Producatorii din constructii: Industrii mari vor pleca din Romania si vor lasa mii de angajati pe drumuri. Ce risca Romania o data cu cresterea pretului la gaze si carburant?
Liberalizarea pretului la gaze, perceperea unor suprataxe la carburant, precum si impunerea unui tarif de cogenerare in cazul energiei electrice vor face ca tot mai multi producatori din industrii cheie si companii puternice prezente pe plan local sa fie fortate sa creasca preturile sau, mai rau, sa fie nevoite sa dea afara mii de angajati ori sa-si relocheze productia in Asia, sustin la unison producatorii din constructii. Una dintre cele mai afectate sectoare ale constructiilor de cresterea pretului la gaze sau impunerea unor noi taxe este cel al producatorilor de zidarie (BCA si caramida), industrie care a suferit in plina criza o scadere de circa 50% a pietei.
“Suntem in al «13-lea ceas», iar situatia nu este deloc una favorabila. Sunt industrii mari pe punctul de a pleca din Romania. Exista un pericol care a aparut de la finalul anului 2013, iar lumea, companiile se «sufoca». Chiar daca azi, pe hartie, lucrurile arata bine economic – industria automotive, dar si o parte din producatorii din constructii – in 2-3 ani vor resimti masurile luate acum de catre Guvern, iar o consecinta va fi repornirea unui proces de reorganizare al companiilor din domeniu”, a declarat in cadrul unui eveniment de presa – Marius Marin, directorul general al producatorului Macon, companiei membra a PRO BCA, Organizatia Patronala a Producatorilor de Beton Celular Autoclavizat.
Potrivit directorului general Macon, modificarea preturilor la gaze si energie electrica va crea dezechilibre in mediul economic romanesc, iar cel mai mare risc este acela de scadere a locurilor de munca si de reducere a investitiilor in tara noastra.
“Sunt anumite masuri guvernamentale care vor face ca investitiile in Romania in loc sa creasca, sa scada. Liberalizarea pretului la gaze si accizarea ori perceperea de taxe suplimentare pentru orice activitate va forta companiile sa reduca locurile de munca si totodata sa scada si investitiile la nivel local. In plus va creste importul de materiale de constructii din Ungaria, Serbia si Bulgaria – toate acesta tari avand din start un pret al gazelor mai mic. Deja in Bulgaria si Ungaria ofera un pret total mai mic in cazul materialelor de constructii. Produsele fabricate in Romania vor deveni mai putin competitive comparativ cu cele importate”, a mai completat Marius Marin.
La randul sau, Niculae Dusu, directorul general Celco Constanta si presedinte al PRO BCA, sustine ca piata constructiilor din Romania nu traverseaza cea mai buna perioada si apreciaza ca legislatia economica din tara noastra are multe hibe care in loc sa lanseze industria constructiilor devina mai mult una prohibitiva.
“Piata constructiilor s-a contractat, iar acest lucru se vede cu ochiul liber. Avem nevoie de o lege care sa incurajeze investitorii. Legislatia economica are multe hibe, care in loc sa lanseze sectorul constructiilor devine prohibilitiva. Sa faci un PUZ (Plan Urbanistic Zonal – n.red) in Romania dureaza 2 ani de zile, durata extrem de mare daca vom compara acest lucru cu ce se intampla in Vest”, a declarat Niculae Dusu.
Directorul general Celco Constanta a tinut sa faca o paralela cu ceea ce se intampla in piata dezvoltatorilor imobiliari, care se confrunta cu probleme destul de serioase in discutiile cu primariile.
“Pentru un apartament / garsoniera trebuie sa asiguri un loc de parcare, cel putin asa se intampla in strainatate. Dezvoltatorii au disparut, practic nu ai cum sa construiesti intr-o metropola subsoluri pe multe nivele, fara sa nu afectezi structura de rezistenta a imobilului. (…) In toata lumea primariile sunt langa dezvoltatori si asigura si dezvoltarea parcarii. Este o eroare grosolana sa ceri investitorului sa faca parcari la acest nivel – investitia devine foarte mare, iar costurile sunt ridicate. Pentru un dezvoltator nu ar fi o problema daca ar fi piata”, sustine Dusu.
Taxa pentru circulatia marfurilor pe soselele Romaniei, o greseala a autoritatilor
Niculae Dusu a mai subliniat o eroare a autoritatilor locale, prin introducerea unor taxe pe transport, care in cazul producatorilor de profil implica o serie de costuri ridicate.
“Toata lumea introduce taxe. Noi nu mai avem o piata a Romaniei, ci fiecare localitate are taxa sa. In Constanta, de exemplu, la Navodari, taxa pe pod pentru transportul de marfuri este foarte ridicat. Practic fiecare drum al unui camion de transport se ridica la 100 de lei dus, 100 de lei intors. In acea zona avem industrie – fabrica de var, fabrica de ciment – industrie care trece pe pod si care trebuie sa plateasca taxe. Primarii vor taxe, dar uita ca noi avem angajati de la comunitatea respectiva”, a mai spus Dusu.
Cu ce solutii vin producatorii?
Potrivit reprezentantilor PRO BCA, organizatie din care fac parte cele mai mari companii cu activitate in zona productiei de BCA, mai multe legi din Romania si ordonante ar trebui modificate si adaptate situatiei actuale din piata, pentru a stimula consumul si investitiile, in loc sa adanceasca si mai mult criza.
Sursa: waal-street.ro