Încă din aprilie 2016, Departamentul pentru Situații de Urgență, prin obiectivul său de a pregăti și instrui populația în situații de urgență, a lansat aplicația DSU, ea fiind la acea vreme singura sursă de informare oficială pliabilă pe segmentul pregătirii comunităților în fața pericolelor iminente.
De-a lungul timpului, domeniul complex al situațiilor de urgență a căpătat noi valențe, noi forme și modalități adaptate de răspuns în fața acestora și, astfel, a apărut și necesitatea revizuirii/modernizării aplicației.
Prin intermediul acesteia, utilizatorii pot primi mai multe tipuri de alerte, pot afla care sunt atenționările meteorologice curente, cum să reacționeze în situații de urgență pe baza informațiilor regăsite pe Platforma Națională de Pregătire pentru Situații de Urgență “FII PREGĂTIT”, cum să acorde primul ajutor și pot avea acces continuu la știri de ultimă oră, venite direct din partea tuturor structurilor cu competențe în gestionarea situațiilor de urgență, instituții indispensabile ale sistemului național integrat de urgență din România.
Aplicația este disponibilă atât în limba română, cât și în limba engleză și este împărțită în mai multe secțiuni.
Prima secțiune este destinată știrilor ce prezintă informații cu privire la evenimentele curente de la nivel național. Departamentul pentru Situații de Urgență, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și structurile subordonate, Inspectoratul General de Aviație vor putea oferi informații și știri de ultimă oră utilizatorilor.
Harta interactivă, din cea de a doua secțiune, vine în ajutorul cetățenilor și oferă informații despre cele mai apropiate puncte cheie, de maximă importanță, precum: unități de primiri-urgențe (UPU), spitale, unități de pompieri, baze și refugii salvamont, adăposturi de protecție civilă, stații de ambulanță, unități de poliție și jandarmerie, farmacii non-stop. Astfel, prin selectarea unui punct de interes de pe hartă, se poate utiliza navigarea direct din aplicație, cu ajutorul Apple Maps, Google Maps sau Waze.
Prin modulul de raportare, cetățenii pot veni în sprijinul serviciilor de urgență. Dacă au fost martorii unei situații de urgență, utilizatorii aplicației pot trimite în timp real fotografii, clipuri video și/sau mesaje. În acest timp, un operator va analiza conținutul raportului. ATENȚIE ÎNSĂ! RAPORTAREA NU REPREZINTĂ UN APEL DE URGENȚĂ!
Totodată, în această secțiune se regăsește și opțiunea de apelare directă la numărul unic de urgență 112.
Plecând de la premisa că Educația este viața însăși, în cadrul secțiunii “Învață”, cetățenii pot afla cum să reacționeze în fața celor mai frecvente situații de urgență. Aici sunt prezentate ghiduri de comportare în caz de cutremur, inundații, incendii, avalanșă, ger/viscol, acordarea primului ajutor și măsuri salvatoare rapide care pot fi luate în cazul unei situații de urgență. Lecțiile au informații utile, clipuri video, animații și ilustrații pentru a face învățarea populației cât mai ușoară.
Totodată, cetățenii au acces și la alte informații și linkuri de interes, precum: Platforma FII PREGĂTIT, Serviciul SMS 113 pentru persoane cu dizabilități, Ghid IGSU-avertizare/autorizare, dar și către site-uri ale instituțiilor aflate în coordonarea DSU.
Aplicația DSU este disponibilă atât pe telefoanele cu sistem de operare APPLE, dar și Android și poate fi descărcată gratuit, după cum urmează :