Firmele care dau sponsorizari trebuie sa treaca urgent pe la Fisc
25 martie este ultima zi de declarare și plată a impozitului pe profitul realizat în 2014, iar companiile rentabile pot dona către organizațiile neguvernamentale și către bibliotecile publice o cincime din acest impozit.
La fel cum persoanele fizice pot distribui 2% din impozitul pe venit către organizațiile neguvernamentale (ONG), și firmele pot face astfel de donații, inclusiv către bibliotecile publice. Desigur, companiile pot fi mult mai generoase: potrivit Codului Fiscal, acestea pot dona sume de până la 20% din impozitul pe profit, în limita a 3 la mie din cifra de afaceri. Ca în fiecare an, ziua de 25 martie este termenul de declarare și plată a impozitului pe profitul realizat în anul anterior, astăzi fiind termen pentru raportarea profitului pe 2014 și, implicit, a sponsorizărilor pe care companiile doresc să le acorde. Mecanismul sponsorizării Gabriel Sincu, director executiv al departamentului Consultanță Fiscală în cadrul EY România, a explicat cum funcționează mecanismul de donare a acelei cincimi din impozitul pe profit, dovedind că este mult mai simplu decât ar putea crede contabilii. În primul rând, trebuie elaborat un contract de sponsorizare în care se trece suma ce urmează a fi donată. „Această sumă este considerată cheltuială nedeductibilă și se constituie ca un credit fiscal. Nu afectează baza de impozitare. Iar în momentul plății impozitului pe profit, către ANAF, se va achita doar restul din impozit, donația ajungând astfel direct la beneficiar. De exemplu, din 1.000 de lei impozit datorat, 200 de lei se trec în contractul de sponsorizare și 800 de lei în ordinul de plată către ANAF“, a explicat Gabriel Sincu. Una dintre marile probleme cu care se confruntă firmele ce ar putea fi donatoare este aceea că plata donației se face, calendaristic, înaintea raportării și plății impozitului pe profit, lucru care ar putea genera încurcături procedurale. Dar Fiscul are o soluție și pentru asta: „În cazul în care se întâmplă ca suma donată să fie mai mare decât maximul eligibil, se poate face o reeșalonare pe până la șapte ani a părții care-i revine ANAF din impozitul pe profit“, a arătat expertul fiscal. Tratamentul fiscal „este același chiar și dacă, în loc de bani, donația constă în diverse bunuri sau servicii“, a mai spus specialistul. Cum se completează Declarația 101 În momentul raportării către Fisc, contabilii firmelor au de completat Declarația 101 privind impozitul pe profit. Rândul 45 din această Declarație este cel rezervat sponsorizărilor; aici se înscriu sumele reprezentând cheltuielile cu sponsorizarea și/sau mecenatul, precum și cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, în limitele și în condițiile prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. p) din Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare. „Contribuabilii care efectuează sponsorizări și/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea și ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, precum și cei care acordă burse private scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente în limita minimă de 3 la mie din cifra de afaceri sau de 20% din impozitul pe profit datorat. În limitele respective se încadrează și cheltuielile de sponsorizare a bibliotecilor de drept public, în scopul construcției de localuri, al dotărilor, achizițiilor de tehnologie a informației și de documente specifice, finanțării programelor de formare continuă a bibliotecarilor, schimburilor de specialiști, a burselor de specializare, a participării la congrese internationale“, se arată în Codul Fiscal. Doar una din șase firme oferă donații În România doar una din șase firme eligibile folosește facilitatea, prevăzută în Legea sponsorizării (nr. 32/1994) și în Codul Fiscal. Mai exact, potrivit unui studiu al companiei de consultanță Ernst&Young (EY) România, aproape 200.000 de firme au realizat profit în 2013 și, dacă toate și-ar fi direcționat cele 20 de procente către ONG-uri, s-ar fi adunat un fond de peste o jumătate de miliard de euro. Dar numai 30.651 de firme au utilizat acest instrument, donând către ONG-uri 118 milioane de euro (523 de milioane de lei) în total, arată analiza EY.
Sursa: adevarul.ro