Est News

Liviu BRĂTESCU Senator PNL Iași: „Românii vor avea încredere în stat abia atunci când vor beneficia de servicii publice de calitate!”

Liviu BRĂTESCU
Senator PNL Iași

„În ciuda dezvoltării economice pe care România o cunoaște în ultimii ani, la nivelul cetățenilor continuă să fie încă greu de perceput direcția corectă pe care ne aflăm. Faptul că astăzi țara noastră trăiește cele mai bune vremuri din istoria sa este o realitate pe care românul simplu, din păcate, nu o crede. Ca politicieni, nu reușim să fim credibili în fața oamenilor atunci când facem o astfel de afirmație, chiar și susținută de toate argumentele posibile – începând cu nivelul la care a ajuns PIB-ul României (va depăși 300 de miliarde de euro în 2023, pentru prima oară) și până la garanțiile de securitate pe care ni le oferă apartenența la Uniunea Europeană sau NATO.

Există un motiv foarte solid pentru care percepția românilor este foarte diferită: calitatea serviciilor publice, un domeniu la care mai avem încă enorm de lucrat! Emigrația masivă are la bază și constatarea directă de către românii care au ales să plece a faptului că în Occidentul la care dorim să ne aliniem, totul funcționează mai bine: de la relația cetățeanului simplu cu instituțiile statului și până la cât de eficient este transportul public ori ce nivel de calitate au sistemele de educație și sănătate. Oamenii nu se hrănesc prin intermediul statisticilor și nici nu își rezolvă problemele medicale citind raportările PIB-ului în Anuarul Statistic!

Serviciile publice joacă un rol esențial în viața cetățenilor unei țări, iar o calitate mai bună a acestora le poate îmbunătăți semnificativ calitatea vieții! Ele contribuie la coeziunea socială, prin oferirea oportunităților egale pentru toți și prin reducerea decalajelor sociale. Tot serviciile publice sunt singurele care pot, în mod real, să întărească încrederea cetățenilor în Guvern: când cetățenii sunt mulțumiți de calitatea serviciilor publice, această realitate se răsfrânge și în favorabilitatea de care se care se bucură leadership-ul unei țări. Și, cu toate acestea, pașii pe care i-am făcut, deși sunt importanți, se dovedesc insuficienți. Vom fi făcut destul abia atunci când trendul se va inversa, iar românii vor reveni în valuri în România, și nu, ca acum, vor continua să plece.

Există câteva coordonate clare care pot sta la baza creșterii calității serviciilor publice, iar aici există inclusiv manuale de bune practici și nu avem de ce să ne propunem să reinventăm roata.

În primul rând, banii! Investițiile în spitale, școli și transport public îmbunătățesc automat calitatea acestora. Evident, nu este suficient fără a avea o formare adecvată și continuă a personalului care lucrează în acestea pentru a îmbunătăți semnificativ calitatea serviciilor oferite. Apoi, pentru a păstra ceea ce ai câștigat, trebuie să asiguri o finanțare adecvată care să le mențină la un nivel de calitate bun. Nu în ultimul rând, transparență și responsabilitate! Avem nevoie ca de aer de mecanisme eficiente în gestionarea serviciilor publice poate încuraja îmbunătățirea calității acestora.

Orice creștere de taxe sau de impozite care nu va fi dublată automat de creșterea calității vieții cetățenilor va fi, pe drept cuvânt, întâmpinată cu mare reticență. Românii cer, pe bună dreptate, ceea ce li se cuvine: ca banii lor să poată fi urmăriți transparent și să îi simtă în ceea ce le oferă, sub formă de servicii, statul. De aici pornește reclădirea încrederii între statul român și cetățean, și nu simțim că suntem, deocamdată încă, pe drumul cel bun.

Crizele de astăzi se vor stinge și vor mai veni și altele. Pe termen mediu și lung însă singurul pariu vital pe care orice guvernare îl are de câștigat cu cetățenii care i-au încredințat puterea și administrarea banilor lor este cel care se referă la creșterea calității serviciilor publice. În lipsa respectării contractului social, statul nu poate pretinde de la cetățean să poarte toate obligațiile asupra sa, în vreme ce sistemul public să livreze jumătăți de măsură!”

 

Exit mobile version