Populația va putea achita taxele cu cardul. Comisioanele vor fi suportate de stat, la maxim 0,3% din valoarea tranzacției
Persoanele fizice vor avea posibilitatea să plătească cu cardul, prin Trezorerie, toate impozitele și taxele administrate de către Fisc, primării și alte instituții publice, comisioanele tranzacțiilor fiind suportate de bugetul de stat, fără ca acestea să depășească 0,3% din valoarea tranzacției.
„Trezoreria Statului va fi autorizată ca acceptator de plată cu cardul bancar și va presta acest serviciu pentru toate instituțiile publice, astfel încât toți contribuabilii persoane fizice care dețin carduri aparținând unui sistem de plată ce va accepta autorizarea (Mastercard, VISA sau altele), să-și poată achita printr-un punct unic toate impozitele și taxele administrate de către ANAF, primării și alte instituții”, potrivit unei propuneri incluse într-un proiect de ordonanță de urgență al Ministerului Finanțelor Publice (MFP).
Trezoreria va accepta conectarea la un sistem de plată numai în anumite condiții, printre care se stabilește limitarea comisionului perceput fiecărei tranzacții la 0,3% din valoarea acesteia, nefiind acceptate comisioane fixe sau alte costuri suplimentare pentru Trezorerie și instituții publice.
„Acest comision este corelat cu proiectul de regulament privind comisioanele interbancare pentru operațiunile de plată utilizând cardul care prevede plafonarea comisioanelor interbancare pentru tranzacții la 0,2% din valoarea tranzacției pentru cardurile de debit și 0,3% pentru cele de credit”, se arată într-un comunicat al MFP.
Comisioanele interbancare reprezentând plățile realizate între băncile acceptante și băncile emitente pentru tranzacțiile care presupun utilizarea cardurilor de plată sunt în prezent de aproximativ 0,5% + 2,50 lei (0,58 euro) pentru tranzacțiile la bancomate, în care comisionul este plătit de banca emitentă băncii acceptante (proprietara ATM-ului), și 1% (standard), 1,5% (e-commerce) și 0,7% (petrol) pentru tranzacțiile la terminalele de plată (POS), în care comisionul este plătit de banca acceptantă băncii emitente. Aceste comisioane, în cazul sumelor achitate către comercianți, sunt recuperate de către băncile acceptante de la beneficiarii sumelor.
Totodată, nu se acceptă alte costuri sau comisioane, inclusiv licențe, mentenanțe sau îmbunătățiri ale sistemelor solicitate de către emitenții cardurilor sau sistemele de plăți. În plus, operatorii sistemelor de plăți trebuie să accepte realizarea unor acțiuni de promovare și educare, anuale, a contribuabililor pentru a utiliza plățile electronice.
Furnizarea serviciilor de acceptare de plăți la nivelul instituțiilor publice se poate realiza și direct prin intermediul Trezoreriei Statului, fără conectarea sau definirea instituțiilor publice ca și comercianți și fără solicitarea de comisioane sau alte costuri de către emitenții cardurilor sau sistemele de plăți pentru Trezoreria Statului și instituții publice.
Față de condițiile specificate, pot apărea condiții suplimentare ulterior conectării Trezoreriei la un sistem de plată, pe care acesta trebuie să le accepte în maxim trei luni de la aprobarea lor, altfel procesarea cardurilor de plată aferente sistemului respectiv va fi sistată.
Plata comisioanelor aferente tranzacțiilor, suportate de la bugetul de stat, se va realiza prin debitarea directă și/sau prin emiterea de facturi la termenele stabilite de sistemele de plată.
Bugetul de stat sau, după caz, cel al Trezoreriei, suportă cheltuielile cu implementarea, dezvoltarea și mentenanța aplicațiilor pentru serviciile de acceptare de plăți electronice, precum și cele pentru prestarea serviciilor de procesare, decontare, comunicații și alte servicii sau resurse necesare activității de acceptare de plăți electronice cu carduri.
„Implementarea acestui sistem nu va genera costuri pentru instituțiile publice care vor încasa venituri bugetare, întrucât se utilizează sistemul actual de decontare utilizat în relația cu Trezoreria Statului, iar comisioanele de decontare vor fi suportate de la bugetul de stat”, se precizează în comunicatul MFP.
Diferențele de curs nefavorabile aferente tranzacțiilor cu cardul, în valută, se suportă din bugetul de stat, iar cele favorabile vor reprezenta venit la bugetul statului.
Guvernul estimează costuri la bugetul de stat, în urma aplicării proiectului, de 700.000 de lei pentru anul viitor și 1,2 milioane lei pentru 2016, iar la bugetul local de 2 milioane lei în 2015 și 2,3 milioane lei în 2016.
Serviciile ar putea fi extinse și pentru firme, prin ordin emis de Ministerul Finanțelor Publice, care va stabili tipurile de plăți care pot fi achitate prin acest sistem, nivelul comisioanelor și entitatea care suportă comisionul.
„Proiectul pe care îl propunem astăzi spre dezbatere face parte dintr-un pachet mai amplu de măsuri promovate în scopul îmbunătățirii conformării voluntare prin modernizarea și facilitarea modalităților de plată a obligațiilor fiscale, fără costuri suplimentare pentru contribuabili. Autorizarea Trezoreriei Statului ca acceptator de plată cu cardul bancar este încă o măsură prin care administrația își adaptează serviciile, venind în întâmpinarea contribuabilului”, a declarat în comunicat ministrul de resort, Ioana-Maria Petrescu.
Reprezentanții MFP arată că noul sistem de plată furnizat de Trezoreria Statului va contribui atât la stimularea plăților cu mijloace electronice moderne, cât și la diminuarea plăților în numerar efectuate de către contribuabil la ghișeele instituțiilor publice.
În prezent, contribuabilii își pot achita taxele și impozitele în numerar la casierii, prin virament bancar sau mandat poștal.
Sursa: mediafax.ro