Home » Sanatate » Dosar penal la Ambulanța Vaslui

Dosar penal la Ambulanța Vaslui

Un control al Ministerului Sănătății efectuat, zilele trecute, la Serviciul de Ambluanță Județean (SAJ) Vaslui s-a finalizat cu sesizarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Vaslui. Obiectul dosarului îl constituie consumul nejustificat de motorină. La trei autospeciale s-au găsit diferențe de consum de până la 28 de tone în perioada 2008-2014. Firma producătoare admite că în unele cazuri consumul autospecialelor poate crește cu până la 4 litri de carburant la suta de kilometri. Aparatura cu care sunt echipate autosanitarele ar putea fi un bun motiv pentru consumul crescut, dar pe de altă parte s-a găsit și o autospecială cu un rezervor modificat în așa fel încât să permită extracția de combustibil.

Alexandru CROITORU

O comisie a Ministerului Sănătății a efectuat, zilele trecute, un control la Serviciul de Ambulanță Județean (SAJ) Vaslui și, în urma controlului, a fost sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Vaslui cu privire la nereguli legate de consumul de carburant al autospecialelor în perioada 2008-2014. Astfel, conform procesului verbal încheiat, trei autospeciale marca Mercedes Benz, aflate în dotarea SAJ din 2008, au ieșit cu diferențe mari în ceea ce privește consumul de carburant.

Autosanitara VS 07 SAJ a fost alimentată cu 74.114,53 litri de combustibil, a parcurs 564.230 de kilometri și, conform normelor, ar fi trebuit să consume doar 57.608,5 litri de motorină. Rezultă o diferență de 16.506 litri combustibil, la un consum normat de 9,79 l/100km.

A doua ambulanță de pe lista comisiei ministeriale a fost raportată cu o diferență de consum de peste 14 tone, iar la cea de-a treia diferența depășește 28 de tone.

Normele de consum au fost făcute de către comisie după ce au cerut date legate de tipul de autovehicul și consumul unuia, iar firma care a pus la dispoziție datele este o reprezentanță auto din Iași.

“Au fost verificate autosanitarele Mercedes Benz din dotarea noastră. Cu cât combustibil au fost alimentate de când le-am primit și până acum. De fapt, verificarea a fost legată de cheltuielile pe care le avem la capitolul bunuri și servicii, iar concluzia lor a fost că acestea sunt cu mult sub nivelul bugetar alocat pentru primul semestru al anilor 2013 și 2014 coroborat cu creșterea numărului de solicitări, cu mărirea gradului de uzură fizică și morală a autosanitarelor și creșterea prețului la carburant, care a determinat o creștere a tuturor costurilor”, a spus Aurora Popa, manager SAJ Vaslui.

În schimb ceea ce comisia ministerială a stabilit ca fiind consum în plus și nejustificat de motorină este contrazis chiar de către reprezentanții fabricantului de autovehicule. Astfel, într-un comunicat al reprezentantului Mercedes Benz se arată că, pentru autovehiculele respective fabricantul estimează un consum de 8.5-9.2 l/100 km pentru modelul Vito și 9.5 – 11.5 l/100km la modelul Sprinter. Dar, având în vedere faptul că autovehiculele au fost transformate în autospeciale pe care s-au montat echipamente medicale, instalația auxiliară de încălzire etc, consumul mașinilor poate crește cu 2-4 l/100km în regim de viteză și cu instalațiile pornite. Pe lângă acestea, instalația tip SIROCCO cu care este dotată fiecare autosanitară are și ea un consum estimat la 0,5 l/h. Această instalație este cea care ține “în viață” aparatura cu care este dotată ambulanța.

Ambulanță cu dop și trei autosanitare noi

Dacă tot a venit controlul ministerial și a luat la puricat consumul de combustibil al ambulanțelor, nici conducerea SAJ nu a stat degeaba și a reușit să dea peste una din autospecialele din dotare care era ceva mai deosbită decât celelalte. Mai exact, rezervorul aceteia era dotat, suplimentar, cu un dop, pe unde se putea fura motorină.

“Am demarat o anchetă internă pentru a depista care din șoferii de pe acea ambulanță se face vinovat de acea improvizație. Deocamdată, am putea să le imputăm la toți care au condus autospeciala cu pricina pentru a cumpăra alt rezevor nou și să-l înlocuim pe cel modificat. Va fi o anchetă dificilă, pentru că nu e un singur șofer pe mașina respectivă dar, dacă se va găsi vinovatul, va rămâne fără loc de muncă aici”, a spus Mihela Corduneanu, director economic la SAJ Vaslui.

Improvizația a fost făcută pentru a se putea lua motorină din rezervor fără să fie despistat vinovatul de sistemele de siguranță ale acestuia, dotat cu sistem GPS pentru rezervor, arcuri de greutate și LVCAN.

Pentru a mai îndulci situația în care se află Serviciul de Ambulanță Județean, trei autosanitare noi au fost trimise de către Ministerul Sănătății la Vaslui.

“Aceste autospeciale sunt ceea ce ne trebuie, mai ales că avem mașini, în parcul auto, cu peste 700.000 de km parcurși. Acestea, venite luni seara, sunt 4×4. Vom păstra două dintre ele la Vaslui și una o vom trimite la substația Bârlad”, a spus managerul SAJ Vaslui.

Bătaie de joc pe bani publici

Chiar dacă, după lege, autosanitarele sunt scutite de plata rovignetei, asta nu împiedică pe agenții constatatori ai CNADR (Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România) să amendeze ambulanțele SAJ pe oriunde le prinde. Și ca treaba să fie și mai și, Compania, prin executor judeăctoresc, a cerut blocarea conturilor instituției pentru recuperarea datoriilor. Este o situațe cum numai la noi se poate întâmpla, mai ales că cei de la CNADR nu țin cont de prevederile OG 15/2002 care reglementează cine și în ce condiții trebuie să plătească această taxă de drum. La Capitolul III din OUG, este scris foare clar că scutite de la plata rovignetei sunt autovehiculele Ministerului Apărării Naționale, cele ale Ministerului de Interne dar și ambulanțele.

“De cinci ani suntm în situația asta și trebuie să ne judecăm cu CNADR pentru a scăpa de amenzile primite în mod eronat. Ba mai mult, într-un timp am avut și conturile blocate pentru ca cei de la Drumurile Naționale să-și recupereze creanțele. Am înțeles că există un ordin al ministrului transporturilor care cere ca lista cu autosanitarele să fie transmisă către CNADR. Am făcut și lucrul acesta, dar degeaba. Rămâne aceeași situație neschimbată care are drept efect pierdere de timp prin instanță și bătaie de joc pe bani publici. Am primit, până acum, 5 amenzi de câte 250 de lei fiecare, ultima pe data de 3 septembrie”, a spus Aurora Popa, manager SAJ Vaslui.

Am cerut și opinia CNADR dar, reprezentanții instituției nu au onorat până acum solicitarea noastră.

Un control al Ministerului Sănătății efectuat, zilele trecute, la Serviciul de Ambluanță Județean (SAJ) Vaslui s-a finalizat cu sesizarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Vaslui. Obiectul dosarului îl constituie consumul nejustificat de motorină. La trei autospeciale s-au găsit diferențe de consum de până la 28 de tone în perioada 2008-2014. Firma producătoare admite că în unele cazuri consumul autospecialelor poate crește cu până la 4 litri de carburant la suta de kilometri. Aparatura cu care sunt echipate autosanitarele ar putea fi un bun motiv pentru consumul crescut, dar pe de altă parte s-a găsit și o autospecială cu un rezervor…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

About Mihai Vasile

%d blogeri au apreciat: