„Miracole” marca Aquavas Bârlad: Consumi șase, plătești nouă!
Facturi de coșmar pentru mulți dintre bârlădenii care beneficiază de „luxul” de a avea apă potabilă la robinete. Oamenii s-au trezit, zilele trecute, că pe lângă apa consumată în luna precedentă trebuie să plătească încă jumătate. Consumatorii sunt convinși că șefii Aquavas vor să recupereze astfel pierderile cauzate de multiplele avarii ale rețelei.
Legale, dar neortodoxe, așa s-ar putea caracteriza metodele practicate de conducerea Aquavas Bârlad la facturarea apei consumate de miile de abonați. Pentru fiecare metru cub de apă înregistrat de apometre, unicul furnizor de apă facturează încă o jumătate de metru cub.
Practicile nu sunt noi, ci datează de câțiva ani, însă, din când în când, abonații mai au și surpriza plăcută de a nu fi obligați să plătească în plus „decât” o treime din ce au consumat. Din păcate, în luna următoare, primesc iar un duș rece, când încasatorul Aquavas îi înștiințează că factura este „încărcată” iar cu jumătate din cantitatea de apă consumată.
La fel au pățit-o, zilele trecute, foarte mulți dintre bârlădenii care au intrat în posesia facturii pe ianuarie. Unii chiar au sunat la redacția ziarului Obiectiv.
„Sunt niște bandiți, tâlhari la drumul mare. Eu trebuie să le plătesc lor toate instalațiile sau investițiile? La fel se procedează și cu agenții economici sau numai cu noi, consumatorii casnici? Tare sunt curios dacă firmelor din oraș li se impută să plătească încă jumătate din ce consumă! De ce să le plătesc lor pentru 15 metri cubi, dacă eu am consumat numai 10 metri cubi? Nu cumva ne pun să plătim toate pierderile din oraș? Că toată lumea știe că pe străzile Vasile Pârvan și Epureanu mereu sunt avarii și curg tone de apă în neștire până să repare țevile sparte”, ne-a spus, indignat, un localnic.
Alt bârlădean, aceeași nemulțumire: „Este o adevărată bătaie de joc! Era de înțeles, să zicem, dacă erau un metru sau doi adăugați la pierderi, dar să ne oblige să plătim încă jumătate din cât consumăm, mi se pare că e mai mult decât corecție. Și nici nu știu dacă e legal să adauge atât de multe pierderi. O să sesizăm Protecția Consumatorului!”
“Cum plătim mai puțin, dacă ne pun tot din burtă?”
O altă persoană, supărată din cale afară, îl consideră vinovat pe directorul Aquavas Bârlad că i-a obligat pe consumatori să-și monteze apometre, dar, în final, nu ține seama de cantitățile înregistrate: „Nu mi se pare corect să plătesc încă jumătate din ce consum, atâta timp cât sunt de bună credință și declar tot consumul. Când plăteam la paușal, eram obligați să plătim câte 12 metri cubi de persoană în fiecare lună, indiferent dacă reușeam sau nu să consumăm atât. Când ne-am plâns directorului Aquavas, ni s-a spus să ne montăm apometre, că vom plăti mai puțin. Cum plătim mai puțin, dacă ne pun tot din burtă, pentru niște cantități pe care nu le-am consumat?”
Contactat telefonic, Vasile Ungureanu, directorul Aquavas Bârlad, susține că el nu face altceva decât să respecte legea, care prevede aplicarea unui indice de corecție de maximum 1,5: „Eu nu fac decât să aplic metodologia în vigoare. Coeficientul de corecție și-l pun utilizatorii singuri, în funcție de cât consumă în realitate și cât declară că au consumat. Eu fac citirea la branșament împreună cu ei și iese un consum de 100, însă când totalizăm consumurile de pe scară, rezultă 50. Unde s-au pierdut ceilalți 50 de metri cubi? Indicele de corecție rezultă în funcție de cât sunt de serioși consumatorii care declară ce au consumat. Acum s-a schimbat legea, iar contractele se vor încheia la nivel de branșament. Acești indici îi va pune asociația împreună cu proprietarii. Dacă s-ar trece la distribuția pe orizontală, atunci fiecare ar plăti exact cât ar consuma și nu s-ar mai aplica indicii de corecție”.