de Dănuț CIOBANU
Inspectoratul Școlar Județean Vaslui a derulat în șase școli gimnaziale din județele Vaslui și Galați proiectul „O școală pentru toți și pentru fiecare!”. Obiectivul proiectului a fost îmbunătățirea rezultatelor școlare ale copiilor aflați în situații de risc de abandon școlar, majoritatea din mediul rural.
În total, în cei doi ani de implementare (octombrie 2020 – iunie 2023), proiectul a inclus în activitățile sale 636 de copii aflați în risc de părăsire timpurie a școlii și cu cerințe educaționale speciale, din care 136 de etnie romă.
Valoarea grantului alocat proiectului este de 765.942 de euro, fiind oferit de Norvegia, prin Granturile Norvegiene 2014-2021.
Orele de pregătire suplimentară la limba română şi la matematică, organizate săptămânal pe parcursul anului școlar, au făcut ca toți cei 105 elevi de clasa a VIII-a ai școlilor gimnaziale “Manolache Costache Epureanu” din Bârlad, “Ion Murgeanu” din comuna Zorleni (județul Vaslui) și de la școlile din Galați să reușească să-și continue studiile mai departe, în învățământul liceal.
Programul educațional, însoțit zilnic de o masă caldă, s-a reflectat pozitiv și în notele obţinute de elevi la Evaluarea Națională. Astfel, 5 dintre cei 50 de elevi ai Școlii “Ion Murgeanu” din Zorleni care au susținut examenele în 2022 le-au promovat cu medii de peste 8.
Creșterea performanțelor școlare ale elevilor a fost posibilă și datorită implicării profesorilor și părinților, care au fost incluși în programe de formare, respectiv în activități de educare și informare privitoare la importanța educației.
Complementar, printr-un program de excelență, proiectul s-a adresat și elevilor cu rezultate remarcabile la învățătură. Dintre aceștia, 29 au obținut premii și mențiuni la etapele județene și naționale ale unor olimpiade și concursuri școlare.
Oferirea de suport educațional personalizat în funcție de nevoile fiecărui elev a condus, de asemenea, la îmbunătăţirea frecvenţei elevilor la ore. De exemplu, la Școala “Manolache Costache Epureanu”din Bârlad, în anul şcolar 2021-2022 numărul absențelor nemotivate în rândul elevilor din grupul țintă a scăzut de la 60 la 10.