Politic

Parlamentarii au cuvântul: Acciza care ne doare

Tema supusă astăzi spre dezbatere parlamentarilor din județul Vaslui face referire la ordonanța privind creșterea cu 7 eurocenți a accizei pentru combustibil, de la 1 aprilie. Opoziția, în frunte cu PNL, a fost împotriva majorării și s-a vrut chiar să se schimbe legea în Parlament.

Parlamentarii puterii susțin că majorarea accizei nu a bucurat pe nimeni și că măsura a fost impusă de FMI. Social-democrații acuză PDL că a îndatorat țara din cauza împrumuturilor luate de la FMI și că acum nu mai vrea să accepte că trebuie respectate unele condiții.

În opinia opoziției, Guvernul Ponta și PSD îi vor duce pe români la sapă de lemn, vor conduce țara spre dezastru economic și vor compromite trendul ascendent economic înregistrat în 2013.

 “Măsura este impusă de Fondul Monetar Internațional“

“A fost o măsură luată în considerare la adoptarea bugetului, o măsură necesară și care și-ar putea dovedi utilitatea, dacă banii vor merge la construcția de autostrăzi, atât de necesare în România. Știm cu toții ce probleme sunt în prezent în țară din cauza stării drumurilor. Măsura este impusă de Fondul Monetar Internațional, dar am încercat să o facem mai ușor de suportat pentru transportatori, având în vedere că patru eurocenți din acciză sunt returnați.

Nu am decis noi peste noapte că vrem o acciză la combustibil, nimeni nu este bucuros când vine cu astfel de măsuri. Să nu uităm că noi nu am tăiat salarii, noi le-am dat oamenilor ce le-a fost luat. Nu au fost măriri spectaculoase la pensii și salarii, dar nu se poate peste noapte să reparăm ce au stricat alții în atâția ani. Faptul că se returnează o parte din acciză este o măsură luată pentru ca transportatorii să treacă mai ușor peste perioada de cerștere a prețurilor“ – senatoarea PSD Doina Silistru.

 „PSD și PNL spun public că au divorțat, însă, în realitate, USL funcționează brici”

„Deputații PNL și PSD din Comisia de buget, finanțe, bănci au votat cot la cot amânarea discuțiilor pe marginea ordonanței care introduce taxa suplimentară de șapte eurocenți pe litrul de combustibil. PNL a demonstrat, marți, în Camera Deputaților, faptul că susține taxa pe combustibil introdusă de Guvernul USL în luna decembrie anul trecut prin ordonanță de urgență.

USL a funcționat perfect marți, 8 aprilie, când președintele comisiei, Eugen Nicolăescu, a refuzat să pună în dezbatere Ordonanța 111/2013, prin care se putea elimina taxa. Este neclar de ce liberalii s-au răzgândit de la o săptămână la alta, după ce acum câteva zile au cerut retrimiterea la comisie a ordonanței, iar astăzi au ratat momentul de a elimina acciza, așa cum au susținut public. Motivul invocat de PNL a fost că discutarea Ordonanței 111/2013 trebuie să se facă împreună cu Ordonanța 102/2013, cea care se referă la introducerea accizei de șapte eurocenți și a impozitului pe construcțiile speciale, lucru care putea fi realizat de către însuși președintele comisiei, atunci când a stabilit ordinea de zi pentru această ședință.

PDL a cerut discutarea acestor două ordonanțe în ședința de marți, 8 aprilie, tocmai pentru a evita ca românii să mai plătească aceste taxe. Și de această dată, PNL a votat alături de PSD, ca în vremurile când USL era la guvernare. Eliminarea taxelor se putea face doar prin adoptarea amendamentelor depuse de PDL. Deputații PDL au depus încă de săptămâna trecută amendamente la ambele ordonanțe, solicitând revenirea la nivelul anterior al accizei pentru carburanți, eliminarea impozitului pe construcții speciale și revenirea calculul accizelor pe baza cursului de schimb leu/euro raportat la prima zi lucrătoare a lunii octombrie.

Vasluienii trebuie să știe că PSD și PNL spun public că au divorțat, însă, în realitate, USL funcționează brici. Prin amânarea discuțiilor asupra celor două ordonanțe, PSD și PNL sunt complici la taxele nocive promovate de Victor Ponta, la scăderea puterii de cumpărare a românilor, la șomajul în creștere, la distrugerea competitivității mediului de afaceri din România” – senatorul PDL Dan Marian.

 “Jucătorii au memorie scurtă, cetățenii, nu“

“Cred că acciza a încetat să fie o taxă, s-a transformat în temă de campanie. Aleasă bine, recunosc; la orice creștere de preț, unii  vor da vina pe guvern, nu pe goana după profit a companiilor. Jucătorii au memorie scurtă, cetățenii, nu. Semnătura pe Compactul fiscal ne-a condamnat la subdezvoltare durabilă pentru că finanțarea prin credit e limitată, ar afecta deficitul. Creșterea TVA, reducerea salariilor, împrumutul de la FMI au lovit întreaga societate  – pe oameni i-a sărăcit, firmelor le-a redus cererea.

Veniturile bugetare nu au fost scutite de efectele negative, or nu există stat care să-și atingă obiectivele fără venituri; nu putem să ne așteptăm la educație, sănătate, infrastructură, siguranță cotidiană, fără să plătim taxe. Problema este cine le plătește. Personal, susțin impozitele directe, să mai plătească și cei ce au. Cele pe consum sunt suportate de toți. S-a făcut o reducere pentru marii trasportatori, cei mici plătesc, ei nu au forță de presiune asupra puterii. Sper ca banii colectați să nu le fie donați acelorași, nu suntem o țară de șoferi și autostrăzile nu sunt singurul obiectiv, unii s-ar mulțumi cu un drum  civilizat“ – senatoarea PSD Gabriela Crețu.

 „Introducerea accizei a fost un pas economic și politic pripit”

„Acciza pe combustibil este una dintre deciziile economice și politice despre care doar timpul (și nu unul foarte lung) va demonstra cât de bună sau cât de rea a fost. Sigur, în substanța lucrurilor, cred că este o taxă împovărătoare pentru noi toți și mă tem sincer că autostrăzile mărețe pe care spun unii că le vor construi cu banii astfel strânși vor rămâne doar o poveste care va stârni zâmbete. Bine ar fi ca ele să se facă deoarece am văzut cum fug investitorii de România din cauza infrastructurii de neconceput într-o țară civilizată. Mă tem însă că banii se vor face nevăzuți cine știe pe unde, drumurile vor rămâne la fel, iar poporul, în integralitatea lui, va continua să dea birul, fără vreun rezultat concret.

De asemenea, dacă tot a fost introdusă acciza, am susținut ideea sincronizării acesteia cu măsura reducerii CAS-ului la angajatori, pentru un efect benefic asupra pieței muncii. Rămâne să vedem când și cum va fi introdusă și ea. În concluzie, rămân la ideea potrivit căreia introducerea accizei a fost un pas economic și politic pripit, a cărei motivație legată de realizarea de autostrăzi pe mine, unul, nu m-a convins deloc. Bine ar fi ca eu să nu am dreptate și, peste un timp, România să aibă niște autostrăzi la concurență cu Germania, iar mie să-mi pară foarte rău că n-am apreciat cum trebuie acciza pe combustibil” – senatorul PNL Nelu Tătaru.

 “Toți vrem investiții, drumuri, dar acestea se fac treptat“

“Măsura ar putea avea unele repercusiuni negative asupra economiei, dar a fost una impusă de FMI, și guvernul a căutat să o aplice fără ca populația să fie afectată atât de mult. Efectele sunt atenuate odată cu returnarea cotei de patru eurocenți către transportatori și, personal, am apreciat că la agricultori se aplică acea subvenție de 1,8 lei pe litrul de motorină. Evident, este puțin comparativ cu cea ce se petrece în alte state din Uniunea Europeană, dar chiar și aceste condiții este un sprijin pentru cei care investesc în agricultură.

Trebuie menționat că directivele Uniunii Europene trebuie respectate, chiar dacă măsurile ar putea părea câteodată nepotrivite. Orice abatere reprezintă un pas greșit pentru statul român. Problema trebuie găsită în altă parte. Toți vrem investiții, drumuri, dar acestea se fac treptat. Dacă vrem ceva, trebuie să facem cu niște eforturi. Se putea și fără acciză, dacă guvernarea care a fost făcea treabă și nu erau atâtea datorii lăsate în urmă“ – deputatul PSD Toader Dima.

“Cei care au făcut împrumuturile să spună ce au făcut cu banii“

“Acciza pentru combustibil nu a introdus-o Victor Ponta, cum se vorbește, ea a fost introdusă de guvern. Orice guvern își asumă o responsabilitate, o răspundere pentru măsuri economice și sociale, măsuri pentru populație. Discuțiile pe care le-au avut reprezentanții guvernului cu reprezentanții FMI au evidențiat două aspecte: banii sunt limitați, nu curg de undeva, și FMI are interes să recupereze împrumuturile acordate țării noastre. Nu știu dacă am făcut noi respectivele împrumuturi. Cei care au făcut împrumuturile să spună ce au făcut cu banii, că banii nu se împrumută pentru plata pensiilor și salariilor, ci pentru a se face investiții și pentru a se înființa noi locuri de muncă. Cetățenii au nevoie de aceste lucruri, trebuie să simtă că se face ceva pentru ei.

Acum, e scandal că noi facem eforturi să derulăm investiții. Se știe prea bine că numai cu eforturi se fac anumite lucruri. Ne acuză că nu atragem fonduri europene, dar se mărește acciza. Ca să faci un credit la o bancă, știm cu toții cât durează și ce proceduri trebuie îndeplinite, iar ca să atragi sume mari de la Uniunea Europeană este un procedeu și mai de durată. Pentru transportatorii care fac legătura între producători și consumatori s-a stabilit ca guvernul să le returneze o parte din acciză. Dacă rata absorbției va crește – și cred că așa va fi deoarece s-a făcut o disciplină în acest sens – să sperăm că lucrurile vor sta altfel.

Să tragem bani și să facem industrie, că de acolo ies banii. Trebuie să procesăm și să vindem produsul. Să nu uităm că am avut și avem de reparat multe în urma celor care au fost. Se compară 6-7%, cât au absorbit ei, cu 35%, cât este acum la noi rata de absorbție într-un an de zile?“ – deputatul PSD Victor Cristea.

 „Creșterea prețului carburanților înseamnă tot o tăiere de salarii și pensii”

“Trebuia să ne facem poze la Peco având în spate prețuri mai mici de 6 lei. Acestea nu se vor mai vedea în România prea curând. Poate niciodată. Plătim de ne ies ochii pentru drumuri care ne omoară în fiecare zi mașinile sau ne scurtează viața. Plătim: acciza la combustibil, rovinietă, prin taxa pe mașină, ba mai susținem și aerul curat al Carpaților prin plata timbrului sau, mai bine zis, birului de mediu, atunci când ne cumpărăm mașina. Cu câtă seninătate acceptăm această taxă!

Probabil că marele Pompa își mușcă acum degetele de ciudă că a mărit acciza doar cu 7 eurocenți. Dacă era inspirat, punea măcar 70. Oricum, ghioceii de partid vor plăti fără prea multe comentarii. Singura șansă este să ne opunem, să facem și să spunem, dar se pare că doar pe la Pungești au mai rămas câțiva luptători închiși în rezervația specială de siguranță publică.

Pentru cei care nu au înțeles încă, creșterea prețului carburanților înseamnă tot o tăiere de salarii și pensii. Pentru a scăpa românii de noile tăieri am depus un proiect de lege ce prevede eliminarea acestei noi taxe, ce ne îmbolnăvește cu un nou val de scumpiri” – deputatul PPDD Tudor Ciuhodaru.

«Acciza este necesară pentru compensarea lipsei de activitate în infrastructură a fostelor guvernări PDL»

“Creșterea accizei la combustibili nu este o măsură de care guvernul sau oricine altcineva să fie încântat. Trebuie să ne gândim foarte bine la motivele pentru care acciza a fost mărită, la cuantumul cu care a fost mărită și la efectele reale ale acestei creșteri asupra populației. Părerea mea este că dezbaterile asupra acestei măsuri economico-financiare sunt prea mult politice și foarte puțin tehnice și realiste. Opoziția încearcă, prin toate mijloacele pe care le are la dispoziție, să demonstreze eronat că efectele creșterii accizei sunt devastatoare asupra populației. Realitatea este că nu va fi vorba de așa ceva, drept dovadă, deja sunt companii petroliere care au ieftinit motorina și benzina.

Acciza este necesară pentru extinderea infrastructurii de autostrăzi din România și calculele arată că banii care se vor colecta sunt suficienți pentru a cofinanța, alături de fondurile europene, proiectele mari de infrastructură pentru perioada 2014-2020. Trebuie să știm că românii sunt protejați de orice efecte negative pe care acciza le-ar putea avea asupra bugetului familiilor lor. Ca să punem lucrurile în perspectivă, trebuie să semnalăm că atunci când Guvernul Băsescu – Boc a lovit fiscal în toată populația României prin creșterea TVA la 24% la toate produsele, prin tăierile de salarii și impozitarea pensiilor, nicio măsură de protecție socială nu a fost instituită. Astăzi, Guvernul Ponta scutește transportatorii de plata a patru eurocenți/litru din acciză, subvenționează total creșterea prețului la motorină pentru agricultori și diminuează efectele pe care acciza le poate avea asupra populației, prin creșterea pensiilor, creșterea venitului minim, creșterea salariului minim și a salariului mediu evident sau creșterea salariilor profesorilor debutanți și medicilor rezidenți. Creșterea economică se reflectă în buzunarele românilor prin aceste avantaje și facilități care au milioane de beneficiari.

Impactul calculat al accizei este, pentru trei sferturi din populație, cuprins între 60 de bani și patru lei pe lună. Pentru cei 25% cei mai bogați dintre români impactul mediu lunar va fi cuprins între 5-10 lei pe lună. Acești bani se duc direct în construcția de autostrăzi, deci creează locuri de muncă, introduc finanțare în economie și ajută la formarea unei infrastructuri solide în România. Dacă ne gândim la faptul că Taxa Băsescu pe drumuri a echivalat cu 14 eurocenți/litru și România nu s-a ales cu nici un kilometru de autostradă, după introducerea în fiscalitate a acestei taxe, observăm două lucruri: unu – demersul președintelui de a se opune accizei este unul demagogic și ipocrit și doi – acciza este necesară pentru compensarea lipsei de activitate în infrastructură a fostelor guvernări PDL“ – deputata PSD Ana Birchall.

 “Acciza nu va avea un impact major asupra inflației și nici nu va duce la degradarea vieții populației“

“Nu a fost nimeni bucuros cînd s-a adus în discuție această acciză, dar a fost o dorință a celor de la Fondul Monetar Internațional. Din câte ne amintim, cei de la PDL, care acum nu mai pot de grija populației, au înglodat țara în datorii cu împrumuturi de la FMI. Noi am venit să plătim ratele și trebuie, evident și legal, să îndeplinim niște condiții. PDL nu plângea de mila populației când tăia pensii și salarii ori când erau dați afară zeci de mii de oameni. Acum, brusc, și-a amintit că există cetățenii și că are nevoie de votul lor.

Nu zic că e bună măsura, dar e necesară. Întotdeauna, când îți asumi un exercițiu financiar și o decizie să guvernezi, nu iei măsuri numai să dai. Că n-ai de unde să dai, dacă nu ai și de unde să iei. Chiar dacă efectul e la nivel național, eu zic să avem încredere în guvernul pe care l-am votat. Sunt foarte multe alte măsuri care țin cont de pensionari, de oameni nevoiași, care-i ajută. Este o măsură a guvernului prin care acesta dorește să aducă bani la buget întrucât colectările sunt sub estimările făcute la fundamentarea bugetului. Acciza nu va avea un impact major asupra inflației și nici nu va duce la degradarea vieții populației întrucât guvernul are în vedere atât recuperarea unei părți din ea cât și luarea de măsuri de protejarea a populației aflate în dificultate“ – deputatul PSD Irinel Stativă.

“Pe Ponta și Băsescu nu-i interesează de fapt scumpirile”

“Introducerea accizei a fost hotărâtă de guvern prin ordonanță de urgență. PNL va vota la Camera Deputaților împotriva OUG 102/2013, prin care guvernul a hotărât creșterea accizei, și a OUG 111/2013, prin care s-a stabilit data de 1 aprilie. La solicitarea PNL, proiectul privind Ordonanța de Urgență 111/2013 a fost retrimis la Comisia de buget pentru a fi rediscutat împreună cu Ordonanța 102/2013. Pe fondul tensiunii generate de cei doi actori politici disperați, Ponta și Băsescu, România riscă un puseu inflaționist. Guvernul Ponta își dorește un puseu inflaționist ca să crească veniturile la buget, în timp ce cheltuielile rămân constante. În acest fel poate alimenta clientela politică în an electoral.

Întreaga populație va avea de suferit ca urmare a introducerii accizei: toate firmele de transport vor fi afectate, iar foarte multe vor risca să intre în faliment. Scumpirea carburanților va avea impact asupra agriculturii prin creșterea costurilor lucrărilor. Va fi afectat astfel un domeniu, agricultura, pe care s-a bazat cea mai mare parte din creșterea economică a României de anul trecut. Toți comercianții vor folosi suplimentarea accizei pentru a mări prețurile.

Victor Ponta și Traian Băsescu au făcut amândoi un spectacol jalnic pe tema accizei, invadând spațiul media. Amândoi sunt obsedați de putere și de imagine. Faptul că Ponta și Băsescu încearcă să-și facă imagine pe o temă sensibilă pentru români este o dovadă de cinism. Pe niciunul nu-l interesează de fapt scumpirile și ce se întâmplă cu prețurile, cu economia sau cu oamenii care vor plăti mai mult. Pe Victor Ponta nu-l interesează decât să ajungă președinte, iar cea mai mare frică a lui este că va pierde puterea. Pe Traian Băsescu nu-l interesează decât salvarea politică a Elenei Udrea. Cea mai mare frică a lui Băsescu este că PMP nu o să treacă pragul electoral. Traian Băsescu este ultimul om care poate să aibă legitimitatea de a se pronunța în problema accizei. El nu poate juca rolul de om care plânge soarta cetățenilor, fiind autorul celei mai grave prăbușiri a nivelului de trai din România” – deputatul PNL Florin Ciurariu.

Review Overview

User Rating: 4.75 ( 1 votes)

Related Articles

Back to top button