Invatamant

Psihologii școlari, tot mai necesari

Un psiholog școlar la 800 de elevi, cu asta se confruntă școlile din județul Vaslui. Numărul elevilor care au nevoie de ajutor a crescut considerabil. În primul semestru al anului școlar 2013 – 2014 în județul Vaslui au fost consiliați 9.733 de elevi și 1.671 de părinți.

Daniela PORUMB

Comportament problematic acasă, problemele de adaptare, de socializare, frustrare sau tulburări emoționale. Sunt doar o parte din problemele cu care se confruntă unii elevi din județul Vaslui în fiecare zi. În lipsa unei bune comunicări cu părinții, cei care ar trebui să le stea alături sunt psihologii școlari. În Vaslui, ca de altfel în întreaga țară, acest subiect este tratat superficial. Dovadă stă numărul foarte scăzut de psihologi angajați în școli. Un pshiholog răspunde de 800 de elevi. E imposibil ca în camera de consiliere să ajungă toți cei care au nevoie de ajutor. În fața unui asemenea deficit de personal, specialiștii trag un semnal de alarmă și spun că este lesne de înțeles de ce tot mai mulți elevi au dereglări comportamentale și ajung să fie violenți.

Așadar, orice unitate de învățământ ar trebui să aibă un cabinet de psihologie, spun specialiștii. Elevii cu probleme de învățare, de comunicare, de adaptare pot solicita consiliere pentru a primi o mână de ajutor în problema cu care se confruntă.

Rolul unui psiholog în școli este acela de a menține o legătură permanentă între elevi, profesori și părinți, cu scopul de a identifica principalele probleme de comunicare cu care se confruntă aceștia, dar și de a veni cu soluții.

„Prezența unui psiholog cu rol de consilier școlar este esențială în orice mediu de învățământ. El este cel care poate ajuta copiii să treacă peste probleme dificile de competență școlară, de adaptare, de comunicare și de relaționare. Practic, psihologul este un mediator între elevi, profesori și părinți”, ne-a declarat Sabina Drăguț, psiholog la Școala generală „George Tutoveanu” Bârlad.

Psihologul, un bun prieten

În școlile din Vaslui, acolo unde există psiholog școlar, elevii pot solicita ajutorul atunci când au o problemă și au nevoie de cineva imparțial cu care să discute fără teama că vor fi judecați.

Specialiștii consideră că un rol important în rezolvarea unei probleme îl are comunicarea.

„Pentru a încerca să-i apropii pe elevi și să-i fac să se destăinuie, merg prin fiecare sală de clasă și le propun să participe la diferite teste, cum ar: teste de inteligență, teste de autocunoștere pentru orientarea profesională. Este foarte important ca ei să perceapă psihologul ca pe un prieten. De cele mai multe ori, elevul apelează la consiliere atunci când nu vede nicio altă soluție. Apoi, începând să discute, elevul observă beneficiile și apelează mai des la psihologul școlar” a mai spus Sabina Drăguț.

Spre exemplu atunci când se poartă o conversație sau se oferă un sfat, ori atunci când copilul învață din propriile experințe și analizează efectele și urmările unei decizii în mod inconștient și elevii devin „psihologi”.

Potrivit psihologului școlar cei mai deschiși și mai îndrăzneți sunt copiii din clasele primare, cei din gimnaziu fiind reticenți. Elevii mai mari au mulți prieteni și de cele mai multe ori, atunci când au o problemă, aleg să discute cu aceștia, nu se adresează unui specialist.

Elevii din gimnaziu evită să meargă la psiholog de teamă să nu fie judecați de cei din clasă, cred că dacă vin să ceară sprijin au eticheta de nebuni.

„Vinovați de teama pe care o au de cele mai multe ori elevii de a veni la psiholog, sunt în egală măsura atât părinții cât și profesorii, care atunci când un copil este mai agitat îl amenință că îl duce la psiholog. Un lucru total greșit, pentru că rolul psihologului nu este de a judeca sau de a pedepsi un comportament, ci de a găsi soluții și a rezolva”, ne-a mai spus Sabina Drăguț.

De regulă, principalele probleme cu care se confruntă elevii vasluieni sunt cele de ordin sentimental, de adaptare, timiditate, de orientare profesională, dispute în familie (divorțuri, certuri).

O prezență necesară la ședințele cu părinții

Pentru a se apropia cât mai mult de elevi și părinți, psihologul merge la fiecare ședință cu părinții și propune teme care urmează să le dezbată cu aceștia. În acest fel, atât psihologul, cât și părinții pot afla mai ușor care sunt problemele cu care aceștia se confruntă, care este cea mai eficientă metodă de comunicare și pot identifica împreună posibilele soluții.

Nu de puține ori prin discuția psihologului cu elevul se descoperă că și părinții au nevoie de sprijin.

„Pornind de la o problemă banală, că m-a lovit un coleg, se ajunge până la nu-mi place cum arăt, nu am încredere în mine, nu am pe nimeni, nu știu cum să mă comport și descoperim că problema nu este doar la el, ci și la familie, atunci psihologul se orientează, își crează o idee și încearcă să găsească o rezolvare. Psihologul doar orientează și încearcă să scoată ce e mai bun din fiecare persoană”.

Pe lângă ajutorul primit de la psiholog, un rol important îl au și părinții. Certurile în fața copilului, pot avea urmări grave asupra lui. În timp, el devine violent, iar la școală nu mai dă randament.

„Cu toate că de multe ori părinții au adus copiii, până la urmă au rămas ei în consiliere. Copilul era un răspuns al problemelor dintre părinți, nicidecum copilul nu era problema, el era doar o reacție. Ei nu știu să-și exprime frustările în mod direct cum facem noi adulții. Copiii se interiorizează foarte mult și răspund într-un mod violent”, spune Sabina Drăguț.

Psihologul mai atrage atenția și asupra faptului că principalii responsabili de comportamentul elevilor sunt părinții. Mulți nu se mai implică în educația copilul, lasă totul în seama școlii, ceea ce este total greșit. Concret, școala pune accentul pe cunoștințe, îi educă în ceea ce privește o anumită disciplină, anumite reguli.

De asemenea, potrivit specialiștilor comportamentul elevilor este de multe ori influențat și de calculator.

„Stând ore în șir la calculator sau televizor, elevii acumulează un bagaj impresionant de informații, pe care creierașul lor nu știe ce să facă cu ele. Ei rămân în stare de alertă, iar la școală ei fiind învățați cu acel flux puternic nu mai au starea necesară, nu mai reușesc să decodifice și își pierd toată răbdarea”, consideră Sabina Drăguț.

În primul semestru al anului școlar 2013 – 2014 în județul Vaslui au fost consiliați 9.733 de elevi și 1.671 de părinți.

Review Overview

User Rating: 3.96 ( 5 votes)

Related Articles

Back to top button