UAT-uri norocoase! Primarii cer 1,2 miliarde de lei, CJ Vaslui repartizează doar 8,8 milioane de lei
de Dănuț CIOBANU
Necesarul de finanțare al UAT-urilor din județul Vaslui este uriaș. Pentru a repartiza fondul de 6% din impozitul pe venit, CJ-ul a solicitat primarilor să prezinte nevoile de finanțare de la nivel local. Nici mai mult, nici mai puțin, primarii au solicitat fonduri care se ridică la 1,2 miliarde de lei. Cum fondul de repartizat este de numai 32,9 milioane de lei, s-a decis ca numai 21 de UAT-uri care sunt în situație critică să primească 8,8 milioane de lei. Printre ele se numărăr Ibănești, Tanacu Găgești, Ciocani, Oșești etc.
Consiliul Județean (CJ) începe anul 2022 în forță. În ședința din săptămâna aceasta va fi aprobată repartizarea pe UAT-uri a unor sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru anul 2022 și estimările sumelor defalcate ce urmează a fi repartizate pentru anii 2023-2025.
În vederea repartizării fondului de 6 % din impozitul pe venit, primarii au fost consultați pentru a transmite necesarul de fonduri pentru susținerea programelor de dezvoltare locală, a proiectelor de infrastructură care necesită cofinanțare locală și cheltuieli de funcționare, pe care UAT-urile nu le pot finanța din venituri proprii și din sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale.
Necesarul de fonduri solicitat de edili este în cuantum de 1.220.852 mii lei, iar suma pe care trebuie să o repartizeze CJ Vaslui este de 32. 994 mii lei, ceea ce înseamnă asigurarea necesarului în procent de 3 %.
Având în vedere aceste date, s-a realiat o analiză riguroasă asupra veniturilor și nevoilor fiecărei comunități în parte. În acest sens, s-a întocmit o situație în care s-au comparat, pe de o parte, veniturile pe care UAT-urile le au la dispoziție în acest moment și, pe de altă parte, cheltuielile de personal și cele cu asistența socială (în cuantum de 10%).
În urma acestei comparații au rezultat un număr de 21 unități administrativ teritoriale care sunt în imposibilitatea de a funcționa deoarece ori nu au asigurate cheltuielile mai sus amintite, ori, după asigurarea acestora, mai au la dispoziție sume foarte mici.
„Având în vedere faptul că legislația în vigoare prevede că autoritățile administrației publice locale asigură, cu prioritate, plata cheltuielilor salariale, de funcționare și cele cu finanțarea drepturilor asistenților personali ale persoanelor cu handicap grav și indemnizațiile lunare ale persoanelor cu handicap grav de la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor, propunem repartizarea sumei de 8 804 mii lei către comunele menționate în anexa la proiectul de hotărâre, urmând ca pe parcursul anului, în funcție de nevoile reale de la nivelul fiecărei comunități, să fie distribuită către unitățile administrativ-teritoriale din județul Vaslui și diferența de 24 190 mii lei”, se arată în proiectul de hotărâre.