Home » Administratie » Decesul unei alte fabrici: Mecanica SA

Decesul unei alte fabrici: Mecanica SA

Călăul SC Mecanica SA a fost, în 2005, omul de afaceri Constantin Comănescu care, deși avea datorii colosale la bugetul statului, a reușit să pună mâna iI pe fabrica vasluiană, pe care vândut-o apoi bucată cu bucată. Drept urmare, la numărul de șomeri existenți atunci în județul Vaslui, s-au mai adăugat alte câteva sute.

Alexandru CROITORU

Povestea SC Mecanica SA este una lungă și cu multe capitole, plecând de la managementul defectuos, trecând apoi prin industria minieră românească și oprindu-se la acei afaceriști care nu au urmărit decât un profit rapid. Singurul producător de echipamente și ventilatoare de mină din țară a intrat pe mâninile unor manageri incapabili și ale unor oameni de afaceri puși pe căpătuială rapidă, iar efectul imediat a fost acela că SC Mecanica SA a fost închisă definitiv, în 2005, atunci când Adminstrația Finanțelor Publice Vaslui a cerut falimentul societății din cauza datoriilor mari accumulate la bugetul de stat.

Cel care i-a dat Mecanicii ultimul brânci a fost omul de afaceri Constantin Comănescu, patronul grupului de firme Pieta care, deși avea datorii foarte mari la stat, a reușit să cumpere fabrica vasluiană cu 33 de miliarde de lei vechi. La acea vreme s-a speculat și faptul că banii ar avea o proveniență mai puțin legală și că Mecanica era un mod de a spăla acei bani. Pentru a reuși, Comănescu s-a folosit de singura societate pe care o avea fără datorii, la Negrești, SC Fabrica de Utilaj Complex SA.

Pentru a înțelege mai bine cine era omul de afaceri Constantin Comănescu, reamintim cititorilor că el era patronul SC FUC SA Negrești, SC BD Filatura SA Negrești și SC Comfil-tex SA, ultimile două cu datorii de miliarde la Fisc. Cu toate acestea, finanțiștii vasluieni au tăcut la acea vreme și i-au dat pace lui Comănescu să-și vadă de propriile afaceri și să trimită o fabrică de prestigiu pe filiera fierului vechi rusesc. Ba mai mult, Direcția Generală a Finanțelor Publice Vaslui a acordat și înlesniri la plata datoriilor sau, în cel mai bun caz, a trimis afaceristului ieșean, o înștiințare de plată legată de datoriile societății față de bugetul de stat și nimic mai mult.

Astfel, cei 400 de salariați pe care îI mai avea Mecanica la acea vreme aveau să fie trimiși în șomaj, după declararea falimentului fabricii de către Tribunalul
Vaslui, iar Finanțele Publice vasluiene au rămas să-și recupereze cele 229 de miliarde de lei, datorii acumulate de către fabrică la bugetul de stat în ultimii opt ani de activitate.

Lichidatorul Liviu Iacob, scos basma curată

Lichidatorul judiciar hușean Liviu Iacob este unul dintre care a pus umărul la prăbușirea Mecanicii. El a scăpat basma curată într-un dosar în care a fost judecat pentru fals și instigare la fals în formă continuată. Atunci, Judecătoria Vaslui l-a condamnat la plata unei amenzi penale de 150 de miliaone de lei vechi. Alături de Iacob, a fost trimis în judecată și fostul director al SC Mecanica SA, Petru Aniței, acuzat de fals în înscrisuri sub semnătură privată și abuz în serviciu.

În faza de cercetare, s-a discutat mult despre un camion fantomă ce reușea să parcurgă mii de kilometri într-un timp foarte scurt. Un exemplu în sensul acesta este faptul că la dosarul de cercetare a ajuns și o hârtie care arătat că, pe 21 ianuarie 2005, camionul cu pricina a străbătut, cu un singur șofer, 1.594 de km, pe traseul Huși-Vaslui-Timișoara-Vaslui-Huși. Astfel, chiar dacă probele erau clar împotriva lui Iacob și arătau, negru pe alb, falsurile grosolane care s-au făcut, lichidatorul hușean a scăpat cu amendă penală de 150 de milioane de lei vechi. A făcut apel și a scăpat și de amendă.

Nici foștii salariați nu au fost ușă de biserică

La Mecanica SA că situația a fost una aparte față de alte fabrici falimentate din județul Vaslui. Un exemplu în acest sens stă acțiunea în instanță făcută de lichidatorul judiciar, după ce acesta a descoperit că inventarul din procesele verbale nu coincide cu ceea ce exista, prctic, în fabrică, iar prejudiciul se ridica la 17 miliarde de lei vechi. A urmat apoi, un process intentat de lichidatorul Dumitru Lazăr împotriva celor care au distrus și furat utilajele din fabrică, iar numărul celor care au fos chemați la instanță a fost, la început 120, apoi acestora li s-au mai alăturat alte câteva zeci.

Călăul SC Mecanica SA a fost, în 2005, omul de afaceri Constantin Comănescu care, deși avea datorii colosale la bugetul statului, a reușit să pună mâna iI pe fabrica vasluiană, pe care vândut-o apoi bucată cu bucată. Drept urmare, la numărul de șomeri existenți atunci în județul Vaslui, s-au mai adăugat alte câteva sute. Alexandru CROITORU Povestea SC Mecanica SA este una lungă și cu multe capitole, plecând de la managementul defectuos, trecând apoi prin industria minieră românească și oprindu-se la acei afaceriști care nu au urmărit decât un profit rapid. Singurul producător de echipamente și ventilatoare de mină din…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

About Mihai Vasile

%d blogeri au apreciat: