Ministrul Educației a susținut o conferință de presă în care a prezentat Proiectul Legii învățământului preuniversitar și cel al Legii învățământului universitar. Proiectele vor sta în dezbatere publică zece zile, în contextul în care Ligia Deca a fost criticată în ultimele luni pentru lipsa de transparență în privința acestor legi.
Principalele declarații:
- Primul pilon sub care subsumăm o serie de reforme este reducerea analfabetismului funcțional. 2 din 10 participanți la Bacalaureat nu promovează examenul. 4 din 10 elevi citesc un text și nu pot formula o concluzie.
- Liceele pedagogice și universitățile vor forma profesorii de învățământ primar, care până acum se formau la nivelul învățământului mediu.
- Ceea ce până acum formam la nivel de învățământ mediu, vom forma la nivel de învățământ superior. Concret, asta înseamnă că pentru a avea drept de practică, învățătorii trebuie să parcurgă și o licență.
- O dată la 5 ani, cadrele vor trebui să obțină 15 credite. Ele vor fi împărțite pe 3 paliere. O treime din aceste credite vor fi acordate în funcție de cum se prezintă elevii și de ce nevoi au. Vrem să formăm profesori special pentru a ajuta acești elevi.
- Salarizarea va fi progresivă, la bază cu salariul mediu brut pe economie, avem sprijinul politic al coaliției.
- Pentru cadrele didactice care se pensionează, se acordă o primă de două salarii la data încetării practicii.
- Pentru școlile mici, din mediul rural, vom promova o licență didactică cu dublă specializare, tocmai pentru a putea adresa nevoia de profesori calificați peste tot în țară.
- Bursa de merit crește de la 200 la 450 de lei pe lună. Bursele de performanță vor avea valoare pentru cei cu premii la olimpiade naționale – 700 de lei pe lună și 1.000 de lei pe lună pentru cei cu premii la olimpiade internaționale.
- Elevii care câștigă medalii la sporturi olimpice vor beneficia de burse de merit.
- Admiterea la liceu. Evaluarea Națională rămâne în formula de până acum. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurență dovedită în ultimii ani, dacă liceele doresc să scoată aceste locuri la concurs. Pentru acele profiluri, liceele pot alege două probe, în așa fel încât să poată selecta dedicat.
- Pentru 60% din locurile pentru profilurile vizate se poate da concurs, însă 40% din locuri rămân în repartizare fără concurs. Subiectele sunt standardizate, elaborate de minister.
- Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil. Vom avea BAC-ul tehnologic, așteptat de multă vreme. Rămânem cu două probe de competențe lingvistice – limbă străină 1 și 2, pentru a crește potențialul de angajare.
- Ce avem în plus este o probă așa-zis complementară, de competențe de bază, notată admis/respins – pentru profilul uman va fi la matematică sau științe ale naturii, iar pentru real, o probă la alegere din ramura științelor sociale.
- În sesiunile de vară – toamnă, elevii vor avea mai puține discipline de examen. Probele acestea de competențe se vor putea da din timpul anului școlar.
- Al doilea pilon major este creșterea incluziunii și reducerea abandonului școlar. 17% dintre elevii unei generații au abandonat școala înainte de absolvire în mediul rural. Segregarea afectează mai mult de jumătate dintre elevii de etnie romă.
- Investim în cadrele didactice. Cea mai rentabilă și eficientă investiție. Încurajăm titularizarea în mediul rural. Va exista o primă de 5 salarii brute, cu condiția de a rămâne 5 ani în acel mediu. Sprijinim desegregarea și monitorizăm și sancționăm cazurile dovedite de segregare școlară.
- Prevederea de finanțare este ca 15% din cheltuielile bugetului general consolidat să meargă spre învățământ.
- 10% din locurile de la liceu vor fi alocate elevilor de etnie rromă și celor cu nevoi educaționale speciale (CES).
- Indiferent de modul utilizat, elevii să aibă asigurate sumele necesare pentru transport. Transport rutier și naval – gratuit. Pentru transportul cu metroul și transportul feroviar, alocarea se face de la bugetul de stat. Există programe ample de achiziționare a microbuzelor școlare din PNRR, dacă nu mă înșel.