Elevii vasluieni au nevoie de specialiști în logopedie
Numărul copiilor cu probleme de vorbire, la nivelul județului, crește de la an la an, în timp ce numărul specialiștilor în logopedie este foarte mic. Un logoped la 600 de copii, cu asta se confruntă școlile din județul Vaslui.
Logopezii sunt din ce în ce mai solicitați în școlile din județul Vaslui, dar numărul acestora este destul de redus. În anul școlar 2013-2014, doar 11 profesori logopezi au fost în tot județul Vaslui. Dintre aceștia, cinci sunt în școlile și grădinețele din Bârlad. Asta deși tot mai multi copii au probleme de comunicare ce necesită ajutorul unui specialist. Un logoped la 600 de copii, cu asta se confruntă școlile din județ. Centrele din școli sunt supraaglomerate, iar terapeuții sunt nevoiți să lucreze ore suplimentare. Cum numărul elevilor care au nevoie de sprijin este în creștere, terapeuții se descurcă din ce în ce mai greu. Stau peste program, renunță la pauze și pun în pericol chiar eficiența terapiei.
„Un logoped ar trebui să lucreze la nivel de terapie de grup cu cel mult patru-cinci copii, conform regulamentului, însă din păcate suntem nevoiți să lucrăm cu mult mai mulți copii, iar asta nu este foarte bine, pentru că nu putem fi la fel de eficienți. Avem grupe create de câte 40 de elevi. Mai grav este că numărul copiilor cu autism este în creștere, iar cu aceștia este mai greu, chiar imposibil de lucrat o dată, trebuie lucrat separat cu fiecare în parte”, ne-a declarat Oana Dragomir, logoped la Școala generală „George Tutoveanu” Bârlad.
Rolul logopedului în școală este acela de a depista, stabili clar diagnosticul elevilor în vorbire, dar și de a corecta vorbirea, în special la cei din grădinițe, clasa pregătitoare și respectiv, clasa I.
Potrivit specialiștilor prezența unui profesor logoped este una foarte importantă pentru elevi, mai ales la cei de la grădințe și din clasa pregătitoare. Dacă se intervine din timp, problemele de vorbire ale micuților pot fi corectate. În situația în care părinții, profesorii nu apelează la un specialist, copilul riscă să rămână toată viața cu probleme de limbaj, fapt ce îi poate afecta și bunul mers la școală.
„De la începutul noului an școlar și până pe 15 octombrie mergem prin fiecare clasă și testăm toți elevii pentru a-i găsi pe cei care au nevoie de sprijin. După ce îi selectăm îi grupăm în funcție de gravitate. După depistarea problemelor fiecărui copil îi întocmim un plan terapeutic, iar pe baza lui încercăm să corectăm problemele de vorbire” ne-a mai spus Oana Dragomir.
Pentru bunul mers al terapiilor oferite de profesorul logoped, un rol important îl au și părinții.
„Foarte importantă este și legătura pe care o avem cu părinții. Unii acceptă terapia, alții nu înțeleg, chiar dacă noi le explicăm în ce constă. Colaborarea dintre noi și părinți este importantă, deoarece o oră sau două, cât pot acorda la o grupă, nu este suficientă. Pentru corectarea limbajului este nevoie de exercițiu. Părinții care sunt dispuși primesc materiale pentru a lucra și ei cu elevul acasă atunci când acesta nu vine la logopedie. Dacă nu se implică și părinții, rezultatele sunt mici” a mai spus Oana Dragomir.
Cu toate că în școlile din județ nu sunt foarte mulți logopezi, încă sunt copii care deși au nevoie de ajutor și li se oferă refuză să beneficieze de terapie.
Potrivit specialistului, mai sunt părinți care nu înțeleg exact care este rolul unui logoped și refuză să-și lase copiii la terapie, sau sunt părinți care neagă problema copilul: „Față de anii trecuți, o parte din părinți au început să înțeleagă că logopedul îi ajută pe copii. Au început să conștientizeze ce este bine pentru copil și totodată au înțeles că dacă acesta este corectat din timp, nu o să mai aibă probleme. Dacă elevul nu este corectat de la grădiniță sau din clasa pregătitoare, iar în loc de r va spune l, așa va și scrie, iar părinții au înțeles asta”. (Daniela PORUMB)