National

Pentru a suplimenta personalul, se fac angajări de profesori fără concurs, dintre studenți sau cadre didactice pensionare, în școlile în care se înscriu elevi ucraineni

Pentru asigurarea resursei umane în școlile în care refugiații ucraineni se vor înscrie, inspectoratele școlare județene au fost anunțate de Ministerul Educației că vor putea angaja cadre didactice prin derogare de la 4 articole din Legea Educației. Este vorba despre articolele care stabilesc angajările prin concurs, pe baza formării normelor didactice și durata contractelor de angajare.

Angajările de studenți și cadre didactice pensionare vor putea fi făcute prin excepție de la 4 articole din Legea Educației.

„Inspectoratele școlare vor asigura resursa umană pentru cuprinderea tuturor copiilor, cetățeni ucraineni, în sistemul de învățământ preuniversitar românesc, prin următoarele măsuri:  asigurarea resursei umane necesare desfășurării activităților didactice; în situația în care resursa umană adecvată nevoilor de comunicare ale copiilor ucraineni este insuficientă/inexistentă, prin derogare de la prevederile art. 247, art. 248, art. 254, art. 262 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, activitatea didactică și activitatea de consiliere școlară va putea fi realizată și de către studenți din universitățile de stat/particulare din România sau de către cadre didactice pensionare”, prevede adresa trimisă vineri seara.

Funcțiile didactice sunt:

a) în educația antepreșcolară: educator-puericultor – se normează câte un post pentru fiecare grupă de copii; în instituțiile cu program prelungit sau săptămânal, personalul didactic se normează pe ture;

b) în învățământul preșcolar: educator/educatoare, institutor/institutoare, profesor pentru învățământ preșcolar – se normează câte un post pentru fiecare grupă de copii; în instituțiile cu program prelungit sau săptămânal, personalul didactic se normează pe ture;

c) în învățământul primar: învățător/învățătoare, institutor/institutoare, profesor pentru învățământ primar – se normează câte un post pentru fiecare clasă de elevi;

d) în învățământul gimnazial, profesional, liceal și terțiar nonuniversitar: profesor, profesor de instruire practică, maistru-instructor;

d^1) în învățământul vocațional: profesor corepetitor;

e) în învățământul preșcolar, respectiv primar alternativ pentru fiecare grupă sau clasă se normează cadre didactice conform specificului fiecărei alternative educaționale;

f) în învățământul special și în comisiile de expertiză complexă: educatoare/educator, educatoare/educator de sprijin, învățător-educator, învățător itinerant și de sprijin, învățător, maistru-instructor, institutor, profesor itinerant și de sprijin, profesor educator, profesor-psihopedagog, profesor-psiholog școlar, profesor-logoped, psiholog, psihopedagog, logoped, profesor de psihodiagnoză și kinetoterapeut – se normează câte un post la fiecare grupă/clasă; profesor, profesor de educație specială și profesor preparator nevăzător;

g) în centrele și cabinetele de asistență psihopedagogică: profesor-psihopedagog, profesor-psiholog, profesor-sociolog, profesor-logoped, consilier școlar;

h) în centrele logopedice interșcolare și în cabinetele școlare: profesor-logoped, cu calificarea în psihopedagogie specială, psihologie sau pedagogie;

i) în casele corpului didactic: profesor-metodist, profesor-asociat, formator, mentor de dezvoltare profesională;

j) în cluburile sportive școlare: profesor, antrenor, profesor-antrenor;

k) pentru realizarea de activități extrașcolare: învățător/învățătoare, institutor/institutoare, profesor pentru învățământ primar, profesor, maistru-instructor, antrenor, profesor-antrenor;

l) în unitățile de învățământ, pentru asigurarea formării inițiale și a inserției profesionale a cadrelor didactice: profesor mentor;

m) în centrele de documentare și informare: profesor documentarist;

n) personalul didactic asociat este personalul didactic titular la altă școală, personalul didactic pensionat plătit în regim de plată cu ora sau specialiști consacrați în domeniul de specialitate al curriculei școlare. Personalul didactic asociat este luat în considerare la îndeplinirea standardelor privind autorizarea sau acreditarea unității școlare.

Articolul 248

(1) Pentru ocuparea funcțiilor didactice prevăzute la art. 247 este necesară efectuarea unui stagiu practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor, de regulă sub îndrumarea unui profesor mentor, și trebuie îndeplinite următoarele condiții minime de studii:

a) pentru ocuparea funcțiilor didactice de educator-puericultor, educator/educatoare, învățător/învățătoare – absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei școli echivalente, cu specializarea corespunzătoare fiecărei funcții didactice;

b) pentru ocuparea funcției didactice de maistru-instructor – absolvirea cu examen de diplomă a unei școli postliceale/unui colegiu din învățământul terțiar nonuniversitar/unei școli de maiștri în domeniu și absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogică de nivel I sau îndeplinirea condiției prevăzute la art. 238 alin. (1^2);

c) pentru ocuparea funcției de institutor/institutoare – absolvirea cu examen de diplomă a colegiului universitar pedagogic, a liceului pedagogic sau a unei școli echivalente, urmată de absolvirea cu diplomă a unei instituții de învățământ superior de scurtă durată ori absolvirea cu diplomă de licență sau de absolvire, urmată de un curs în domeniul psihopedagogic și metodic specific;

d) pentru ocuparea funcției de profesor pentru învățământ preșcolar – absolvirea cu diplomă de licență a specializării «Pedagogia învățământului primar și preșcolar» sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările «educatoare» și «educatoare/învățător» ori a colegiului universitar de institutori sau a altor școli echivalente și absolvirea unei instituții de învățământ superior cu diplomă de licență;

e) pentru ocuparea funcției de profesor pentru învățământ primar – absolvirea cu diplomă de licență a specializării «Pedagogia învățământului primar și preșcolar» sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările «învățător» și «educatoare/învățător» ori a colegiului universitar de institutori sau a altor școli echivalente și absolvirea unei instituții de învățământ superior cu diplomă de licență;

f) pentru ocuparea funcțiilor de profesor în învățământul gimnazial sau profesional, profesor de instruire practică, profesor în palatele și cluburile elevilor, profesor-antrenor în cluburile sportive școlare, profesor documentarist – absolvirea cu examen de licență ori examen de absolvire a unei instituții de învățământ superior sau a unui colegiu pedagogic în profilul postului sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licență sau a ciclului II de studii universitare de masterat în profilul postului, cu condiția finalizării cu certificat a programului de formare psihopedagogică de nivel I ori a îndeplinirii condiției prevăzute la art. 238 alin. (1^2) sau alin. (7);

g) pentru ocuparea funcțiilor de profesor în învățământul liceal și terțiar nonuniversitar – absolvirea cu examen de licență a unei instituții de învățământ superior de lungă durată sau echivalentă acesteia în profilul postului ori absolvirea cu diplomă a ciclului II de studii universitare de masterat în profilul postului, cu condiția finalizării cu certificat a programului de formare psihopedagogică de nivel I și de nivel II sau îndeplinirea condiției prevăzute la art. 238 alin. (1^2) sau alin. (7) și finalizarea cu certificat a programului de formare psihopedagogică de nivel II.

 

sursă: edupedu.ro

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button