Local
Principalii actori implicați în construcția Variantei de Ocolire a Bârladului (VOB), față în față cu secretarul de stat la Ministerul Transporturilor
Bârladul a fost miercuri, 3 august, gazda uneia dintre cele mai importante întâlniri de la debutul lucrărilor de construire a Variantei de Ocolire a Bârladului.
Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a venit la Primăria Bârlad, unde a purtat o lungă discuție cu principalii actori implicați în această investiție: reprezentanții firmei constructoare, ai proiectantului, ai subantreprenorilor, precum și cu reprezentanți din structurile centrale și teritoriale ale CNAIR și ale Drumurilor Naționale. Din partea Bârladului, au fost prezenți primarul Dumitru Boroș și senatorul Iulian Bîca.
Secretarul de stat le-a solicitat tuturor expunerea clară a problemelor care afectează, în acest moment, ritmul firesc al lucrărilor.
Reprezentanții constructorului au pus pe tapet cele două dificultăți majore, ambele generate de birocrația excesivă permisă de lege și utilizată, uneori ostentativ, de unele instituții ale statului:
1. obținerea de la Mediu a permisului de utilizare a pământului de umplutură din groapa de împrumut recent avizată, care poate dura chiar și 30 de zile din acest moment;
2. un aviz de la Apele Române, instituție care pretinde realizarea unor diguri pe care constructorii și proiectanții le consideră nejustificat de mari; pe lângă faptul că mare parte din aceste diguri ar fi inutile în cazul unor eventuale inundații (pentru că depășesc excesiv aria de revărsare a Râului Bârlad chiar și într-un scenariu sever) construirea lor presupune creșterea costurilor investiției și chiar întârzierea termenului de finalizare.
Primarul Dumitru Boroș a intervenit în numele bârlădenilor, cei care înțeleg mai bine decât oricine necesitatea variantei ocolitoare: ”Bârladul este la mijlocul acestor neînțelegeri, având cel mai mult de suferit. Am tot spus în dialogurile purtate la minister, dar și în memoriile pe care le-am trimis, că oamenii acestui oraș sunt la limita suportabilului în privința traficului greu și că unii aproape că nu mai au pereți la case. Acum apare o nouă problemă: la Bârlad se derulează un proiect gigant, cel de Mobilitate Urbană, care are o finanțare aproape cât a VOB. Înlocuim asfaltul pe cele mai importante artere rutiere, peste 13 la număr. Constructorul oferă un termen de garanție, dar nu vom beneficia de această garanție dacă nu scăpăm de traficul greu din oraș. Covorul asfaltic ce va fi turnat suportă o anumită greutate. UE nu finanțează infrastructuri pentru trafic greu prin mijlocul orașelor”.
Secretarul de stat a declarat că va superviza personal soluționarea problemelor menționate, în așa fel încât lucrările la centura ocolitoare a Bârladului să intre în dinamica normală.
Discuția a fost urmată de o vizită pe șantier, secretarul de stat dorind să inspecteze cei 11 km ai VOB, notând plusurile și minusurile constatate.