Comisia Europeană vrea ca reclamele politice de pe net să afișeze numele partidului, proveniența fondurilor și suma plătită de partid
Astăzi, Comisia Europeană a prezentat noi propuneri legislative pentru creșterea transparenței în legătură cu publicitatea politică, potrivit unui anunț al executivului european. Propunerea legislativă prevede că orice anunț publicitar politic trebuie marcat în mod clar și să furnizeze publicului informații, cum ar fi cine și cât a plătit pentru el. Inițiativa legislativă prevede și amenzi pentru nerespectarea regulilor.
Principalele elemente pe care orice reclamă politică pe net trebuie să le afișeze:
- numele sponsorului (al partidului), afișat vizibil
- suma cheltuită pentru publicitatea politică
- proveniența fondurilor utilizate
- legătura dintre publicitate și alegerile sau referendumurile relevante;
Propunerea legislativă prevede și condiții extrem de stricte privind țintirea publicului. Vor fi interzise tehnicile de direcționare și amplificare în materie de politică ce utilizează sau deduc date cu caracter personal sensibile, cum ar fi originea etnică, convingerile religioase sau orientarea sexuală. Aceste tehnici vor fi autorizate numai după obținerea unui consimțământ explicit din partea persoanei vizate.
Comisia Europeană propune impunerea de amenzi în cazul încălcării normelor: statele membre vor avea obligația de a introduce amenzi ”eficace și proporționale” dacă sunt încălcate normele privind transparența publicității politice.
Propunerile urmează acum să fie discutate de către Parlamentul European și Consiliul UE. Noile norme ar trebui să intre în vigoare și să fie pe deplin puse în aplicare de statele membre până în primăvara anului 2023, cu un an înainte de alegerile europarlamentare. (Foto: pixabay.com)