Textul din mail trebuie sa fie mai eficient decat scrisoarea de intentie. Asta este una dintre ideile de care trebuie sa tii cont atunci cand vanezi un job. Totusi, nu confunda lucrurile si pune punct dupa mai putine cuvinte decat in scrisoarea de intentie. Textul din corpul unui mail trebuie sa se limiteze la cateva randuri concise si scurte.
„Mesajul din e-mail ar trebui sa aiba 2-3 paragrafe si sa fie adaptat cazului specific, motivului trimiterii aplicatiei. Totodata, este important ca textul din mesaj sa nu fie o reproducere fidela a CV-ului„, sustine Magda Manea, consultant senior la AIMS Executive Search & Consulting Romania.

Mail-ul care poate avea „reply” un job

Exemplul mail-ului ideal propus de specialistii in recrutare de la compania APT Group

In subiect (subject) Formula de adresare Textul propriu-zis Incheiere
O formula care sa contina numele candidatului si al pozitiei deschise.Ex: Aplicatie / CV Popescu Ion pentru customer service 1. fie salut: „Buna ziua,”2. fie adresare: „Stimata Doamna / Stimate Domn,” Textul trebuie sa contina maxim 2 – 5 randuri, 2 pentru un new entry, 5 pentru cineva care are si o experienta relevanta
„Am citit / aflat in…. despre postul liber de …. , din cadrul companiei dvs.
Deoarece pregatirea si / sau experienta mea personala raspund(e) cerintelor jobului respectiv, va rog sa luati in considerare aplicatia mea pentru acest post, prin care am convingerea ca pot avea o contributie consistenta la dezvoltarea companiei dvs.”
In cazul unei expertize relevante / nisate, se poate adauga: „Cred ca expertiza mea in lucrul cu X-programe / platform / etc (aici se listeaza domeniul ingust, specialitatea) ma recomanda ca un fiind (exact) candidatul pe care il cautati.
CV-ul atasat contine toate detaliile relevante.”
„Va multumesc si astept cu nerabdare sa putem detalia posibilitatile de colaborare.Cu stima,
Popescu Ioan
Tel:
e-mail:”

Chiar daca nu este o scrisoare de intentie, este important sa spui din start, adica din mail, care este motivatia ta de a obtine acel post. De ce? „Esentiala, in redactarea unui e-mail, este trasmiterea motivatiei. Inainte de a verifica experienta, competentele sau abilitatile, practic inainte de a analiza CV-ul, recrutorul intra in contact cu acest mesaj, care trebuie sa contina argumentele motivationale ale candidatului pentru job-ul respectiv. Un email in care candidatul reuseste sa atraga atentia destinatarului prin originalitatea si incisivitatea mesajului poate stimula chiar si organizatii care nu au, in momentul respectiv, posturi vacante sau proiecte de recrutare in desfasurare”, sustine George Paunescu, branch manager la agentia de recrutare Manpower Craiova.

Cat de scurt sa fie mesajul din mail?

Ce scrii in mail nu este o reproducere fidela a CV-ului. Asa ca in cateva fraze ar trebui sa cuprinzi tot ce este mai interesant pentru angajator. „Mesajul trebuie sa fie cat mai concis, 2-3 paragrafe, sa contina informatiile relevante pentru pozitia respectiva: experienta in domeniu (pe cat posibil cu exemple de realizari concrete avute la joburile anterioare), evidentierea potrivirii cu pozitia pe care o vizeaza (trebuie urmarite cerintele jobului si marcat potrivirea cu fiecare cerinta in parte sau partial, in cazul in care nu exista o potrivire de 100%). De asemenea, in primul paragraf este bine sa apara scris cateva cuvinte despre companie, de exemplu, ultimele stiri privind proiectele si/sau investitiile pe care compania le-a facut, informatii care se gasesc de regula foarte usor pe site-ul companiei sau in presa”, sustine Elena Popa, consult senior de HR la Adecco Romania.

E-mail-ul este noua scrisoare de intentie

Deci sfatul specialistilor este sa scrii atragator, astfel incat angajatorul sau recrutorul sa acorde mai mult de 5 secunde aplicatiei tale pe mail, sa ridice o spranceana si sa-ti deschida CV-ul. Si, evident, sa-ti sune telefonul in urmatorul minut.
Sugestia specialistilor este sa-ti pese cu adevarat de aceste lucruri, mai ales daca s-au implinit luni intregi de cand tot aplici la joburi. „In prezent, email-ul pe care un candidat il trimite catre un angajator este de fapt «scrisoarea de intentie». Desi buna practica ne spune ca aceasta ar trebuie sa fie intr-un document separat, tot mai multi candidati o redacteaza chiar in email”, subliniaza Eugenia Dabu, manager de recrutare in cadrul companiei de recrutare Lugera.

Stii ce trebuie sa scrii in mail?

Indiferent ca va fi continutul unui email sau va fi un document dedicat, in opinia specialistului Lugera, candidatii ar trebui sa aiba in vedere urmatoarele aspecte atunci cand scriu un text:

  • Prezentarea interesului si motivatiei pentru pozitia vizata;
  • Valorificarea experientei profesionale prin evidentierea celor mai importante realizari, proiecte gestionate, rezultate obtinute, competente dobandite;
  • Disponibilitatea pentru un interviu;
  • Date de contact.

Specialistul Iulia Gusa, researcher la agentia de recrutare Manpower Ploiesti, te sfatuiteste sa trimiti CV-ul de pe o adresa de mail clasica, formata din nume si prenume, fara sa contina pseudonime sau porecle.
„Este de evitat trimiterea aceluiasi mail catre adrese multiple, cu atat mai mult cele vizibile. Pentru a evita situatia in care un document atasat nu poate fi deschis, ar fi de preferat ca datele de contact sa fie completate si in corpul emailului. In schimb, nu se recomanda includerea in corpul mailului sau ca atasament separat, a fotografiei candidatului. Locul potrivit pentru aceasta este in corpul CV-ului (indiferent de tipul de fisier), si evident trebuie sa fie o poza clasica, format mediu, profesionista, in niciun caz imagini din concedii sau de la alte evenimente”, completeaza reprezentantul Manpower.
Mult mai increzator ca urmatorul mail va ajunge la viitorul tau angajator? Evident, un mail bine scris nu este o garantie. Important este cum te descurci la interviu, daca consideram din capul locului ca studiile, experienta si competentele tale se potrivesc cu fisa postului. Dar pana sa ajungi acolo, mail-ul este primul lucrul esential care te scoate din multimea celor care aplica la acelasi job. Si nu uita sa scrii corect ortografic si gramatical.
Email-ul are scopul de a starni curiozitatea si dorinta destinatarului de a deschide CV-ul. Asa ca limiteaza-te la acest lucru si nu mentiona niciodata vreo asteptare salariala, sustine George Paunescu, branch manager la agentia Manpower Craiova. Altfel, s-ar putea ca mail-ul tau, in loc sa primeasca „reply”, sa ajunga in cosul de gunoi.