice procum vopselele de păr, șampoanele, fixativele de păr ori pe produsele farmaceutice, întrucât acestea sunt reglementate prin legi diferite.

Care este centrul pentru informații toxicologice în România?

Pentru a primi informații și sfaturile în cazul expunerii accidentale la produse care conțin substanțe chimice nocive, consumatorii se pot adresa Institutului Național de Sănătate Publică.

Află AICI mai multe detalii despre centrul pentru informare toxicologică.

Înainte de achiziționare, consumatorii pot verifica, dacă produsele ce conțin substanțe chimice au făcut obiectul alertelor rapide emise de Uniunea Europeană, cu ajutorul Aplicației InfoCons.

Prin descărcarea aplicației de pe App Store, Google Play sau App Gallery, consumatorii au acces direct și transparent la alertele pentru produsele nealimentare, actualizate zilnic și însoțite de detalii precum:

– denumire produs;

– țara vizată;

– gradul de risc;

-orginea produsului;

-data la care intră alerta în vigoare;

-imaginea cu produsul ce face obiectul alertei;

 

Exit mobile version