Social

Tensiuni în sânul Asociației de proprietari nr. 16 din Bârlad

de Mihaela NICULESCU

Legea neclară crează o harababură totală în mai toate asociațiile de proprietari din Bârlad. În spatele neclarităților, mulți administratori fac ce le taie capul cu banii oamenilor. Vinovați sunt însă și proprietarii, a căror lipsă de implicare este arhicunoscută.

Câțiva proprietari de la Asociația de proprietari nr. 16 din Bârlad au sesizat de câteva luni că sumele pe care le au de plătit la întreținere sunt mai mari decât cele plătite de cunoștințe ale lor care aparțin de alte asociații.

Grigorina Dorobăț
Grigorina Dorobăț

„Cum este posibil ca, la noi, întreținerea să ajungă la 18 lei lunar, în vreme ce în alte asociații oamenii plătesc 8-9 lei. În baza cărei legi funcționează asociația asta? Becuri nu sunt, nu consumăm curent electric prea mult și totuși plătim destul. Pe casa scării nu s-a mai văruit de ani. Ce face asociația? Nu are nicio obligație? De unde sunt atât de mari sumele pentru întreținere? Am auzit că plătim în funcție de suprafața apartamentelor și nu pe numărul de persoane, cum se face în alte asociații! Eu știu că în tot orașul se plătește pe persoană întreținerea. La noi de ce e altfel?”, întreba Grigorina Dorobăț, o locatară a blocului G1-2 din Asociația nr.16.
Reprezentanții asociației declară că asociația este în legalitate. Aplică Legea 230/2007 și normele de aplicare a acesteia, prevăzute în HG 1588/2007.
„Această lege, în vigoare de opt ani, prevede la art. 47 cum se repartizează cheltuielile asociației. Precizez că doar în cazul curentului electric de pe scară și a salariului femeii de serviciu, cheltuielile se împart la numărul de persoane (conform noii legi). În ceea ce privește salariile angajaților, indemnizațiile comitetului executiv și a cenzorului, cheltuielile cu utilitățile la sediul asociației, cu chiria și alte cheltuieli, proprietarii le plătesc în funcție de suprafața locuibilă, adică vorbim de cotă-parte indiviză. Cheltuielile cu întreținerea liftului (acolo unde există), cu reparațiile la subsol sau cu alte reparații, se împart la numărul de apartamente. Din păcate, nimeni nu vrea să mai contribuie la fondul de rulment sau la fondul de reparații și zugrăvit. Dacă asociația nu încasează bani pentru așa ceva, cu ce poate contribui la igienizarea scărilor?”, a declarat Gheorghe Baciu, administratorul Asociației de Proprietari nr. 16.

Legea neclară, paravan pentru potlogării

Asociația nr. 16 are șapte blocuri, 32 de scări și 555 de apartamente. Are șase angajați – un administrator, un contabil, trei femei de serviciu și un instalator. Numai administratorul lucrează cu normă întreagă, iar salariile ajung lunar la 5.500 de lei.
Hotărârea ca asociația să repartizeze cheltuielile conform Legii 230/2007, singura lege în vigoare privind funcționarea asociațiilor de proprietari, a fost luată în Adunarea Generală din aprilie anul curent. După prima convocare, au venit la adunare 11 proprietari, iar după a doua, 27.

Gheorghe Baciu
Gheorghe Baciu

„Locatarii spun că nu afișăm data Adunării Generale. Nici vorbă! Mai sunt și acum afișe în asociație. Oamenii nu participă pentru că nu vor și astfel nu au de unde ști ce se discută și ce hotărâri se iau. Într-un fel, această decizie de a aplica noua lege a asociațiilor de proprietari am luat-o la presiunea unui locatar. Mihai Lefter a venit și a sesizat asociația că nu funcționează legal. Nimeni nu vrea să ajungă la DNA. Asociațiile care nu aplică legea pot fi trase la răspundere. Este treaba lor dacă vor să aibă probleme”, a mai spus Gheorghe Baciu.
Nemulțumirea unor proprietari pare a fi îndreptățită. Chiar administratorul asociației recunoaște că legea 230 dezavantajează proprietarii care locuiesc singuri într-un apartament. Un astfel de locatar plătește exact cât plătesc cinci persoane care locuiesc într-un apartament cu aceeași suprafață. Reprezentanții Asociației 16 au declarat că au fost și cazuri în care unii locatari s-au întrebat dacă s-a ieftinit întreținerea. Cei care sunt mai mulți în apartament plătesc din aprilie mai puțin ca înainte, când întreținerea se plătea pe persoană.
„Sunt nemulțumiți și îi înțeleg. Dar nu cu noi trebuie să se războiască pentru că am intrat în legalitate. Nu îi putem ajuta noi. Dacă nu sunt de acord cu legea, pot să o conteste la Curtea Constituțională.”, a concluzionat Gheorghe Baciu.

Harababură în aproape toate asociațiile de proprietari din Bârlad

În acest timp, la Bârlad, asociațiile de proprietari funcționează după bunul plac sau după legi abrogate. Cele mai multe calculează cheltuielile asociației pe numărul de persoane, doar cinci asociații aplicând Legea 230/2007. Mai sunt asociații, puține ce-i drept, care nu respectă nici vechea și nici noua lege, ci legea lor. Repartizează cheltuielile pe numărul de apartamente, cum a hotărât Adunarea Generală. Trei asociații de proprietari se află în insolvență. Este o harababură în activitatea multor asociații de proprietari din Bârlad. Primăria nu poate urmări, decât din punct de vedere financiar – contabil, asociațiile. Nu poate hotărî nici câți angajați să aibă, nici cum se organizează. Recent, în urma sesizărilor unor locatari din Asociația nr. 16, a fost demarat un control financiar de către primărie. Marcela Voinea, inspector în cadrul Serviciului Gospodărie Comunală și Locativă, care se ocupă de verificarea financiară a asociațiilor, nu a găsit nimic în neregulă cu privire la repartizarea cheltuielilor. Reprezentanta primăriei recunoaște că sunt mici scăpări, dar că asociația își desfășoară activitatea conform legii asociațiilor de proprietari, singura lege după care ar trebui să funcționeze toate asociațiile de proprietari.
Dacă există o lege, de ce nu este aplicată de toate asociațiile? De ce nu le trage nimeni la răspundere? Nu sunt toate în același oraș și în aceeași țară? Până când nu va fi stabilită o instituție căreia să-i fie subordonate asociațiile și care să le monitorizeze activitatea permanent, vrajba între locatari și asociații va crește, administratorii se vor face nevăzuți cu banii asociației, adunările generale vor stabili orice vor crede de cuviință, iar încrederea oamenilor în asociațiile de proprietari va scădea și mai mult.

Review Overview

User Rating: Be the first one !

Related Articles

Back to top button