Premierul Nicolae Ciucă a anunţat, marţi, în şedinţa de Guvern, că de mâine începe distribuirea tichetelor pentru plata facturilor la energie. Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a spus la rândul lui că, dacă se va aproba Ordonanţa de Urgenţă, plăţile online vor putea fi făcute pentru a achita facturile la furnizorii de energie.
Potrivit MIPE, cardurile ajung la beneficiari în perioada 1-28 februarie 2023 şi se vor putea efectua plăţi începând cu 1 martie. Cei care îşi păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul şi pentru tranşa a doua, începând cu luna septembrie. Ajutorul se acordă în două tranşe, a câte 700 lei fiecare. Serviciile/produsele care se pot plăti sunt: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire. Totodată, se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului.
De asemenea, cu un card se pot face mai multe plăţi, către mai mulţi furnizori, până la epuizarea sumei. Pe de altă parte, plăţile se fac prin mandat poştal şi nu se pot efectua mai mult de 8 plăţi pe loc de consum pe durata programului de sprijin. Ajutorul nu se consideră venit şi nu afectează: venitul minim garantat, alocaţia pentru susţinerea familiei sau statutul consumatorului vulnerabil de energie. Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie să depăşească 2.000 lei pentru a beneficia de sprijin. Cardul se aduce de către Poşta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.
Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată. Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulţi beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeaşi adresă de domiciliu. Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuieşte la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia). Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează. În ceea ce priveşte actele necesare pentru plată, sunt necesare cardul de energie (primit prin Poşta Română), actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire şi actul de identitate al împuternicitului), factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înştiinţare de plată din partea furnizorului sau certificat de validare a datoriei din partea asociaţiei de proprietari/locatari, în cazul plăţii încălzirii în sistem centralizat de termoficare).