Home » Social » Povestea fascinantă a bârlădencei devenită fotograf pe vas de croazieră. Cum e sa faci carieră pe vapoare de lux, cu patinoar și salon de frumusețe la bord!

Povestea fascinantă a bârlădencei devenită fotograf pe vas de croazieră. Cum e sa faci carieră pe vapoare de lux, cu patinoar și salon de frumusețe la bord!

Oricine își dorește să călătorească cu un vas de lux și să beneficieze de servicii complete și de calitate. Unii dintre noi au reușit să meargă o dată sau de mai multe ori în croazieră. Alții au ajuns să călătorească pe mări și oceane, nu ca turiști ci ca angajați ai unor firme de profil. Este și cazul Cristinei Ene, o bârlădeancă de 29 de ani, care este fotograf pe vase de croazieră.

cristina ene - fotograf croaziera5Timpul petrecut departe de casă, pe vapor, a maturizat-o enorm, a disciplinat-o, dar i-a răpit și mult din libertate. A călătorit într-un an și jumătate, de când este angajată, în Australia, Noua Zeelandă, Noua Caledonie, Polinezia Franceză, Hawai și Caraibe. Este o experiență de viață deosebită, care i-a oferit șansa de a vedea locuri minunate și de a câștiga mai mulți bani decât în țară.

Oricât ar pretinde cineva că merge pe vas pentru dezvoltarea profesională, primordială este satisfacția financiară. O astfel de slujbă este plătită decent, dar nu la nivelul efortului și privațiunilor pe care le implică. Cei mai mulți angajați provin din țări slab dezvoltate, în care forța de muncă este ieftină, lucru speculat, de altfel, de firmele ce organizează croaziere. Românii sunt o mână de lucru căutată de acești angajatori.

„Viața de fotograf pe un vas de croazieră este o combinație între viața satului, Big Brother și armată. Practic, nu ai viață personală la bord. Toți știu totul despre tine, pentru că ești monitorizat cu ajutorul camerelor video, tot timpul, cu excepția momentelor în care ești la duș sau toaletă. Toate acestea se întâmplă, evident, din motive de securitate, totuși nu este prea plăcut să fie, minut de minut, cineva cu ochii pe tine. V-am spus că viața de fotograf pe vas înseamnă și armată. Ei bine, săptămânal, particip la câte un exercițiu de evacuare a vasului în caz de urgență. Angajații de la bord știu, fiecare în parte, ce au de făcut. Mie mi-a revenit, de cele mai multe ori, misiunea de a lansa bărci de salvare. Angajații de pe vasele de croazieră trebuie să fie foarte disciplinați și să se supună tuturor regulilor. cristina ene - fotograf croazieraToate aceste lucruri le-au cunoscut din momentul în care au semnat un contract în care sunt prevăzute clar drepturile și obligațiile angajaților. Eu sunt fotograf pe un vas al firmei Royal Caribbean. Dacă nu mă prezint la aceste exerciții, pot fi concediată atât de Royal Caribbean cât și de Image, firma care plătește personalul angajat pe vas. Ordinea în cameră este obligatorie. După trei avertismente, poți fi concediat. La fel și dacă ai relații cu pasagerii de pe vas. Eu, ca membru al personalului concesionar, sunt jumătate pasager, jumătate angajat. E o combinație care implică respectarea unor reguli clare”, a mărturisit Cristina Ene.

Tânăra fotografă a absolvit Facultatea de Geografie din București, secția Turism, în 2009, și masterul în anul 2011. A lucrat, timp de doi ani, pentru o agenție de turism, ca ghid. Nu s-a simțit valorizată suficient și nici plătită decent, așa că a aplicat pentru un job la firma Image și, în urma unei probe practice și a unui interviu, a fost selectată. Obținerea slujbei a fost lucrul cel mai ușor. Greul, asumat ce-i drept, a venit după…

Excentricii plătesc zeci de euro pentru un moment de neuitat

Prima călătorie a făcut-o în 2014 și a durat doar o lună. Următorul voiaj a durat opt luni, al treilea și al patrulea câte trei luni.

cristina ene - fotograf croaziera2„Am lucrat până acum pe patru vase de croazieră – Explorer, Liberty, Radiance și Oasis. Este fascinant, mai ales pentru cei care merg pentru prima dată într-o croazieră, să constate cât de mult s-a investit în acest tip de turism. Un vas de croazieră este un hotel imens plutitor, dar mult mai dotat decât un hotel obișnuit. Există un teatru la bord (pe unul din vase existau trei, inclusiv unul acvatic), patinoar, saloane, restaurante, cazinou, săli de fitness, saloane de înfrumusețare, grădini, parcuri, etc. Printre acestea există și studiouri foto cu tehnică ultraperformantă, de sine stătătoare sau amenajate ad-hoc. În astfel de studiouri lucrez eu. Fac fotografii în studio, dar și în afara lui, cu ocazia nunților, reînnoirilor de jurăminte, zilelor de naștere, sau fotografii cu tematică, adică fotografii realizate cu turiști îmbrăcați în porturi diferite, specifice zonelor unde navighează”, a mai spus Cristina.

Ca fotograf, Cristina are un salariu de bază, la care se adaugă și un comision în funcție de numărul de fotografii realizate, și, câteodată, și prime pentru realizarea sau depășirea target-ului. Într-un voiaj face mii de poze, dar pasagerii sunt cei care decid ce poze și în ce număr le cumpără.

O fotografie realizată într-un studio pe un vas de croazieră este destul de scumpă – 23 de euro. Un preț pipărat, dar politica managerilor fotografi este una singură – aceea de a scoate cât mai mulți bani din buzunarele pasagerilor. Unii manageri au încercat scăderea prețului, dar rezultatul nu a fost cel scontat. S-au vândut mai multe fotografii, dar, per total, sumele au fost mai mici.

Cristina Ene lucrează zilnic între orele 8 și 24, cu pauze de masă. A lucrat în echipe de cinci, zece și chiar 24 de fotografi și a avut mai mulți manageri, de naționalități diferite – filipinezi, unul bosniac, unul indian, chiar și un român. A simțit pe propria piele că dacă are un manager calculat, are un program bun, flexibil, și o atmosferă relaxată în echipă.

„Nu este ușor să lucrezi cu manageri diferiți. Cerințele sunt mari și fiecare vrea altceva. Unii sunt extrem de stresanți, alții ponderați. Toți au în comun același scop – de a face bani, dar în maniere diferite. Cel mai bun manager foto pe care l-am avut a fost un bosniac, iar cel mai sever, un filipinez”, a mai dezvăluit Cristina.

Dragostea vine și pe mări și oceane

Cristina trăiește o frumoasă poveste de dragoste, de aproape un an, alături de un coleg fotograf, pe nume Amado, un fotograf filipinez cu care lucrează, deja, pe al patrulea vapor. De la începutul relației, au anunțat angajatorul despre legătura lor, acest lucru fiind obligatoriu prin contract.

„Viața ca angajat pe un vas de croazieră este grea și stresantă. Să fii singur e foarte dificil. În doi, e totul mai ușor. Încristina ene - fotograf croaziera3 vacanța din martie 2017 voi merge cu Amado în Philippine, iar în cealaltă vacanță va veni el în România. Sper că vor fi niște vacanțe frumoase, în care ne vom simți bine, liberi să facem ce vrem, când vrem, fără a fi urmăriți pas cu pas, cum se întâmplă pe vas. Acum sunt în vacanță acasă, la Bârlad. Acasă însemnând părinții, pentru că toți colegii mei de la „Codreanu” au plecat din oraș, s-au realizat în altă parte și au familiile lor. De regulă, după ce vin din voiaj dorm o săptămână. Am nevoie de odihnă. Ies mai puțin și mă relaxez cât pot de mult. Îmi place croitoria iar mașina de cusut îmi este o adevărată prietenă în vacanță. Îmi place să cos, asta îmi dă o stare pozitivă. Am început să colecționez din porturile în care staționează vasul nu doar magneți, cărți poștale sau măști și statuete, preferatele mamei, ci și țesături”, a mai povestit Cristina Ene.

Curajoasa bârlădeancă se află aproape de sfârșitul vacanței. Pe 10 septembrie va onora cel de-al treilea contract pe al cincilea vas de croazieră al firmei Royal Caribbean. Va călători cu vasul „Quantum”, de această dată în Asia. Va trece prin Coreea, Japonia, China, Hong Kong. Până în martie 2017 va fi același fotograf ordonat și disciplinat și se va supune acelorași reguli stricte cristina ene - fotograf croaziera4prevăzute în contract. Deocamdată, speră că va prinde cât mai multe contracte, la firma la care lucrează sau la alta, și că va fi de fiecare dată pe același vas alături de iubitul ei.

Călătoria cu vaporul a devenit pentru ea ceva obișnuit. S-a investit mult în construcția de vase de croazieră. Sunt atât de performante încât pasagerii nici nu simt că navighează. Vremea Titanicului a apus demult. Fenomenele meteo se pot prognoza, iar dacă apar intempestiv, vasele le pot ocoli schimbându-și ruta. Cristinei nu-i este teamă. Vrea să obțină mai multe contracte și să strângă bani cu care să-și poată pune pe picioare o afacere. Deocamdată, nu știe exact în ce va investi, este concentrată pe ceea ce va face în viitorul apropiat, iar Amado are locul lui aparte. (Mihaela NICULESCU)

About Simona Vasile