Home » Invatamant » Egalitatea de șanse, doar o poveste frumosă pentru profesorii care se vor titulari – Misterele Educației

Egalitatea de șanse, doar o poveste frumosă pentru profesorii care se vor titulari – Misterele Educației

Legea Educației dă de pământ cu edgalitatea de șanse. Profesorii care nu au master pot preda la clasele V-VIII, însă sunt nevoiți să stăpânească dumnezeiește și materia pentru liceu dacă vor să fie titulari. De asemenea, în cazul în care un profesor obține sub nota cinci la examenul de titularizare și are dreptul să predea ca suplinitor, el trebuie să stea la rând, prioritate în alegerea posturilor având pensionarii la plata cu ora, care au trecut prin furcile caudine ale titularizării cu zeci de ani în urmă, când actul educațional avea alte cerințe, care nu mai sunt de actualitate.

Roxana NĂSTASĂ

Ieri, a avut loc proba scrisă a examenului de titularizare. În județul Vaslui, examenul s-a desfășurat în două centre, la Liceul „Mihail Kogălniceanu”, unde au fost repartizate 430 de cadre didactice, și la Liceul „Emil Racoviță”, unde au suținut examenul 253 de candidați. Examenul a început la ora 10, desfășurându-se pe o perioadă de patru ore.

Ca în fiecare an, au fost însă și situații în care, după câteva minute de la începere, unele cadre didactice au ieșit din sală, predând foaia de examen goală, preferând să rămână nenotați decât să obțină o notă foarte mică. Rațiunile pentru care cei care ies din sală după câteva minute preferă să rămână nenotați variază de la slaba pregătire până la banalul „nu am căzut pe subiect”. Există, însă, situații speciale, în care candidații sunt nevoiți să susțină examenul de titularizare din materie pe care nu o vor preda niciodată.

„Eu am terminat facultatea și am licență. Una din nemulțumirile mele este aceea că, deși conform Legii educației nu pot preda decât la școală generală, eu trebuie să învăț și materia pentru liceu, unde predau cei care au masterul, aglomerându-mă cu materie nefolositoare sau obligându-mă să fac master. Așa s-a întâmplat și azi: subiectele ce mi-au căzut erau de clasa a XI-a și am preferat să ies din sală după câteva minute. Este nedrept ce se întâmplă”, ne-a spus un participant la examenul de titularizare care a preferat să predea foaia goală.

Un alt mister al Educației este că cei care iau note sub 5 la titularizare – deși pot preda ca suplinitori – pot opta pentru post după pensionarii plătiți cu ora, a căror evaluare s-a făcut, poate, cu zeci de ani în urmă, deși între timp metodele de predare s-au mai schimbat.

„Dacă iei sub nota cinci (la titularizare – n.r.), poți preda ca profesor suplinitor. Numai că la repartiția catedrelor concurezi pe același post cu un pensionar la plata cu ora, care conform legii are prioritate. Corect ar fi să dea și pensionarii titularizarea acum, să vedem cine ocupă postul. Pentru că nu cred că lucrurile mai stau la fel ca atunci când au dat ei examen. Și nu înțeleg cum statul preferă să plătească în același timp șomaj unuia ce nu obține post din cauza pensionarului și să plătească și pensionarului orele pe care le ține” ne-a declarat nemulțumit un alt candidat.

Se pare că în domeniul educației egalitatea de șanse dispare dacă nu ai făcut și master sau dacă nu ești pensionar. La fel se întâmplă și în învățământul superior, unde studenții au posibilitatea să facă pe timpul facultății gratuit un modul psihopedagogic de nivel 1, putând ulterior să predea materiile ce le-au făcut în facultate. De exemplu, o studentă de la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, specializarea Comunicare și Relații Publice ce a urmat acest modul ne-a mărturisit că disciplinele ce le-a studiat în cadrul facultății și a trebuit să le și predea în perioada de practică au fost Logica și Economia. Cu toate că ea a predat aceste materii care se studiază în liceu, conform legii, cu acest modul nu poți preda decât la clasele I-VIII, lucru ce face inutile acestea în condițiile în care logica și economia se fac în liceu. Pentru a putea preda și la liceu, trebuie făcut și modulul psihopedagogic 2, care se plătește. Așadar, modulul 1 pentru cei ce au făcut la facultate discipline ce se predau la liceu este inutil, iar munca studenților de trei ani care au mers la cursuri și seminarii și la practica de specialitate în licee se dovedește a fi în zadar atâta timp cât ei nu pot preda decât la gimnaziu.

Rezultatele examenului de titularizare la proba scrisă vor fi afișate pe 25 iulie, iar contestațiile se depun la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Vaslui în perioada 25-26 iulie, fiind mai apoi transmise centerlor de evaluare. Rezultatele finale vor fi afișate pe 30 iulie, iar pe 31 iulie va începe prima etapă de repartizare pentru posturile pe perioadă nedeterminată, la care vor lua parte cadrele didactice ce au obținut peste nota 7, urmând ca cea de-a doua etapă pentru ocuparea posturilor pe perioadă determinată la care vor lua parte candidații ce au obținut minimum nota 5 să aibă loc în perioada 4-5 august.

Pentru anul școlar 2014 -2015, ISJ Vaslui a scos aproape 600 de posturi cu normă întreagă, dintre care 191 de catedre vor fi titularizabile, cu angajare pe perioadă nedeterminată, restul fiind cu angajare pe perioade între între unu și patru ani.

Legea Educației dă de pământ cu edgalitatea de șanse. Profesorii care nu au master pot preda la clasele V-VIII, însă sunt nevoiți să stăpânească dumnezeiește și materia pentru liceu dacă vor să fie titulari. De asemenea, în cazul în care un profesor obține sub nota cinci la examenul de titularizare și are dreptul să predea ca suplinitor, el trebuie să stea la rând, prioritate în alegerea posturilor având pensionarii la plata cu ora, care au trecut prin furcile caudine ale titularizării cu zeci de ani în urmă, când actul educațional avea alte cerințe, care nu mai sunt de actualitate. Roxana…

Review Overview

About Mihai Vasile

%d blogeri au apreciat: