S-a rupt pământul în două
O avarie de proporții a avut loc ieri în fața Primăriei Bârlad, când un jet puternic de apă a tâșnit de-a dreptul din pământ ca o fântână arteziană. În cateva ore, strada și trotuarele au fost inundate. Circulația a fost practic blocată, nici trecătorii și nici conducătorii auto neavând curaj să înainteze prin apa ce bolborosea continuu.
După sosirea echipajelor Aquavas, care au excavat pamântul la adâncime de peste doi metri, a fost detectat și vinovatul: conducta de apă a orașului a cedat, nerezistând ruginii și uzurii.
E foarte probabil ca apa să se fi acumulat în subteran, începând cu ceva mai mult timp înainte de ziua de ieri, dar a prins putere să erupă abia după ce nu a mai avut unde să se scurgă. Vreme de peste opt ore, muncitorii de la Aquavas au stat înfundați în pământul mâlos încercând să remedieze stricăciunea. În acest timp, s-a reușit deblocarea uneia dintre cele două benzi de circulație, în așa fel încât traficul rutier a putut să se desfășoare chiar și în limite restrânse.
„De vină este o țeavă bătrână, având dimensiunea de 400 de milimetri, care s-a spart, posibil încă de azi-noapte. Am reușit să eliminăm pierderea”, a declarat Vasile Ungureanu, directorul Aquavas Bârlad.
Pentru bârlădeni, avariile la conducta de apă potabilă a orașului nu sunt chiar o noutate. De multă vreme, periodic, țevile plesnesc luând prin surprindere atât autoritățile cât și pe cetățeni, producând de ambele părți nervi și frustrare.
Cauzele avariilor sunt multiple, dar toate se leagă de vechimea țevilor. Cele mai vechi țevi de apă potabilă din oraș au o vechime de aproape 60 de ani. Proiectanții acelor vemuri nu le-au dat o durată de viață mai mare de 25 de ani, în condițiile de trafic și tinând cont de infrastructura de atunci.
Înlocuirea țevilor nu s-a facut nici acum, după mai bine de 50 de ani. În plus, evoluția si-a spus, la randul ei, cuvântul: înainte de 1989 se practica metoda de „îndesire” a blocurilor. „Îndesirea” este un termen consacrat în rândul constructorilor vremurilor comuniste. Adică: acolo unde exista un spațiu între blocuri se construia alt bloc, sub denumirea de „plombă”. Acest sistem nu s-a corelat cu refacerea rețelelor de apă și canalizare. Acestea au rămas la secțiunile inițiale, fapt care favorizează obturări și colmatări în orice moment. Un aport considerabil îl are și traficul rutier, care produce vibrații puternice. Locurile sensibile pocnesc și fac ca apa să țâșnească din pământ.
Așadar, înmulțirea acestor evenimente nefericite pe străzile orașului este de așteptat. Totul ar putea lua sfârșit odată cu înlocuirea totală a rețelei de apă, care, dacă ar fi să ne luăm după Vasile Ungureanu, ar putea avea loc în curând. Până atunci, sumele necesare peticirilor pe termen scurt au șanse serioase să secătuiască bugetul. Ca dovadă stă cheltuiala prilejuită de avaria de ieri care s-a ridicat, după cum spune Ungureanu, la circa 4.000 de lei (40 de milioane de lei vechi).
Simona MIHĂILĂ