Război crâncen pe apometre
Vestea că Aquavas le transferă asociațiilor de proprietari sarcina de citire a apometrelor populației a starnit revoltă în rândul administratorilor. Ei spun că nu vor prelua această sarcină nici în ruptul capului. Conducerea Aquavas susține că voința administratorilor contează mai puțin, deoarece nu se pot împotrivi legii.
Simona MIHĂILĂ
Vestea că asociațiațiile de proprietari vor trebui, de acum înainte, să se ocupe de citirea apometrelor individuale, de defalcarea consumurilor și distribuirea pierderilor a căzut ca un trăsnet pe capul administratorilor din Bârlad. Cei mai mulți dintre ei sunt cumplit de revoltați de decizia Aquavas și a Consiliului Local de aplica legislația care pune pe umerii asociațiilor această sarcină. Ei sunt siguri că, în scurt timp, întreaga populație de la bloc va fi aruncată într-un haos de proporții.
Pe de o parte, administratorii se tem că volumul lor de muncă va fi unul imens care nu va fi retribuit pe măsură, iar oamenii nu vor să plătească nici măcar servicii tradiționale, precum măturatul scărilor de bloc. Câțiva lei în plus pentru plata acestui nou efort al administratorului (sau a altei persoane desemnate) vor stârni, spun ei, comentarii aprige. Pe de altă parte, conducerile asociațiilor cred că citirea apometrelor, repartizarea consumurilor și împărțirea pierderilor vor duce, fără îndoială, la nemulțumiri și scandaluri.
Unii administratori cu care am vorbit spun că, mai mult ca sigur, vor renunța la funcție pe motiv că nu sunt pregătiți să facă față unor situații de conflict ca cele pe care le prevăd.
Sunt de notorietate relațiile tensionate dintre administratori și fosta regie de gospodărie comunală (RAGCL), în vremea când aceasta din urmă încasa facturile la energie termică ale populației prin asociațiilor de locatari/proprietari. Multe conflicte de atunci nu și-au găsit rezolvarea nici măcar în instanță.
Ioan Ciocoiu, administrator la Asociația de proprietari nr. 7, este de părere că Aquavas ar trebui să facă singură această muncă: „Nu are decât să facă asta domnul Ungureanu (Vasile Ungureanu, directorul Aquavas Bârlad – n.r.). Noi nu muncim pentru alții, să fie clar. Să vină ei să citească lunar 1.400 de apartamente, câte sunt în asociația noastră”.
Georgeta Cocuz, administrator la asociațiile de proprietari nr. 8 și 11, crede că acesta este un artificiu prin care Aquavas vrea să scape de cea mai grea muncă: „Eu înțeleg că pentru dumnealor e convenabil să prestăm noi 50% din muncă, dar nimeni nu ne poate obliga să o facem. Întâi să-și rezolve problemele lor, să elimine pierderile, să rezolve reclamațiile oamenilor cu facturi încărcate și apoi să ne ceară nouă să le facem munca lor. Eu am aici 560 de apartamente, iar oamenii nu vor să plătească nici trei lei la asociație, așa că mă îngrozesc la gândul că va trebui să le cer în plus măcar 50 de bani. Eu aș fi de acord, într-un final, cu condiția să ne dea nouă tot serviciul, inclusiv sarcina de încasare a facturilor. Nu o vor face, căci Aquavas nu vrea decât să scape de munca cea mai urâtă.
Angela Bujoreanu, administrator la Asociația de proprietari nr. 6, a declarat că nici nu se pune problema ca asociația să preaia acest serviciu: „Închipuiți-vă ce ar însemna pentru noi să batem în fiecare lună la 600 de uși, cât are asociația noastră. Nu este ușor, mai ales că noi suntem o aociație care nu avem calculator, facem totul manual. E foarte greu să faci așa ceva. Noi nu am aflat de această decizie a Consiliului Local”.
Vasile Ungureanu: „Și Aquavas a încălcat legea”
În timp ce administratorii asociațiilor de proprietari se gândesc la o strategie de a refuza preluarea acestei sarcini, conducerea Aquavas Bârlad este de părere că nimeni nu are scăpare.
Directorul Vasile Ungureanu susține că administratorii nu sunt, totuși, străini de actele normative prin care asociațiile trebuie să se ocupe de defalcarea consumurilor: „Am mai avut întâlniri cu dumnealor, discuții pe această temă. I-am informat inclusiv că aceasta nu este o atribuție a Aquavas, ci a proprietarilor. Vor, nu vor, ăsta-i jocul. Nu toată lumea e favorizată de legi”.
Despre faptul că punerea în practică a legii se face atât de târziu, directorul Ungureanu susține, în mod surprinzător: „Da, defalcarea consumului de apă de către Aquavas, în condițiile în care era atribuția asociațiilor, a fost făcută ilegal în tot acest timp. A fost un compromis pe care ni l-am asumat tocmai ca să le dăm administratorilor timp să se pregătească”.
El spune că situația nu mai poate continua din cauza ARNSC (Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice) care ar fi amenințat Aquavas de mai multe ori cu amendă și chiar cu ridicarea licenței.
„Trebuie să se înțeleagă clar: Aquavas are în sarcină doar ceea ce se află pe domeniul public. Pentru ceea ce se află pe domeniul privat încheiem contracte cu proprietarii: individuale cu cei care locuiesc la case și cu asociațiile pentru cei care dețin proprietăți comune, adică stau la bloc”, a declarat Ungureanu.
Conducerea Aquavas spune că va lăsa timp încă trei luni asociațiilor pentru a se pune la punct în vederea încheierii contractelor.
În Bârlad, Aquavas are încheiate contracte de furnizare a apei cu 23.000 de proprietari, din care în jur de 16.000 locuiesc la bloc.