de Dănuț CIOBANU
Finalizarea controalelor la centrele sociale din județul Vaslui a scos la lumină nereguli grave. Lipsa autorizației de securitate la incendiu, program de igienizare incomplet; mobilier și agregate frigorifice uzate; meniuri zilnice fără avizate de la un medic nutriționist sau asistent dietetician etc. La finalizarea controalelor în cele 54 de centre din județul Vaslui au fost aplicate 729 de avertismente și amenzi.
În perioada 10-14 iulie 2023, în județul Vaslui, au avut loc controale în centrele sociale prin intermediul comisiilor mixte constituite prin ordinul prefectului Daniel Onofrei. În total, au verificate și monitorizate un total de 54 de centre rezidențiale din județ. Din acestea, 47 sunt deținute de instituții publice, iar 7 sunt deținute de entități private.
„Scopul principal al acestor controale a fost asigurarea respectării tuturor normelor și reglementărilor în vigoare în aceste instituții, pentru a se asigura un mediu sigur și adecvat pentru toți rezidenții. Au fost examinate aspecte legate de igienă, sănătate, securitate, alimentație și respectarea drepturilor rezidenților. Comisiile mixte au analizat condițiile de cazare, serviciile medicale și sociale oferite, respectarea protocoalelor și procedurilor de lucru, precum și conformitatea cu normele de siguranță și protecția muncii”, a explicat prefectul județului Vaslui.
În urma finalizării controalelor celor 54 de centre din județul Vaslui, au fost impuse 729 de sancțiuni contravenționale, constând în avertismente și amenzi. Valoarea totală a amenzilor aplicate pe întreaga perioadă de control a fost de 190,6 mii lei.
În plus, s-au impus și alte măsuri care revin centrelor rezidențiale, stabilindu-se termene pentru realizarea acestora. Ulterior, vor fi efectuate noi verificări pentru a evalua îndeplinirea acestor măsuri și pentru a remedia eventualele deficiențe identificate. Astfel, se asigură monitorizarea continuă și îmbunătățirea condițiilor și serviciilor oferite rezidenților din centrele sociale.
În urma realizarii acestor controale s-au constata urmatoarele deficiențe:
functioneaza fara autorizatie de securitate la incendiu; angajatorul nu păstrează la locul de muncă o copie a contractelor de muncă pentru fiecare salariat care prestează activitate în acel loc; programul de igienizare este incomplet; mobilierul și agregatele frigorifice sunt uzate; meniurile zilnice nu sunt avizate de un medic nutritionist sau asistent dietetician; nerespectarea conditiilor de păstrare a alimentelor sau depozitarea necorescunzatoare a acestora etc.