Invatamant

Învățământ în sufragerie

Meditațiile private sunt soluția la care ajung cei mai mulți părinți care doresc să-și vadă odraslele printre premianți. Nici cei din Bârlad nu fac excepție, tot mai mulți părinți aleg pregătirea copiilor în particular. Deși neoficială, piața meditațiilor reprezintă pentru mulți profesori o sursă suplimentară de caștig. O ședința cuprinsă între o oră jumătate și două ore costă 30-40 de lei.

Daniela PORUMB

De mulți ani, meditațiile private acordate elevilor sunt subiect tabu în România. Pe de o parte, din pricină că această activitate este prestată „la negru” de teama impozitării, iar pe de altă parte Codul de Etică al Cadrelor didactice le interzice profesorilor să facă meditații cu elevii din unitățile de învățământ unde își desfășoară activitatea.

Cu toate acestea, fenomenul se desfășoară nestingherit, nici elevii și nici profesorii neavând de ce să se plângă.

În goana după bani, profesorii își transformă de multe ori locuințele în adevărate săli de clasă. La o ședință pot participa câte cinci-șase copii o dată, numărul acestora putând să fie și mai mare dacă profesorul meditator are o locuință mai spațioasă. Practic, profesorul și-ar putea trece pe ușă, pe lângă numele de famili,e și clasa, sau domeniul în care oferă meditații. E drept, salariile acestora nu sunt foarte mari, dar de multe ori o parte din profesori impun copiilor să meargă la pregătire, în caz contrar îi sancționează, ori îi amenință cu note mai mici. În schimb, sunt și cadre care oferă meditații doar la insistențele anumitor părinți, care vor ca odraslele lor să exceleze. Însă puțini părinți acceptă ideea că aceștia ar putea excela și fără să investească atâția bani, ci doar să fie atenți la orele de curs și să aprofundeze atunci când ajung acasă.

Meditații la… bastonașe

Încă din clasele primare părinții își trimit odraslele la meditații. A devenit o modă ca aceștia să plătească sute de lei, fie că au nevoie sau nu de explicații suplimentare, mulți părinți își trimit copiii la pregătire în speranța că vor deveni „olimpici”. În schimb, rezultatele din ultimii ani de la examenele naționale au fost mai mult decât concludente.

O parte din elevii din anii terminali merg pe premiza că meditațiile îi pot ajuta să treacă de examene fără ca ei să depună prea mult efort. Doar că mulți dintre ei uită că pentru a reuși trebuie să pună și burta pe carte. Cu toate acestea, părinții care au avut copii în clasa a VIII-a, a XII-a și nu numai, au investit lunar sute de lei pentru meditații la discipline precum matematică, limba română, dar și limbi străine (engleză sau franceză).

Mai nou, în ultima vreme părinții își dau copiii la meditații încă din ciclul primar, sub pretextul pregătirii pentru concursurile școlare, cât și pentru evaluările naționale de la clasa a II-a, clasa a IV-a și clasa a VI-a.

De cele mai multe ori, părinții care aleg să-și trimită copiii, încă din clasele mici, la meditații, își motivează opțiunea găsindu-se pe ei vinovați că nu au suficient timp liber să se ocupe de lecțiile acestora, sau nu mai sunt la curent cu noile metode de rezolvare a unor exerciții.

Mulți dintre părinți se declară că sunt mai liniștiți dacă plătesc meditator, aceasta fiind o condiție aproape necesară pentru reușita la examene a copiilor lor.

”Am copilul în clasa a II-a, am optat pentru pregătirea lui în particular întrucât timpul nu îmi permite să mă ocup eu îndeaproape. La școală sunt mulți copii foarte buni, iar pentru copilul meu este mai greu să țină pasul cu ei” a declarat Mariana, mama unui elev care a optat pentru meditații.

”Nu am fost niciodată de acord cu meditațiile, în schimb anul acesta am fost nevoită să-mi trimit copilul la pregătire la matematică, pentru a face față la testarea națională pe care a avut-o în clasa a VI-a. Meditația s-a dovedit a fi benefică pentru el, a reușit să rezolve toate cerințele fără nici o problemă” a spus Angela, mama unui elev care a ales pregătirea în particular.

Ca și anii trecuți, cei mai solicitați profesori au fost cei de matematică, urmați de cei de limba și literatura română, și cei de limbi străine.

În general o ședință de meditație durează două ore, dar în cazul elevilor mai mici durata meditației este de aproximativ o oră,
iar în funcție de disponibilitatea profesorului cât și a elevului poate fi o dată sau de două ori pe săptămână. Astfel, un elev care o optat pentru meditații de două ori pe săptămână, a cheltuit lunar 320 de lei. Prețul nu diferă cu mult în cazul elevilor din ani mai mici, aceștia plătesc pentru o ședință de meditație 25-30 de lei, costul maxim lunar fiind de aproximativ 120 de lei dacă au ales să meargă la pregătire doar o dată pe săptămână.

Meditațiile – soluția salvatoare de la eșec

Mulți elevi încearcă să „îngrașe porcul” înainte de examen. Nu de puține ori, aceștia ignoră pur și simplu școala, iar cu câteva săptămâni înainte de examene apelează disperați la profesorii care oferă meditații, cu speranța că vor reuși să treacă de examene cu cât mai puțin efort din partea lor.

Sunt cazuri fericite, în care banii au fost cheltuiți cu folos, dar și cazuri în care deși au făcut pregătire în particular nu au reușit să treacă cu brio peste examene.

Deși sunt și profesori care aleg să mediteze copiii la școală, fără să solicite vreo plată, elevii preferă mai mult meditațiile contracost.

„Am făcut meditații înainte de bacalaureat la limba română, nu pot spune că nota pe care am obținut-o la examen este una foarte bună, am luat 7,2, dar consider că mi-au fost de folos informațiile primite de la profesorul meditator” a spus Alina, elevă la Liceul teoretic „Mihai Eminescu” Bârlad.

„Eu am făcut meditații la limba română și la matematică pentru că în anii trecuți nu prea am învățat. Am vrut să recuperez materia. La limba română am făcut pregătire o dată pe săptămână, iar la matematică de două ori pe săptămână. Consider că a meritat să investesc acești bani în pregătire, pentru că am reușit să recuperez materia pierdută și totodată să trec bacul cu note mari” a precizat Cristi, elev la Liceul teoretic „Mihai Eminescu” Bârlad.

De asemenea sunt și elevi care au mizat pe forțele proprii și pe informațiile pe care le-au dobândit în timpul orelor de curs. „Nu am făcut pregătire deloc, am învățat și am reușit să trec cu brio peste evaluarea națională” a precizat Daniel, elev la școala nr. 2 „Vasile Pârvan” Bârlad.

Deși de multe ori și profesorii sunt cei care încurajează elevii să meargă la pregătire, sunt și exceptii care merg pe premisa: „dacă profesorul își face datoria la clasă și elevul chiar este atent la ore, nu are nevoie deloc de meditație”, a precizat un profesor.

Cu toate acestea, puțini dintre elevii vasluieni se mai pot lăuda că la finalul anului școlar nu au făcut nici măcar o oră de pregătire în particular. Pentru bacalaureat, pentru admiterea la liceu sau chiar în timpul claselor I-IV, meditațiile s-au diversificat și generalizat.

În schimb sunt și părintii care se plâng acum ca le-au dat dascălilor bani degeaba. Aproape 40% de elevii din județul Vaslui nu au reușit să treacă de examenul de maturitate.

Anul acesta la evaluarea națională peste 60,68% din elevi au obținut medii peste 5, iar la bacalaureat rata de promovabilitate este de 65,47%.

De la 1 septembrie 2014 absolvenții de clasa a XII-a, care nu au promovat bac-ul, vor avea o șansă în plus întrucât vor beneficia de ore de meditații gratuite, ce pot fi organizate în licee.

Review Overview

User Rating: 4.88 ( 3 votes)

Related Articles

Back to top button