Radiografia uneia dintre cele mai mari afaceri din lume, de care nu a auzit aproape nimeni în SUA și Europa
Cel mai mare retailer online din China rămâne o companie aproape anonimă pe piețele din SUA și Europa, însă listarea la bursa de la New York, de vinerea aceasta, ar putea plasa compania alături de alți giganți online ca Facebook, Amazon și eBay, scrie BBC News.
Alibaba, cea mai mare companie chineză de comerț online, a fost fondată de Jack Ma în anul 1999, în urma unei investitii de 60,000 de dolari, adunați de la 80 de prieteni din Hangzhou, în sudul Chinei. În prezent compania valorează 22 de miliarde de dolari, scrie Bloomberg.
Site-ul favorizează relațiile dintre exportatorii din China cu companii din 190 de țări din întreaga lume.
De asemenea, grupul Alibaba mai deține și taobao.com, cel mai mare website de cumpărături din China, și tmall.com care oferă o gamă largă de branduri pentru clasa de mijloc a Chinei. Alibaba nu se oprește aici, grupul conduce și un sistem de plată online, similar cu Paypal, alipay.com
Grupul chinez mai deține o mare parte din Sina Weibo, versiunea chineză a Twitter și Youku Tudou, alternativa chineză a YouTube.
Dezvoltarea companiei Alibaba a tras după sine extinderea spre noi domenii de activitate. Recent, grupul a investit în industria filmului și a cumpărat 50% din acțiunile clubului profesionist de fotbal din China Guangzhou Evergrande. Însă cel mai important aspect este intrarea Alibaba în industria bancară.
Dezvoltarea companiei se măsoară și în numărul angajaților. În anul 1999 Alibaba avea doar 18 angajați, în comparație cu cei 22,000 din prezent.
În prezent, China are peste 600 de milioane de internauți, în comparație cu Statele Unite ale Americii care are 277 de milioane de utilizatori ai internetului și 546 de milioane în Europa.
Creșterea rapidă a pieței online s-a transformat într-un avantaj pentru Alibaba, care a profitat prin dezvoltarea unor platforme pentru smartphone-uri și tablete, iar acum controlează peste 75% din comerțul pe mobil din China. Un studiu de piață realizat de compania Forrester estimează că numărul telefoanelor mobile din China va crește la 740 de milioane până în anul 2017. Vestea bună pentru Alibaba este că utilizatorii vor face cumpărături de pe telefonul mobil. Potrivit organizației non-guvernamentale, Internet Society of China, tranzacțiile online făcute de pe mobil vor crește până la 1,450 miliarde de dolari, până în anul 2015.
Spre deosebire de eBay, Alibaba nu impune taxe suplimentare, venitul companiei provine în cea mai mare parte din publicitate.
Potrivit celei mai recente documentații depuse la autoritățile americane, 279 de milioane de cumpărători activi și 8,5 milioane de vânzători folosesc serviciile oferite de Alibaba în fiecare an. Peste 14,5 miliarde de comenzi sunt finalizate în fiecare an, reprezentând un punct de interes pentru agențiile de publicitate.
Piața online se referă deseori la volumul mare de marfă (GMV), care măsoară valoarea articolelor vândute, fiind un indicator al mărimii business-ului.
Alibaba raportează o valoare a vânzărilor de 296 de miliarde de dolari până în 30 iunie 2014, aproximativ de patru ori mai mult decât a raportat eBay, în 2013. Însă, Amazon nu a publicat un raport GMV, dar estimările sunt de 100 de miliarde de dolari, anul trecut.
Venitul acestor site-uri provine din taxe și procente din fiecare comanda, astfel Alibaba se află în continuare în spatele giganților eBay și Amazon.
Sursa: zf.ro