National

In plina recesiune tehnica, Guvernul taie banii de la fonduri europene. Ministrul bugetului nu vede nicio problema pentru economia Romaniei

Investitiile in economie au scazut drastic in 2014, mai ales in situatia in care absorbtia de fonduri europene e la pamant. In primele opt luni, rata absorbtiei a crescut cu doar 3,5%. Nu mai sunt proiecte, iar cele de infrastructura sunt blocate. De altfel, lipsa investitiilor este cauza principala a intrarii Romaniei in recesiune tehnica. Aceasta este, pe scurt, situatia economiei romanesti. O situatie ingrijoratoare. Insa nu si pentru Guvern. Acesta a decis sa taie la rectificarea bugetara exact din zona care ar putea genera crestere economica pe viitor: de la fonduri europene. Dar pentru ministrul bugetului nu exista absolut nicio problema.

In urma rectificarii bugetare, s-au taiat de la confinantarea fondurilor europene aproape 4 miliarde de lei. Banii au fost directionati in alte parti. De exemplu, catre primarii care au primit 1,1 miliarde de lei.
Dupa sedinta de Guvern in care s-au aprobat taierile de la unele institutii si plusurile la alte ministere, premierul Victor Ponta, ministrul bugetului, Darius Valcov, si ministrul finantelor, Ioana Petrescu, au iesit intr-o conferinta de presa sa ofere explicatii. Ponta a vorbit doar despre plusuri, a enumerat institutiile care vor primi bani, dupa care a plecat, lasandu-i pe ministri sa vorbeasca despre taieri.
Intrebat care este logica reducerii confinantarilor fondurilor europene, in conditiile in care Romania este in recesiune tocmai din cauza lipsei investitiilor, Dariu Valcov a venit cu o explicatie deloc lamuritoare. A insirat niste cifre, evitand un raspuns clar. Pe scurti, spune ca au ramas bani pentru fonduri europene. „Singura explicatie este executia la luna august, 29,1%, dar si cu aceasta taiere raman 12,5 miliarde lei cheltuieli pentru co-finantare, care inseamna 6% mai mult fata de executia pe 2013, 18,9% mai mult fata de executia din 2012, 75,5% mai mult decat in 2011, 236% mai mult decat in 2010 si 495% mai mult decat in 2009”, a spus Valcov. Adica, asa explica el de ce s-au taiat banii de la fonduri europene.
A tinut, insa, sa arate ca Guvernul este, totusi, destul de generos si cu fondurile europene, spunand ca in urma rectificarii s-au prevazut 0,8 miliarde de lei pentru pentru autostrazi, suma care poate fi folosita din „top-up si banii din privatizare”.
Apoi, a venit cu alta insiruire de cifre, incercand sa dovedeasca faptul ca au ramas bani pentru fonduri europene. „Atat la Ministerul Transporturilor, cat si la SGG, au ramas dupa rectificare 5,1 miliarde lei pentru co-finantare, la care se adauga cei 0,8 miliarde lei. Suma de 5,1 miliarde lei este cu 2% mai mare decat fondurile alocate in 2013, cu 52% decat cele din 2012, de 3,15 ori mai mari decat alocarile din 2011 si de aproape 10,75 ori peste nivelul din 2010”.
Intr-un final, la insistentele jurnalistilor, Valcov a spus ca economia Romaniei nu este in pericol.
In realitate, potrivit unor surse guvernamentale, nici nu a existat interes pentru cheltuirea banilor de la buget pe investitii. Ar fi insemnat sa creasca prea mult cheltuielile, in conditiile in care veniturile sunt sub asteptari. Asa s-ar fi depasit tinta de deficit de 2,2%. Adica, orice investitie ar fi insemnat cresterea cheltuielilor. Daca nu s-au facut autostrazi, nici de la cofinantari nu s-au scos bani. In schimb, au fost redirectionati catre zone sociale sau primarii, exact de acolo unde poate fi formata masa electorala. Este an electoral, totusi.
Reamintim ca pe 8 septembrie, Eurostat a reconfirmat caderea economiei Romaniei in recesiune tehnica, dupa ce tara a inregistrat o scadere a produsului intern brut cu 0,2% in trimestrul I al anului 2014 fata de trimestrul IV al anului 2013 si de 1% in trimestrul II al anului 2014 fata de precedentele 3 luni.
Aceasta in conditiile in care investitiile realizate in economia nationala au scazut atat in trimestrul al doilea din acest an, cat si in primul semestru, comparativ cu perioadele similare din anul precedent, cu 9,1% fiecare.
Pe partea de fonduri europene, se inregistreaza o stagnare. In primele opt luni, Romania abia a reusit sa ia in plus 3,5%. Astfel, se confirma teoria potrivit careia, Guvernul a reusit sa inregistreze niste cresteri destul de importante in 2012 si 2013, deoarece s-au facut platile pe proiectele demarate de guvernele anterioare. Acum, marile proiecte de infrastructura sunt blocate. De exemplu, lucrarile la Lotul 3 din autostrada Sibiu – Orastie au fost sistate, in conditiile in care Compania de Autostrazi ar avea datorii de peste 130 de milioane de lei catre constructor.
Culmea este ca pe partea de investitii este dezastru, chiar daca s-au introdus la inceputul anului taxe noi special pentru lucrari de infrastructura. Victor Ponta spunea ori de cate ori avea ocazia ca este nevoie de acciza suplimentara de 7 eurocenti/litrul de carburanti, pentru a avea Guvernul suficienti bani sa faca autostrazi. Rezultatul? Anul acesta nu a fost inaugurat niciun tronson de autostrada. In schimb, s-au scumpit carburantii, iar banii s-au dus, asa cum avertiza si presedintele Traian Basescu, in alte parti, doar la autostrazi nu. La fel spunea Ponta si despre banii din „taxa pe stalp”: banii se vor duce in investitii. Banii din taxa pe stalp nu s-au dus in investitii, ci tot pe la primarii sau alte locuri, si se vor simti cel mai bine in facturile la energie. „Taxa pe stalp” se vede in scaderea profiturilor inregistrate de companii care, mai departe, cer recunoastera costurilor in facturi. Altfel spus, romanii au ramas si cu banii luati, si fara autostrazi. Totul intr-o tara care a reintrat in recesiune tehnica.

Review Overview

User Rating: Be the first one !

Related Articles

Back to top button